bmw e61 onderhoudslampje - roetfilter vervangen

• diederik

Beste,

Sinds kort geeft mijn i-drive aan dat ik binnenkort mijn roetfilter dien te vervangen. Na onderzoek blijkt dat dit best aan de prijzige kant is… (+- 1600 euro bij dealer).

Zijn er goedkopere alternatieven en wat voor ervaring hebben we hiermee?

bijv:

1/ verwijderen roetfilter

2/ tweedehands roetfilter

3/ niet bmw originele roetfilter

4/ schoonspuiten roetfilter

5/ verder als tip meegekregen van een kennis - om 20 minuten op de 4'de versnelling minimaal 140 km per uur te rijden… Dit schijnt vaker gebruikt te worden, wil het nog wel even checken met de experts in deze groep :-)

hartelijk dank voor de reacties.

• sven

Echt als je geen bmw kan betalen kwa onderhoud, waarom daar niet even naar kijken bij aanschaf … Misschien erg bot, maar het is wel zo. Niet bespraren op onderhoud en gewoon origineel gaan. Misschien krijg je nog korting?

• Diederik

Hoi Sven

Bedankt voor je scherpe reacties. Ik heb wat meer dan gebruikelijk pech met deze auto gehad de afgelopen jaren, dus probeer mijn kosten te minimaliseren:

bijv. automaat laten vervangen incl. mechatronic

turbo laten vervangen

dit allemaal naast de reguliere onderhoud…

Als er inderdaad geen andere opties zijn dan het origineel te laten vervangen bij de dealer, dan is dat zo helaas… en dat kan ik gelukkig betalen :-) liever kijk ik ook naar andere opties, vandaar de check met experts!

Als er suggesties zijn hoor ik het graag…

• yup

Wat een antwoord zeg, daar vraagt TS toch niet om? En serieus,iedereen bepaalt zelf wat ie met zijn geld doet, ik zou het ook niet laten vervangen maar reinigen, die 1600 eppo's kan ik ergens anders aan besteden…

Ontopic

Er schijnen bedrijven te zijn die roetfilters schoonmaken/branden

http://www.buchli.nl/content.php?l=&p=2&id=193

• Ad

Hallo BMW vrienden,

Ik kijk ook altijd naar een goekope oplossing, of ik nu een Gogomobiel rijd of een Rolls Royce!

Wat maakt het verschil nu uit, je word al voldoende genaaid soms!

Ik heb een tijdje geleden een artikel gelezen, ik dacht op AMT, die hadden een verstopte roetfilter.

Er waren bedrijven die een gaatje boorden in de roetfilter, lasten er een lassokje op, waar ze weer een plugje in konden draaien voor de afdichting.

Als men het plugje er uit draaiden, dan ging er een sonde naar binnen in de roetfilter, en kon men op deze wijze de roetfilter schoon spuiten met een bepaald middel.

De roetfilter werd dus gewoon gewassen, ik kan het niet anders noemen.

Dus even gaan Googlen op roetfilter reinigings bedrijven misschien!

Het bestaat dus echt, is geen grap.

En het zal wel de nodige flappers schelen!! Daar kan je toch weer lekkere andere aangename dingen mee gaan doen, Yes you can!!

Met vriendelijke groet,

Ad

• Vakman Ruud

Normaal gesproken wordt het roetfilter automatisch bij iedere ca.80.000 km door het motormanagement schoon gemaakt bij een lange rit.

Kijk maar eens in de i-drive info.

Anders moet het via DIS geactiveerd worden.

Succes.

Ruud