E39 airc en k busproblemen

  • BMWDriverE

    Ik hoop dat iemand mij een hint of de oplossing kan geven, maar leg jullie graag het volgende voor:

    Ik ben in het bezit van een BMW E39 530d uit 6/2003 (al 2 jaar en 100.000 km zonder problemen en 2 kleine beurten bij de dealer verder).

    De BMW is voor een service 2 naar de dealer gegaan en daar is ook de koelvloeistof en de remvloeistof vervangen.

    Op de vraag of er een airco controle kon worden uitgevoerd heb ik ja gezegd, waarna ik gebeld werd dat de airco NIET werkte, tot aan de beurt deed die het nog. Daarbij opmerkend dat door een beetje cola op de IHKA module de rechterzijde (koud/warm) en de airco niet altijd meteen terug schiet als je ze indrukt, maar eea functioneert naar behoren.

    Inderdaad bleek de airco niet te werken, hierna hem voor de zekerheid laten vullen, zat op het minimum en nu dus vol, maar nog geen airco.

    Daarna is de auto 2 vd 4 keer niet meteen gestart, je hoorde hem wel aanslaan maar niet doorstarten. (men denkt evt aan de brandstofpomp onder de auto, maar kan dat niet zeggen zonder onderzoek of het niet willen starten - geen meldingen in de sw)

    Dit is hierna niet meer gebeurd maar de ramen gingen een keer na het starten enkele minuten (2-3) niet open.

    De auto heeft bij de dealer gestaan om te kijken wat er aan de hand was, dit heeft niet veel opgeleverd, alleen dat het niet starten niet meer gebeurd is, na heel veel keren starten. Men gaf aan dat de IHKA module mogelijk kapot is omdat er geen communicatie mogelijk was, maar men had geen andere om dat uit te kunnen sluiten. Er was nl geen communicatie mogelijk met de IHKA volgens de testen en er was ook geen spanning op de airocpomp, massa was goed).

    (wil zeggen dat de keuze voor de dealer een bewuste is en dat er bij het speuren een behoorlijke coulantie is toegepast)

    Hierna is de auto bij Thommy uitgelezen en was er nog steeds geen communicatie met de IHKA module mogelijk en kwam er een k bus fout naar boven.

    De IHKA is omgewisseld en daar ligt het probleem niet in, die van mij werkte wel in de andere auto en die vd andere auto niet in die van mij.

    De kombi (achter de toerenteller) is vervolgens gewisseld en ook daar lag het probleem niet in.

    Er gaat nog steeds geen spanning naar de pomp en als je de pomp rechtstreeks op een spanningsbron aansluit gaat de airco werken.

    Heb ondertussen nog 1 keer gehad dat de portierramen niet werkten (2 minuten) waarna ze het weer gaan doen.

    De volgende stap is alles uit proberen te sluiten door het omwisselen, aansluiten of heeft iemand anders nog een suggestie ?

    Best wel lastig zo zonder werkende airco.

    Dus samengevat geen communicatie mogelijk met IHKA, airco werkt niet en af en toe onverklaarbare storingen die ook weer verdwijnen.

    De enige storing die van langer is en ook weer weggaat is van de PDC, die werkt soms niet (lange piep bij het in de achterste versnelling zetten -automaat- ), maar ook dat gaat weer over.

    In afwachting of iemand een idee heeft of suggesties.

    alvast bedankt.

  • Vakman Ruud

    Is de AUC sensor/relais getest/vervangen?

    Groeten.

    Ruud

  • BMWDriverE

    Beste Ruud

    Ik heb al getracht contact met je te krijgen via rapservices.nl, alleen de telefoon wordt niet opgenomen.

    Op welke dagen zijn jullie aanwezig of is dit makkelijk zelf te (laten) testen of moet daarvoor naar de dealer ?

    En zo niet hoe is dit evt zelf te testen ?

    Bvd

    Tony

  • marko (BMW 530D aut E39 2003)

    ik heb ook dit soort storingen gehad bij mijn vorige e 39 1999 het bleek een blokje achter het contactslot te zijn ik weet niet hoe dit heet maar na deze vervangen te hebben door de bmw dealer werkte alles weer naar behoren het was zelfs zo dat als ik de zonneklep naar beneden deed met de spiegelverlichting aan dat de radio uit ging ramen werkte zo nu en dan wel daarna weer niet alle storingen waren verwenen na vervanging