automaat problemen, aankoopadvies

  • qreative

    Ik ben op zoek naar een vlotte diesel met automaat. Bijv. een 530D, een X3 3.0D of een X5 3.0D. Nu lees ik dat er veel problemen voorkomen met de automaten. Ik heb een X3 en X5 gezien met rond de 150.000 km, waarbij bij beide aangegeven wordt dat de bak reeds vervangen is. Bij veel 530's zie ik dat niet. Stel ik koop een 530 met 160.000 km, hoe groot is het risico dat het fout gaat?

  • Rob530DH2002

    Over dit onderwerp is op dit forum zeer veel gesproken, gebruik de zoekfunctie rechtsboven en zoek op automaat. Kort samengevat: automaatbakken gaan stuk als je niet tijdig de olie en filter vervangt (tegen de instructie van BMW in die rept over ‘lifetime oil’). Bij de X5 gaan ze sneller kapot, maar da's niet vreemd natuurlijk.

  • Orientblau

    Hallo,

    Hangt er van af hoe er mee is omgegaan.

    Mijn E39 530d rijdt en schakelt perfect. Bij ca 220.000 km heb ik de ATF olie en filter laten vervangen. De olie was nog goed van kleur (roodachtig) en in het filter is geen enkele spaan of troep gevonden.

    Nieuwe Esso LT ATF erin en ik zit nu al weer op 320.000 km. En zoals gezegd het rijdt/schakelt perfect.

    Heb je een 530d van iemand die er een sport van maakt om bij het stoplicht iedereen er uit te rijden dan kan 200.000 (of minder) al automaat problemen geven.

    Ik zou in iedergeval een bespoilerde en opgeleukte e39 laten staan.

    Als je een proefrit maakt laat em dan ook eens op de snelweg met 100km constant rijden. Hij mag dan niet schokken of zo .

    Groet,

    Martin

  • Rob530DH2002

    En vraag je ook af of voor automatisch schakelen een meerverbuik van gemiddeld 17% acceptabel is (BMW cijfers).

  • Orientblau

    Tsja,

    Mijn 530d heeft een verbruik van 1 op 13,5 gemeten over een heel jaar.

    De airco heb ik altijd aan staan.

    Ben benieuwd wat de schakelrijders verbruiken.

    Groet,

    Martin.

  • Rob530DH2002

    Ik rijd rustig (neem wel de bochten zonder te remmen) en rij veel snelweg km's en zit nu op 1 : 18,5 in de zomer, in de winter zo rond de 1 : 17,5.

  • nummer22

    Ik heb een 745d uit 2005 waarvan bij 111/.000 km de gehele versnellingsbak is vervangen. Ik concludeer uit alle verhalen dat laat ik het maar zachtjes zeggen, de automaat niet het sterkste punt van een bmw is.

  • E39-E39

    Ik zit met mijn 530D nu op 330.000 km en schakeld nog steeds boterzacht.

    Heb de auto gekocht bij kmst. 210.000.

    Gewoon regelmatig onderhoud uitvoeren. ATF olie hen in nu 1x later verversen

    Wat verbuik betreft…..

    Verbruik in NL. vrij hoog.1:12

    In DE is het verbruik 1:15 bij constante snelheden tussen 160 en 190 km/u.