brom in cardan E46 320 1999 232.000km

  • ellemooo

    Ik heb sinds kort een brom in de cardan, het maakt niet uit in welke versnelling in rij.

    Wel verandert de sterkte van het geluid als het koppel in de cardan verandert bij meer of minder gas.

    Wat kan dat zijn, de centreerbus in rubberkoppeling, de rubberkoppeling, het centrale lager, iets anders?

    Is dit eenvoudig vast te stellen en eventueel zelf te verhelpen,

    Graag jullie ervaringen.

    DANK

  • Rob530DH2002

    Eigenlijk geef je zelf al antwoord op je vraag, check eerst de hardyschijven, daar kom je het makkelijkst bij. Als deze gaar zijn zul je een speling zien wanneer je de cardanas draait als de auto op de handrem en in de versnelling staat (bouten die door het rubber lopen zie je dan wringen). De cardanas kan gaan ‘slaan’ (schokken), vooral bij wegrijden als ze ver heen zijn. Zijn die goed check dan het tussenlager. Je weet zeker dat het geen wiellager is?

  • Vakman Ruud

    Door een goede monteur is vrij snel de brom te localiseren.

    Slijtage in het cardan zelf kan heel goed een brom veroorzaken.

    Succes.

    Ruud

  • ellemooo

    Slijtage is een ruim begrip.

    Speling in het middenlager, uitgeslagen centreerpen/houder respectievelijk speling in demperrubber, speling op de kruiskoppelingen?? De wielaandrijfassen zijn het zeker niet, daarvoor is de frequentie te hoog.

    Achterwiellagers zijn het ook niet omdat het geluid niet veranderd als ik een slalom beweging maak.

    Ik had gehoopt dat iemand soortgelijke problemen heeft (gehad) en dan ook de remedie kende.

    Voordat ik alles loshaal, toch nog even wachten op ervaringen/reacties!!

    Alvast DANK

  • Peter

    Mijn ervaring bij e38's is dat het rubber van het tussenaslager rond jouw km. stand te slap wordt en daardoor de as kan gaan slingeren. Daarvoor moet wel alles los, dus vervang dan gelijk de hardyschijf en de centreerbus (binnentrekker voor nodig). Bij montage nieuw vet in de koppeling van het differentieel + nieuwe pakking.