E39 530d 2001 (FL), trillingen

  • yup

    Ik heb een E39 530d van 2001, deze auto heeft last van trillingen. Het is meer snel “schudden” dan echt trillen, maar het is erg vervelend. Het stuur gaat licht heen en weer. De trillingen voel je licht vanaf 60 km/u, echt met 80 km/u, en tot +-160 km/u… Daarboven voel je weinig meer, bij 200 voel je volgens mij niks meer…

    1 spoorstang is vervangen, auto is uitgelijnd, achterbanden zijn nieuw en alle banden zijn opnieuw gebalanceerd, er zitten Alpina replica velgen onder 235/40/18 (niet mijn keuze, was zo bij aankoop).

    Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Remmen zijn zowiezo krom, is het mogelijk dat het ALLEEN daardoor komt of is het een combinatie van iets in het onderstel?

    Wat kan het allemaal veroorzaken?

    Draagarmrubbers? (garage kan dit aan de auto vervangen, heeft gereedschap ervoor).

    Stabilisatorstangen? (moet je die helemaal vervangen?)

    Remvloeistof (hier ergens gelezen).

    Vastzittende remklauwen? Hoe moeten deze schoongemaakt worden?

    Kromme remschijven? Wat ik wil proberen is, als alles in het onderstel toch eraf moet, schijven afdraaien. Als ze toch kromtrekken omdat ze te dun zijn vervang ik ze alsnog.

    Iemand tips voor mij? Het probleem is je kan wel alles tegelijk aanpakken maar 4x schijven + blokken + alle onderstel delen word een bedrag boven de 1000 euro (inclusief arbeid). Ik heb nu al 900 euro uitgegeven (motorsteunen, flexibele delen uitlaat, 2x banden, spoorstang)…

  • fsmit79

    Trilt de auto als je remt? Of gewoon bij het rijden? Kromme schijven kunnen bij rijden wel voor onbalans zorgen, maar het zorgt pas bij remmen voor echt trillen. Uitlijnen en balanceren is de grootste veroorzaker, maar die heb je inmiddels al verholpen.

    Je kunt dan nog denken aan de aandrijflijn. Als het tussenlager is versleten of de homokineten van de aandrijfassen zijn versleten, kun je forse trillingen krijgen. Je kunt dat controleren op een brug en met een bandenlepel.

    Trillingen door versleten ophanging lijkt me niet voor de hand liggend bij alleen rijden. Je krijgt dan meer dwalend en zoekend weggedrag. Iets anders zijn de wiellagers. Als die versleten zijn kan je wel trillingen krijgen. Maar ook hier geldt weer dat je eerder als een dwijl over de weg gaat, en niet zozeer trillend.

    Als het echt bij het remmen gebeurt, dan is een combinatie van oorzaken inderdaad mogelijk. Meest voor de hand zijn remschijven, remblokken en remklauwen die niet gangbaar zijn, of schuin afgesleten zijn. Versleten ophanging wordt bij remmen natuurlijk belast waardoor je een trilling kunt verergeren. Op dat kan je controleren zonder te vervangen met een bandenlepel, door alles eens goed onder spanning te zetten en de speling te controleren.

    Kortom;

    - banden nog eens controleren?

    - remschijven, klauwen en blokken schoon maken, controleren op slijtage

    - aandrijflijn controleren op speling of slijtage

    - ophanging en lagers controleren

    Succes!

  • yup

    Ik ga nu belangrijkere dingen oplossen, rembekrachtiger is stuk omdat de bak waarin ie zit is volgelopen met water, ik heb een 2ehandse gevonden, hopen dat ie goed is. Heb er 75 voor betaald, nieuw is 350 ofzo :/

    LMM is vervangen, maar dat ga ik in ander topic uitleggen.

    Daarna ga ik schijven + blokken voor en achtervervangen, remzuigers laten controleren of ze goed zijn. Als de trillingen niet vermindert zijn dan reactiearm rubbers vervangen (kan los), en daarna binnenste stuurkogels controleren. Maar dat is pas op zijn vroegst volgende week, moet effe kijken of ik daar tijd voor heb.

  • Vakman Ruud

    Kom langs voor een onafhankelijk advies.

    Groeten.

    Ruud

  • E

    Goedenavond, 

    Ben je er intussen al uit wat het is geweest?

    Ik heb vandaag andere velgen met banden erop laten zetten en nu heb wat erg lijkt op wat jij beschrijft.

    De velgen zijn voor het monteren gebalanceerd.

    ben van 205/65/15 naar 225/245 /40/18 gegaan.

    Bij het maken van bochten hoorde ik bij originele wielen al een ratelend geluid, kan het zijn dat die slijtage met de andere velgen nu naar voren komt in de vorm van trillingen?