Hallo beste BMW vrienden,
Ik geef je een goede raad mee, gebruik dan wel een goed losmiddel om de roest , die eventueel op de wartels en de schroefdraad aanwezig is in te spuiten.
Doe dit een paar dagen van te voren al, zodat het lekker kan intrekken, de dag ervoor nogmaals.
Gebruik beter de leidingsleutels om deze klus te klaren, want vaak worden er gewoon steeksleutels voor gebruikt, en deze willen er helaas wel eens overheen draaien, de bekken kunnen soms wel een wijken van de steeksleutel, en de oppervlakte van de bekken is iets beperkt.
Een leidingsleutel is eigenlijk een verstevigde ringsleutel die een opening heeft om over de leidig heen te zetten, en zo bespaart u zich veel moeite en overlast door rond gedraaide leiding nippels.
Na het vernieuwen van de remslangen, zit er natuurlijk lucht in de leidingen, wat geheel logisch is.
Als de nieuwe slangen gemonteerd zijn, dan is het beter om het reservoir van de remolie even leeg te maken, dan is die oude zooi er ook gelijk uit.
Want remolie dient dus om de 24 maanden vervangen te worden.
De remolie word door het intrappen van het rempedaal naar de wielcilinders gestuwd, dat gebeurt dus onder druk.
Doordat de remolie naar de wielcilinders gerukt word, zou er eigenlijk een onderdruk ontstaan in het reservoir, en omdat op te heffen, hebben we daar een klein gaatje in het deksel gemaakt om de onderdruk op te heffen.
Doordat er tijdens het gebruik van de remmen steeds weer buitenlucht in het reservoir komt, is er ook vochtige lucht binnen getreden, dit condens komt in de remolie, en vormt zich dan kleine waterdruppeltjes.
Waterdruppeltjes, voegen zich samen tot weer wat grotere druppels, en de wet van de natuur heeft ons geleerd, dat water altijd onder de olie kruipt, en zich naar het laagste punt verzamelt.
Dat zijn dus de wielremcilinders, dat is de reden om de remolie elke 24 maanden te verversen, doet men dit niet, dan komt het verschijnsel lekke wielremcilinder cupjes om de hoek kijken.
Dat is een hele goede reden en raad, om de remolie elke 24 maanden te vernieuwen.
Tel daarbij ook nog op, dat wanneer water warm word, dat dit stoomvorming vormt, en stoom en lucht zijn samen drukbaar, de remmen zijn niet echt te vertrouwen meer en voelen aan als een spons, als men op het rempedaal trapt.
U vult natuurlijk weer bij met de juiste soort remolie die voor uw auto geschikt is, dat is naleesbaar in het instructieboekje, of opvraagbaar bij de garage.
Het gaat dan vooral om de DOT code, zoals DOT 4 bijvoorbeeld, met de aanbevolen soort van de fabrikant van de auto.
Ik hoop dat ik nog wat informatie heb kunnen geven wat van belang kan zijn voor u.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad