REmslangen vervangen e36 m52 touring 1995

  • groen143

    Bezit een bmw e36 touring 320i M52 1995 VIN EN63704.

    Een vraag, nu heb ik best al veel vervangen of gerepareerd aan onderdelen

    wil nu de remslangen vervangen voor en achter na 16 jaar lijkt mij niet overdreven.

    Alleen in Tis en boek Olieslager en diverse site's heb ik nog geen duidelijk

    beeld (voorbeeld).

    Mijn beeld is de slang met boven een klein nokje wordt dmv de wartelschroef

    het gedeelte met het moertje op de koperen leiding verbonden.

    Dus slang met remslangsleutel tegenhouden en wartel moertje lossen met steek 8mm(dacht ik)

    Kan ik het zo uitvoeren of mis ik dan een stuk remleiding,mogelijk zijn er al mensen die dit

    al fluitend hebben gedaan maar toch enige tips/oplettendheid en voorzichtigheid geboden bij ?

    die dit mij willen melden mogelijk een link misschien naar ?????? ze zijn er maar ik kan ze niet vinden

    vandaar mijn verzoek.

    Alvast bedankt en een prettig weekeinde

  • tom68

    Klopt,maar kan behoorlijk vast zitten.

    Zou achter de korte stukjes leiding naar de remcillinder ook gelijk vervangen,grote kans dat je de schroefdraad stuk gaat.

    Kosten een paar euro geloof ik,en los moeten ze toch!!!

  • Ad

    Hallo beste BMW vrienden,

    Ik geef je een goede raad mee, gebruik dan wel een goed losmiddel om de roest , die eventueel op de wartels en de schroefdraad aanwezig is in te spuiten.

    Doe dit een paar dagen van te voren al, zodat het lekker kan intrekken, de dag ervoor nogmaals.

    Gebruik beter de leidingsleutels om deze klus te klaren, want vaak worden er gewoon steeksleutels voor gebruikt, en deze willen er helaas wel eens overheen draaien, de bekken kunnen soms wel een wijken van de steeksleutel, en de oppervlakte van de bekken is iets beperkt.

    Een leidingsleutel is eigenlijk een verstevigde ringsleutel die een opening heeft om over de leidig heen te zetten, en zo bespaart u zich veel moeite en overlast door rond gedraaide leiding nippels.

    Na het vernieuwen van de remslangen, zit er natuurlijk lucht in de leidingen, wat geheel logisch is.

    Als de nieuwe slangen gemonteerd zijn, dan is het beter om het reservoir van de remolie even leeg te maken, dan is die oude zooi er ook gelijk uit.

    Want remolie dient dus om de 24 maanden vervangen te worden.

    De remolie word door het intrappen van het rempedaal naar de wielcilinders gestuwd, dat gebeurt dus onder druk.

    Doordat de remolie naar de wielcilinders gerukt word, zou er eigenlijk een onderdruk ontstaan in het reservoir, en omdat op te heffen, hebben we daar een klein gaatje in het deksel gemaakt om de onderdruk op te heffen.

    Doordat er tijdens het gebruik van de remmen steeds weer buitenlucht in het reservoir komt, is er ook vochtige lucht binnen getreden, dit condens komt in de remolie, en vormt zich dan kleine waterdruppeltjes.

    Waterdruppeltjes, voegen zich samen tot weer wat grotere druppels, en de wet van de natuur heeft ons geleerd, dat water altijd onder de olie kruipt, en zich naar het laagste punt verzamelt.

    Dat zijn dus de wielremcilinders, dat is de reden om de remolie elke 24 maanden te verversen, doet men dit niet, dan komt het verschijnsel lekke wielremcilinder cupjes om de hoek kijken.

    Dat is een hele goede reden en raad, om de remolie elke 24 maanden te vernieuwen.

    Tel daarbij ook nog op, dat wanneer water warm word, dat dit stoomvorming vormt, en stoom en lucht zijn samen drukbaar, de remmen zijn niet echt te vertrouwen meer en voelen aan als een spons, als men op het rempedaal trapt.

    U vult natuurlijk weer bij met de juiste soort remolie die voor uw auto geschikt is, dat is naleesbaar in het instructieboekje, of opvraagbaar bij de garage.

    Het gaat dan vooral om de DOT code, zoals DOT 4 bijvoorbeeld, met de aanbevolen soort van de fabrikant van de auto.

    Ik hoop dat ik nog wat informatie heb kunnen geven wat van belang kan zijn voor u.

    Succes.

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • groen143

    Aden Tom68

    Ik heb je stuk gelezen,de sleutels heb ik,nieuwe slangen remolie, alles om het te doen slagen.

    alleen iets houd mij tegen en dat is eigenlijk de sumiere dokumentatie.

    Verder doe ik alles aan mijn auto, maar gek soms heb je iets wat simpel lijkt even zo,n

    bericht plaatsen en dan de ervaring van anderen helpen je weer over de drempel.

    En remmen zijn toch de belangrijkste onder delen .

    Bedankt Joop groen

  • Ad

    Hallo beste Joop,

    Ik denk gewoon, als je het allemaal zo eens rustig bekijkt, dat u zult zien dat het best allemaal mee zal vallen.

    Enkel het opntluchten dient wel terdegen uitgevoerd te worden.

    Als u deze klus achter de rug heeft, dan zegt u volgens mij, het viel eigenlijk best allemaal mee, waar heb ik me druk over gemaakt.

    Maar schaamt u zich niet, dit hebben heel veel mensen hoor, en dat is ook al een hele gerust stelling vind ik.

    Dingen doen die men nog nooit heeft gedaan, dat valt soms niet mee, men gaat zich van te voren al druk maken, bang voor de tegenslagen, die er vaak niet eens zijn.

    Verder is goed gereedschap het halve werk, en het werkt net allemaal veel beter.

    Succes, beste Joop, het komt best in orde.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Peter

    Gaat dit om een model met ABS? Dan is het namelijk niet zo makkelijk om weer te ontluchten nadat het systeem leeg was.

  • Ad

    hallo BMW vrienden,

    Gebruik 2 kneveltjes voor de slangen!

    Als je vlug genoeg bent met het wisselen van de slang, ik ga er dan vanuit, dat er gekneveld word op de slang.

    Je haalt de remslang los van de remklauw of het verleng leidinkje, de slang zit als het goed is gekneveld, er loopt dan geen olie uit het remsyteem.

    De nieuwe slang is dus ook geknevelt.

    De nieuwe slang gaat dan direct gekneveld aan de leiding bij de achterbrug, er word dus weinig remolie verspild.

    Vul natuurlijk wel het niveau even bij, voordat men verder gaat met het volgende slangetje.

    Zo gaat men steeds verder met het vernieuwen van de slangen.

    Zuig met een cardanspuit het reservoir even leeg, en vul het met nieuwe en de juiste soort remolie, nu gaat men ontluchten, doe dit ruim, en vul op tijd het reservoir bij.

    De slangen zijn nu allemaal vernieuwd, de remolie dus ook!

    let wel, de remolie dient elke 24 tot 36 maanden vernieuwd te worden, kijk dus even in uw instructieboekje of uw werkplaatshandboek, daar staat het mooi in weergegeven wanneer dat moet geschieden.

    De meeste jongere auto's hebben ABS, en hier dient terdegen rekening mee gehouden te worden, daarom gebruik ik altijd 2 kneveltjes voor de slangen te knevelen.

    Het bespaart je een rot karweitje, soms geeft het ook weer geen enkel probleem, maar voorkomen is beter dan genezen!

    succes.

    met vriendelijke groet,

    Ad