tikken e36

• derwoezy@hotmail.com

Heb e36 316i automaat bj 1991 bij koude start en heel de dag stilstand tikt mijn blok de eerste 3 a 4 km sterk daarna is het compleet weg vorig jaar nokkenas vervangen komt dit door te weinig oliedruk of de verkeerde olie ligt nu 10w 40 in en de olie is altijd op peil en altijd zijn beurten gehad

• sander

10w40 klinkt als goed

misschien zijn je hydraulische stoters,vervuild of versleten.

hebben ze die toen ook vervangen of alleen de nokkenas?

• 325i

IDD, de 10w40 kllinkt wel goed. heb zelf de vol synthetische 5w40 van comma in mijn e36 325i. Het vervangen van de nokkenas is bij de wat ouder 4 cilinder van de e36 vrij gebruikelijk als ik dit forum mag geloven.

Wanneer je tikken hoort in de eerste paar kilometers, kan dit komen door dat de olie nog niet volledig in het klep stel mechanisme is gekomen. dit zorgt voor de juiste klep speling e.d. Vroeger moest je namelijk de kleppen zelf stellen, nu dus niet meer. wanneer je dit tikken hoort, komt dit, ( correct me if i'm wrong) door het sluiten van de kleppen op hun aanslag. bij de nieuwe motoren geld dit ook nog, maar de materialen zijn anders gekozen zodat ze niet meer zo hard tikken. Natuurlijk is dit tikken niet normaal, maar als ik GURU vakman ruud mag geloven, kan dit geen kwaad, maar is dit een teken dat je kleppen goed sluiten.

Het kan echter zijn dat de olie niet snel genoeg bij je kleppen komt, dit kan je eventueel oplossen door een spoelbeurt te geven aan je motor door vlak voor je volgende olie beurt een flesje forte aan je olie toe te voegen om alles weer soepel te laten lopen.

Ik moet wel toegeven, dat ik zelf hier niet zo'n fan van ben, want ach ja, mijn knakenbak is ook al 20 jaar oud, bijna 300.000 kilometer, en ik rijd al 6 jaar rond met dit tikkende geluid. Wat er in zit, zit er in en als je het los maakt (zeg het maar), nou ja ik ben nog niet zo heldhaftig geweest. ik ben nog steeds wat te gehecht aan mijn allereerste autootje.

succes.

R

• derwoezy@hotmail.com

ok zal de spoel beurt eens proberen moet toch naar de grote beurt voor de vakantie, maar ja nadat de nokkenas is vervangen was er 2 jaar lang geen tik te bekennen zit er wel aan te denken om de 5w 40 synthetische olie op te gooien kijken of dat scheelt Hou echt niet van dit getik ook al heeft deze auto 310000km gelopen

maar is het ook mogenlijk dat de oliepomp te weinig druk geeft dit is mijn 5de e36 al maar de eerste met deze tik

maar ja uiteindelijk blijft het een ouw beestje maar er rijdt geen andere auto beter dan deze 316 en ik wil hem nog een paar jaar rijden grr

• Ad

Hallo beste BMW vrienden,

De olie. Ik kijk altijd alleen bij Kroon olie, mijn favoriet dus.

Als eerste komt er uit de bus de Emperol 5W40

Als alternatieven.

Asyntho 5W30

Emperol 10W40

En de Emperol is een erg goede olie, of het nu de 5W xx is of de 10Wxx

Voor een 6 cilinder ga ik echter voor de Specialsynth MSP 5W40. De full syntheet.

ik heb dus een E39 525i touring.

voor een advies kijk anders even op de favorite oliesite van uw merk olie.

Met vriendelijke groet,

Ad

• derwoezy@hotmail.com

ja ben ook een fan van kroon olie ga nu voor de prestena 5w 40 heb er nu emperol 10w 40 opliggen maar ga eerst het blok spoelen kan nooit kwaad na 300000 km