Voor mijn e39 touring heb ik vandaag de linker handremkabel vervangen. Eigenlijk een klusje van niks op de brug, maar er zijn een paar dingen die het lastig kunnen maken. Zonder brug zou ik het zeker afraden, dus neem de moeite en huur een brug en maak het jezelf gemakkelijk!

Haal eerst de hoes rondom de handrem los en de bekleding links van de handrem. Schroef daarna de moertjes van de draadeinden af, natuurlijk alleen van de kant die je gaat vervangen. Verwijder nu het achterwiel, draai de bouten achterop de remklauw los, zodat je de remklauw aan de kant kan trekken (hang hem op met een touwtje en laat hem niet aan de remleiding hangen). Verwijder de inbus van de remschijf zodat je de remschijf kunt verwijderen. Het kan zijn dat je de schijf niet makkelijk kunt verwijderen, probeer dan met een lange schroevendraaier de schijf er af te trekken door hem in de ventilatieschoepen te stoppen en zo al draaiende de schijf er af te wippen.

Als de schijf er af is, trek dan met een tangetjes de veertjes los, draai met een inbusje de veerboutjes los die de handremschoenen op hun plek houden en trek de bovenste remschoen weg. Je kunt nu het spreidslot van de handremkabel los trekken.

Ondersteun de uitlaat zodanig dat je de middelste ophanging los kunt maken. Draai nu ook de schroefjes van het achterste hitteschild los en trek deze zover mogelijk naar beneden dat je boven het hitteschild de remkabel ziet lopen. Trek de kabel uit de klem en de stalen haakjes zodat de kabel los hangt, en trek nu de kabel uit de voorzijde en uit de wielophanging. De kans is groot dat aan de achterzijde de stalen dop die aan het einde van de buitenkabel zit in de ophanging blijft zitten. Deze kan je verwijderen door met een drijfstang (of een lange schroevendraaier) van de buitenzijde, waar eerst het spreidslot zat, de dop er uit te slaan. Eventueel kan je nog de plaat los draaien die met twee bouten vast zit waar het spreidslot zat.

Als eenmaal de dop er uit is, kan je de nieuwe kabel bevestigen. Doe dat door eerst de bovenkant in het pijpje te duwen. Het makkelijkste is als je iemand in de auto laat zitten. Als de kabel ver genoeg naar binnen is geduwd komt deze automatisch op de goeie plek bij de handrem naar boven en kan je de moertjes bevestigen. Draai de moertjes een klein stukje vast. Duw daarna de kabel door de wielophanging naar buiten en bevestig het spreidslot, de handremschoen, veertjes en zorg dat alles soepel loopt. Plaats de schijf terug, de remklauw en daarna het wiel, en span vervolgens in de auto de moertjes op de draadeinde, totdat je het wiel voelt remmen vanaf het tweede klikje van de handrem.

Duw tot slot (gebruik een waterpomptang) de kabel in de haakjes en het klemmetje onderop de auto, duw het hitteschild terug en bevestig de schroefjes, en zorg er voor dat het hitteschild niet tegen de as aan loopt. Zet de middelste ophanging van de uitlaat terug en let er op, voordat je weer gaat rijden, dat je eerst een paar keer pompend remt zodat de remblokken weer tegen de schijf zitten.

Succes!!