Oliedruklampje E46

  • James E46-M43 Tour 2000

    Hallo allemaal,

    Klein probleempje waar ik niet meer uitkom. Het volgende is het geval:

    Als ik de auto start gaat het gele oliedruklampje na 10 seconden ongeveer 3 seconden branden om daarna uit te gaan. Daarbij maakt het niet uit of de auto warm of koud is, de buitentemperatuur warm of koud is, of dat ik 100 meter of 100 km heb gereden. Na die 3 seconden blijft ie ook uit bij alle mij bekende rijomstandigheden.

    Zo gauw de motor ook maar 1seconde af is geweest, gaat het lampje weer 3 seconde branden. Volgende reeds geprobeerd (niet in chronologische volgorde)

    - Olie op minimaal peil

    - Olie op max peil

    - 5W30 - 10W40

    - Oliedruksensor vervangen

    Het probleem begon ooit na dat ik 1 liter 10W40 heb bijgevuld (op vakantie en helaas er was niets anders beschikbaar). Maar daarna is er ook weer 5W30 ingegaan bij de volgende beurt, dus mogelijk dat het gewoon toeval was. Daar toen ook niets gevonden.

    De laatste test deze ochtend uitgevoerd: Vlakke weg 80 km/h in 5, dan contact eraf maar met de auto gewoon in versnelling en niet ontkoppeld. Als ik 'm daarna in contact zet (zonder natuurlijk de startmotor te gebruiken) dan gaat ie ook weer 3 seconden branden om daarna uit te gaan.

    Zou dit gewoon een computerprobleem kunnen zijn?

    Alle advies is welkom

  • Chemical

    Het lampje waarschuwd je voor te weinig olie druk. Dit kan een tijdelijk iets zijn, gezien het feit dat het lampje even blijft branden. Maar feit is het eigenlijk altijd zo is dat er iets serieus mis is met het oliedruk systeem. Het kunnen veel verschillende oorzaken hebben.

    Mijn advies is laat het snel uitzoeken en blijf niet rijden met je auto. Wanneer je oliedruk verliest, kan het zeer grote schade veroorzaken.

  • John 320Dtouring

    Niks aan de hand hoor, is gewoon een sensor die kapot is.

    Bij een volgende oliebeurt kun je hem vervangen, want hij zit in de carterpan waar ook de carterplug zich bevindt.

    Ik rijd zelf persoonlijk al 65000 km met een geel olielampje wat na 10 sec. rijden ook uit gaat, ik heb die sensor nog niet vervangen.

    Ik geloof dat die sensor ronde de 100 euro kost.

    En dat gele lampje is niet van de oliedruk, maar van het oliepeil. Rood is oliedruk.

  • pieter_bmw

    Is het een rood of een oranje lampje?

    Rood is oliedruk

    Oranje is oliepeil -> Dat is de sensor in de carterpan

  • pieter_bmw

    Had het niet goed gelezen, je vermelde al een geel lampje, is oliepeil.

    Ik heb op dit moment ook hetzelfde probleem.