IDD, de 10w40 kllinkt wel goed. heb zelf de vol synthetische 5w40 van comma in mijn e36 325i. Het vervangen van de nokkenas is bij de wat ouder 4 cilinder van de e36 vrij gebruikelijk als ik dit forum mag geloven.
Wanneer je tikken hoort in de eerste paar kilometers, kan dit komen door dat de olie nog niet volledig in het klep stel mechanisme is gekomen. dit zorgt voor de juiste klep speling e.d. Vroeger moest je namelijk de kleppen zelf stellen, nu dus niet meer. wanneer je dit tikken hoort, komt dit, ( correct me if i'm wrong) door het sluiten van de kleppen op hun aanslag. bij de nieuwe motoren geld dit ook nog, maar de materialen zijn anders gekozen zodat ze niet meer zo hard tikken. Natuurlijk is dit tikken niet normaal, maar als ik GURU vakman ruud mag geloven, kan dit geen kwaad, maar is dit een teken dat je kleppen goed sluiten.
Het kan echter zijn dat de olie niet snel genoeg bij je kleppen komt, dit kan je eventueel oplossen door een spoelbeurt te geven aan je motor door vlak voor je volgende olie beurt een flesje forte aan je olie toe te voegen om alles weer soepel te laten lopen.
Ik moet wel toegeven, dat ik zelf hier niet zo'n fan van ben, want ach ja, mijn knakenbak is ook al 20 jaar oud, bijna 300.000 kilometer, en ik rijd al 6 jaar rond met dit tikkende geluid. Wat er in zit, zit er in en als je het los maakt (zeg het maar), nou ja ik ben nog niet zo heldhaftig geweest. ik ben nog steeds wat te gehecht aan mijn allereerste autootje.
succes.
R