koelwater temperatuur.

  • stan

    hallo mensen,

    ik bezit sinds kort een hele mooie 316i van het type E36 bouwjaar 1992 met een ongelooflijke kilometerstand van maar 109000 NAP correct.

    nu doet zich het volgende probleem gekonstateerd tijdens een lange rit (vakantie zuid frankrijk zo"n 1150 km ) loopt de auto zeer snel warm ALLEN BIJ STATIONEER DRAAIEN als ik weer ga rijden koelt hij weer gewoon tot normale temperatuur.de thermostaat is reeds vervangen en de fan draait ook gewoon mee.

    Heeft iemand ervaring met dit probleem of de oplossing ervoor.

    groeten stan

  • Jos

    Kun je iets specifieker zijn? Bedoel je dat hij met de wijzer snel in het rode gebied komt, en blijft hij dan daar terwijl je blijft rijden?? Je zegt verder ALLEEN BIJ STATIONAIR DRAAIEN. Bedoel je dan bijv nadat de motor even is uit geweest na bijv tankstop oid, of nadat je even hebt moeten wachten bij een stoplicht oid?

    Groet,

    Jos

  • Vakman Ruud

    Vervang de viscose koppeling van de koelvin.

    Trouwens ik heb er een staan die 390.000 km heeft gereden en in uitstekende staat is, dus zo vreemd is die km stand niet

    Groeten.

    Ruud

  • stan

    als ik normaal over de snelweg of in het dorp rijdt blijft de temperatuurmeter in het midden staan als ik stop bv bij een tolpoort en vijf minuten oponthoud heb loopt de meter naar het rode gebied , ga ik dan weer rijden na ongeveer 500 meter gat de meter weer terug naar het midden , dus zonder de moter uit te zetten

  • Rob530DH2002

    Wat Ruud zegt, het is de viscokoppeling. De fan draait maar half mee met de motor omdat de viscokoppeling die onderdeel uitmaakt van de fan, geen starre verbinding maakt met de motor. Dit mag alleen gebeuren bij koude motor. Als de motor geruime tijd op temperatuur is mag je de fan niet makkelijk met de hand kunnen ronddraaien, bij jou is dat vrijwel zeker het geval.

  • stan

    ga het morgen kontroleren , dus als de motor op bedrijftemperatuur is mag de fan niet meer met de hand gedraaid kunnen worden.

  • Rob530DH2002

    Test eerst de starheid van de fan bij koude motor, dan moet de fan weinig weerstand bieden bij met de hand ronddraaien. Als de motor goed op temperatuur is moet de fan veel weerstand bieden als je er aan draait (het is nooit zo dat de verbinding zo star wordt dat je 'm helemaal niet kan ronddraaien).

  • Ad

    Hallo beste Stan,

    Contorleer dan wel met een uitgeschakelde motor!

    anders kost het je nog je vingers of zelfs misschien je hand.

    let ook even op bij een warme motor, dat u uw vingers of handen niet verbrand aan de hete onderdelen!

    succes.

    Prettig weekend allemaal.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • stan

    ga toch maar de fan wisselen maar hoe en waar moet ik het motorblok vast zetten het draait namelijk mee als de de schroef wil losdraaien , en ja ik weet dat het linkse draad is.

  • stan

    hallo ,

    hoe moet ik de waterpomp vastzetten voor het vervangen van de viscosefan, die blijft namelijk meedraaien.