krukas keerring en schokbreker voorzijde

  • fsmit79

    e39 525tds BW80922

    Hoe lastig zijn deze te vervangen? Bij elkaar kost het ongeveer 120e voor de schokbreker en een paar euro voor de keerring. Maar wat ik kan vinden is dat de bout waarmee de pullie aan de krukas vast zit, altijd problemen geeft. Hoe moet je de krukas vast zetten?

    En alleen de keerring vervangen, daarvoor moet natuurlijk ook de poelie los. Hoe haal je die keerring er uit?

    Iemand ervaring hiermee? Ben wel benieuwd!

  • Rob530DH2002

    Je zegt schokbreker, ik neem toch aan dat je bedoeld ‘schokbrekers’ want je moet ze eigenlijk per as vervangen?

  • fsmit79

    Hoi Rob,

    nee ik bedoel de schokbreker of eigenlijk demper die op de krukaspoelie zit. Dat ding is van rubber heb ik begrepen en kan na verloop van tijd uitgedroogd raken en gaan scheuren.

  • Vakman Ruud

    Om de keering en krukasdemper te vervangen is een blokkerpen nodig en een voldoende krachtig slagapparaat.

    Het is een behoorlijke klus, dus bedenk wel aan wie je het uitbesteed.

    Succes.

    Ruud

  • fsmit79

    Of niet doet, da;s ook een optie…In dit geval heb ik al weer genoeg werk om handen. Na de handremkabel te hebben vervangen was de conclusie dat ook de remmerij hard aan vervanging toe was.

    Dat eerst maar, daarna nog de carterpan pakking, en dáárna, als ik dan nog geld over heb, misschien eens de keering.

    Maar inhoudelijk;

    die blokkeerpen is om de krukas te blokkeren? En kan je uberhaupt wel bij met een flinke tol bij de bout komen?

  • sander

    zo,n keerring (als je dr eenmaal bij kan)kun je eruit halen door een gaatje in de rand te boren en dan een rvs parker erin draaien (niet te ver)daar kun je dan aan trekken of met een kniptang pakken en dan hefbomen op de krukastap oid

    dan hoeft niet de hele boel uit elkaar en beschadig je de krukas niet