5 serie E39 touring, maar welke motor??

  • Willem

    Ik ben op zoek naar een 5 serie E39 touring, maar zit in dubio over de motor; 530d/525d/530i of 525i….

    Bouwjaar; 2002/2003, max km ca 180.000. Het moet automaat zijn. Ik rij ca 13.000 km per jaar. Volgens mijn berekening is het daarom redelijk om het even of ik benzine of diesel rij..

    Zijn er mensen met ervaring tav van onderhoud van diesel vs benzine?

    En is de 530i erg veel duurder in onderhoud/verbruik dan de 525i?

    Ik hoop dat iemand me wat goede tips kan geven.

  • yup

    Ik weet bijna zeker dat bij die kilometerstand een benzine goedkoper zal rijden als je de onderhoud erbij pakt, diesel is gewoon duurder omdat er meer gevoelige en dure onderdelen op zitten.

    Wat dacht je van brandstofpomp (duur, 4-digit bedragen), turbo, verstuivers, luchtmassameter, automaatbak van diesel is GM en die is eigenlijk niet opgewassen tegen het koppel. Ze gaan ook vaak stuk. ZF automaten van benzine zijn gewoon kwalitatief veel beter en blijven veel langer heel…

    En voor korte stukjes is een diesel minder geschikt omdat die minder snel opwarmt = koude motor is meer slijtage.

    Volgens mij zal een 530i touring hetzelfde verbruiken als een 525i, meer vermogen = minder moeite om die zware body te rollen = minder verbruik. 520i verbruikt ook meer dan 523i, 525i en zelfs 528i…

  • Rob530DH2002

    Beste Yup, er kloppen een aantal zaken niet die je noemt, de diesels zijn zeer duurzaam dus het valt best mee met de reparaties. Helemaal bij de lage km-standen die worden genoemd. Een brandstofpomp van een commonrailmotor kost iets van € 750,- maar die gaan zelden kapot. Verstuivers en turbo gaan tonnen mee bij normaal gebruik en de automaatbakken gaan alleen stuk als je niet tijdig de olie en filter vervangt (tegen de instructie van BMW in die rept over ‘lifetime oil’). De diesels warmen wèl snel op door een Webasto-module die (indien vrijgeschakeld) ook als standverwarming gebruikt wordt.

    Waneer een gebruikte diesel interessanter wordt dan een gebruikte benzine-auto verschilt, gewoon even verbruik en wegenbelasting checken, staat allemaal online.

  • Peter

    Helaas, tussen 2 en 3 ton sneuvelen toch vaak de turbo en verstuivers (beiden een kostenpost van 2000-3000 euro). De automaat zal onder 250dkm waarschijnlijk geen problemen geven mits er olieverversingen zijn gedaan.

  • ge39rard

    Als je ongeveer 13000 km/j rijd kan je beter benzine gaan rijden. Omdat de wegenbelasting van een 5 serie aardig op kan lopen afhankelijk van je motorinhoud kost red je het gewoon niet als je een diesel gaat rijden. De diesels van tegenwoordig zijn alweer een stuk zuiniger maar dan ook is 13000 km nog te weinig. Bij een diesel is een turbo ook een gevoelig onderdeel die ook kapot gaan gaan en dit is ook een duur grapje mede de branstofpomp. Ik zou voor een benzine kiezen en toch minmaal voor een 523i gaan. Relatief zuinig en rijd een stuk beter dan een 520i. Ik heb zelf een 520i gehad en ik vond het vermogen gewoon te weinig. Een 530i zal niet heel veel meer verbruiken dan een 525i. Alleen ligt een 530i hoger in wegenbelasting/verzekering. Een 530i heeft aardig wat vermogen om lekker stevig te rijden maar daar staan wel een paar dingen tegenover die je in je portemonnee zal voelen. Kies wel een auto met een onderhoudshistorie en controleer goed de carrosserie op oude schade., Naden moeten mooi evenwijdig lopen en controleer het spuitwerk. Een auto kan total loss zijn geweest zonder dat je het op het eerste gezicht ziet. Op autotrader kan je de specificaties opzoeken m.b.t het gewicht, verbruik enz..

    Succes

    Gr Gerard

  • Willem

    Bedankt voor de reacties. Denk dat ik me ga focussen op een benzine. Wil dan een 525 of een 530.

    Is de 530 duurder in onderhoud Of zitten de extra kosten met name in wegenbelasting?

  • ge39rard

    Met een 530i zal je volgens mij niet duurder zijn als een 525i. Ik zou niet weten waarom. Een 530i zal alleen wat meer lusten en de verzekering zal iets duurder zijn (nieuwwaarde) Het kan zijn dat een 530i zelfs nog in dezelfde catogorie wegenbelasting valt als een 530i.

    Gr Gerard

  • Rob530DH2002

    Wegenbelasting check je hier: http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/

    Het gewicht van de auto vind je hier als je het kenteken weet: https://ovi.rdw.nl/ en anders hier als je minder info hebt: http://www.autotrader.nl/auto/autogids/autospecificaties.htm

  • Willem

    Dit weekend ga ik naar een 530i kijken, zijn er nog andere kenmerkende zwakke punten van de 5 serie waar ik op moet letten (behalve uiteraard schade en onderhoud) ?