Omdat ze toch wel erg versleten waren, dit weekend de schijven, blokken en handremschoenen vervangen. De handremkabel had ik vorige week al vervangen. Hier is een beknopte beschijving van hoe je te werk gaat;

- haal de hoes van de handrem hefboom los en draai met een ringsleutel de moertjes los tot het einde van de draad

- verwijder het wiel, steek een grote schroevendraaier door de remklauw in de remschijf en duw zo de cylinder terug

- verwijder de borgveer van de remblokken

- draai de bouten achterop de remklauw los om de remklauw in zijn geheel te verwijderen. Je kunt nu de blokken uit de klauw halen. Nu kan je ook het deel van de klauw waarmee hij vast zit aan de wielophanging, uit de rubber bussen trekken. Maak met een staalborstel de klauw en het net losgemaakte deel goed schoon en smeer de rubber bussen in met lagervet (geen wd40, kopervet of zo gebruiken). Zorg er voor dat de hele klauw weer goed schoon en gangbaar is en hang hem aan de kant met een touwtje om de remleiding niet te belasten.

- verwijder de inbus borgbout van de schijf. Sla eventueel met een stift ter groote van de diamter van de bout op de kop van de bout om deze te laten schrikken, als de bout niet eenvoudig los komt.

- verwijder de remschijf door deze eventueel met een schroevendraaier in de ventilatiegaten los te wrikken

- verwijder de veren tussen de remschoenen met een tangetje of platte schroevendraaier. Let op dat de dikke veer aan de voorzijde van de auto hoort.

- verwijder de borgveertjes waarmee de schoenen vast zitten door deze met een inbusje in te drukken en een kwart slag te draaien.

- trek het spreidslot naar je toe en haak de handremkabel uit het slot

- maak het spreidslot, de veren en borgveertjes goed schoon en roestvrij, of vervang ze.

- maak de plaatsen op het hitteschild, waar de remschoenen tegen aan zitten, schoon en roestvrij

-

Nu is alles los, en zet je alles in omgekeerde volgorde weer terug. Let op;

- dat je alle beweegbare delen insmeert met kopervet (behalve dus de rubber bussen van de klauw) en je geen vet smeert op remvlakken

- maak de remschijven goed schoon met remreiniger zodat de plakkerige beschermlaag er af is

- vergeet niet te controleren dat het spreidslot goed past op de inkepingen van de nieuwe remschoenen

- draai de stelbout helemaal terug en smeer hem in met kopervet

- plaats de remschijf over de remschoenen en controleert of de schijf vrij kan draaien

- draai met een schroevendraaier door een van de schoefgaten van de remschijf de stelbout aan totdat de schijf niet draaibaar is

- draai vervolgens de stelschroef 10 tikken terug en controleer of de schijf weer kan draaien

- plaats de nieuwe remblokken in de klauw en smeer de raakvlakken in met kopervet

- controleer of alles gangbaar is

- draai de moertjes van de handremhefboom gelijkmatig aan totdat de wielen niet meer draaibaar zijn bij minimaal 3 klikken

- trek de handrem een flink aantal keren hard aan met de knop ingedrukt, en controleer daarna de remkracht op beide wielen

Natuurlijk kun je ook gewoon een TIS bestellen! ;)

Succes