Stationair toerental e30

  • Hans

    Ff een kort vraagie.

    Ik rijd in een e30 320i van 1984.

    Nu is het probleem als ik gewoon rij en dan stop ik vb voor de stoplichten dan blijft de auto een paar sec te hoog stationair draaien en danst even in toeren en zakt dan naar het juiste toeren tal.

    Ook als ik gewoon even gas geef doet hetzelfde probleem zich ook voor.

    Ik heb al van de buurman gehoord dat het misschien vuil is bij de idle valve ? zou dat kunnen?

    Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

    Soms heb ik het gevoel dat de auto een paar pk,s mist.

    De motor loopt echt heel mooi.

    Waarom dat de auto een pk,s mist weet ik niet.

    De auto duurd er ook lang over om naar de 160 km/h te gaan.

    Misschien hebben jullie hier ook een idee over.

    De auto is na een lange stalling weer te voorschijn gehaald en heb de kop laten reviseren en er zit een nieuwe riem op en een nieuwe waterpomp en een nieuwe nokkenas tandwiel.

    Dank voor uw reactie

    Hans

  • Rob530DH2002

    Die toerentalfluctuatie is inderdaad waarschijnlijk een vervuilde stationaire luchtregelaar.

  • Hans

    Beste Rob

    Heeft u ook een idee hoe ik hem demonteer?

    Wat kan ik verwachten als ik hem uitelkaar haal?

    Kom ik ook priegel dingen tegen zodat ze mij om de oren springen?

    Moet ik het reinigen met rem reiniger?

    Hans

  • Rob530DH2002

    Verschilt per motor, is niet al te ingrijpende handeling en nee er zitten geen losse delen op die na demontage wegspringen o.i.d. Hier http://bmwfans.info/ vind je info die je inzicht kan geven m.b.t. de- en montage, als dat hiermee niet lukt zou je de auto beter naar een garage kunnen brengen.

  • hans

    Beste Rob

    Mijn buurman zegt nu je hebt geen idle valve want je hebt een Bo L-Jet fuel inj zei hij.

    De kenners weten wat dit is.

    Klopt dit verhaal? zo ja waar kan ik dan verder zoeken?

    Nu kom ik op internet tegen dat je super moet tanken.

    Ik tank euro 95 omdat ik geen super meer kan krijgen hier in de buurt.

    Is dit erg?

    Hans

  • Hans

    Zou het ook aan nummer 5 kunnen liggen?

    http://bmwfans.info/parts/catalog/E30/2-doors/Europe/320i-M20/LHD/M/1984/march/browse/engine/intake_manifold_system/

    Wat doet dit ding precies.

    Ik heb er geen cat onder zitten.

    Hans

  • Rob530DH2002

    Ik zie dat daarin de koudstartinjector zit, vermoedelijk is nummer 19 (die ook in dat ding zit) een stelschroef waarmee je het stationair toerental kan variëren.

    Op deze tekening http://bmwfans.info/parts/catalog/E30/2-doors/Europe/320i-M20/LHD/M/1984/march/browse/fuel_preparation_system/volume_air_flow_sensor/ zie je dat er wel degelijk een aparte stationaire luchtregeling aanwezig is, ook nummer 5 (L-shape idle regulating valve).

  • Rob530DH2002

    Als de fabrikant super voorschrijft moet je geen lagere benzine tanken want dan kan de motor gaan pingelen (voortijdige ontbranding, detonatie), dit kan zware motorschade veroorzaken.

  • Hans

    Beste Rob

    Heel erg bedankt voor de hulp want ik ben ook maar een leek.

    Fijn dat u zo met mij mee wil denken!!

    Ik ga hem morgen uit elkaar halen en schoon maken.

    Zou het daar ook van kunnen komen dat hij zijn top snelheid niet haalt!

    Dit is gekomen nadat de kop is gereviseerd en alles er weer op nieuw in elkaar gezet is.

    Nogmaals bedankt voor uw genomen moeite.

    Hans

  • Hans

    Beste Rob,

    Uw tip heeft goed geholpen.

    Ik heb hem schoon gemaakt en hij schommeld niet meer zo.

    Dit is een persoonlijke mening, Ik vind het erg lang duren voordat hij naar stationair toerental zakt.

    Het gaat nu wel in 1x goed.

    Bedankt nogmaals.

    Hans