ik sta steeds zonder diesel, eindelijk opgelost!

  • fsmit79

    e39 525tds uit 97.

    Vandaag voor de tweede keer in een maand tijd zonder diesel komen te staan. Dat wil zeggen, er wordt lucht aangezogen zodra de tank op zo'n 10 liter leeg is, zichtbaar via de doorzichtige leiding naar de hoge druk pomp. De vorige keer dacht ik nog dat ik echt zonder diesel stond, maar deze keer is het bevestigd dat er nog 10 liter in zat en het lampje nog niet was gaan branden. Na de tank vol te hebben gegooid was bij beide keren het probleem weer verholpen.

    De anwb man vermoede dat een pomp in de tank, die de linker helft met de rechterhelft van de tank verbindt, niet meer zou werken. Dat lijkt logisch, want de motor viel uit na een lange bocht. Via de TIS of realoem wordt ik niet veel wijzer hoe het werkt of wat er dan kapot zou zijn.

    Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Nogmaals, de tank weer bijvullen lost het probleem op (maar is natuurlijk geen permanente oplossing).

  • Ad

    Hallo beste fsmit79,

    Helaas moet ik zeggen dat de monteur van de ANWB gelijk heeft.

    Dat pompje in de tank is de boosdoener!

    De z.g.n. reserve werkt dan niet bij uw BMW, want die klets diesel word niet overgepompt.

    Dit euvel ben ik vandaag al vaker tegen gekomen!

    Er zijn mensen die ruim voordat het reserve lampje gaat branden, gaan tanken.

    Ik zelf rijd de tank nooit zover leeg, alle rommel die bij het tanken in de tank van de auto gaat, trek je ook zo mee naar de motor.

    Het blijft natuurlijk gelukkig in het filter steken.

    Het is nu of dat pompje vernieuwen, of eerder gaan tanken, een gemakkelijke keus dus.

    Succes.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • fsmit79

    Dank voor je reactie Ad,

    ik heb even lopen googlen, en ik krijg het idee dat het inderdaad de pomp in de tank is. Als ik eea goed begrijp, zijn het er twee, dus de vraag is dan welke er kapot zou zijn. Wat ik ook nog vond, was een plaatje van de pomp in de tank, waar onderop een klein filtertje zat. Als deze verstopt is, kan dat ook luchtproblemen veroorzaken.

    De vraag is nu, waar zit de pomp die het euvel veroorzaakt, links of rechts onder de bank?

  • fsmit79

    Iemand nog tips waar op te letten? Krijg ik de flens op de tank zomaar los, welke kant moet ik hebben en hoe kan ik controleren of het de pomp is, of een ring leiding?

  • Ad

    Hallo beste fsmit79,

    Niets is zo erg lastig en irritant om zonder brandstof te staan.

    Maar bedenk echter wel een ding, door telkens zo laat te tanken, heeft u wel de kans, dat wanneer u met spoed weg moet laat in de avond of in de nacht, en u heeft nog een paar liter brandstof in uw tank zitten, dat u een probleempje heeft, ik heb er een gruwelijke hekel aan, dat wanneer ik een van de auto's wil nemen om weg te gaan, dat de tank haast droog staat, dan rijzen er een paar hoorntjes op mijn hoofd, en lijk ik wel een duiveltje, hahahaha!

    Ik heb er echt een hele grote hekel aan, stel dat je met grote spoed weg moet, dat er met een van de familieleden op doet, dan kan je wel je haren uit je hoofd trekken, maar dan word het er ook niet mooier op!

    Ik heb het idee dat de linkerzijde niet overgepompt word naar de rechter zijde.

    In elk geval dient de achterbank zitting uitgebouwd te worden.

    ** Indien er een deksel van de tank word los gedraaid, dient men wel de rubber pakking te vernieuwen! Is gewoon een schroefwartel met rechtse draad.

    ** Pas wel goed op dat de vlotter draad, dat is een staaldraad met een drijver, dat deze niet verbogen word!

    ** Want dan klopt de aangegeven hoeveelheid niet meer op de tankmeter.

    ** Wees dus altijd voorzichtig met de delen die uit de brandstoftank genomen worden.

    ** Heeft u er al eens op gelet, hoeveel liters u tankt als de motor geen brandstof meer krijgt, misschien geeft de meter wel verkeerd aan, doordat het element al eens uit de tank geweest is, en dat de vlotter draad die ik beschreven heb, en dat deze verbogen is, geen juiste nieveau meting meer van de inhoud van de tank, en dan gaat het lampje van de reserve inhoud van de tank ook te laat branden, en dan is de tank helaas al leeg.

    Maar u kan het beste misschien even controleren of de pomp aan de linker zijde voeding ( 12 Volt ) krijgt, misschien is er wel een zekering stuk of een relais, dus beter altijd eerst de voeding van de pomp nameten of er spanning op de hevelpomp/Jetpomp staat, waarschijnlijk is de kans groot dat of de voeding niet aanwezig is. Deze hevel of Jetpomp zorgt er voor dat de linkerzijde overgeheveld word naar de rechterzijde.

    Alles is mogelijk, en meten is weten.

    Leg wel een doek of een zeiltje bij de tank opening binnen, anders zal het nog erg lang naar diesel ruiken, en daar kan je knap misselijk van worden van die vette stinkende lucht, vooral met het warme weer.

    Ik heb het al eens een keer een aantal druppels over mijn broek gekregen, en door de temperatuur van je lichaam gaat die zooi verdampen, ik werd er echt niet goed van.

    Terwijl ik toch heel wat jaren op een 50 tonner gereden heb.

    Succes.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Ad

    Vergeten te vermelden, sorry.

    Geen dank voor mijn reactie, dat is erg graag gedaan.

    Dat filtertje, als dat verstopt zou zitten, dan komt er geen brandstof meer door de leiding.

    Voor lucht hoeft u in elk geval niet bang te zijn.

    In dien de brandstof pomp die de brandstof naar de motor pompt niet zou werken, dan zal de motor in zijn geheel niet meer starten, ook niet als de tank geheel gevuld is.

    Er is dus een verschil met de brandstofpomp en de overhevel pomp/Jetpomp.

    De hevelpomp/jetpomp pompt enkel de linkerzijde over naar de rechterzijde.

    Zie de site bmwfans.info

    Daar staat eigenlijk alles vermeld over elke BMW die er is, natuurlijk m.u.v. de nieuwe types, die zullen er waarschijnlijk nog niet vermeld staan.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Vakman Ruud

    Er zijn een paar mogelijkheden.

    Als de opvoerpomp eens vervangen is dan gebeurt het dat de klikbevestiging aan de linkerzijde niet goed geborgd is.

    De pomp zit dan scheef en gaat lucht aan zuigen.

    De twee tankgedeelten zijn dmv een kunstofbuis verbonden. Als de sensorunit van het linker gedeelte vervangen is gebeurt het ook vaak dat dat de buis knikt en daardoor de vulling naar de pomp niet voldoende is.

    De laatste mogelijkheid is vuil in de tank wat vastzit in de speciale uitsparing waar het pompaanzuigfilter zit.

    Let op controle moet gebeuren met zo weinig mogelijk brandstof in de tank, anders zit de monteur tot zijn ellebogen in de diesel.

    Bij de ANWB is het bekend dat bij de nieuwe BMW's de pomp die brandstof van de ene naar het andere tank gedeelte pompt storing kan geven (fabrieksmelding) maar ze weten niet precies voor welke modellen dat zo is. Gevolg dat ze de auto naar een tankstation slepen en daar de tank vullen.

    Heb ik met een E38 gehad en toen moest ik dus de pomp vervangen met volle tank. Ik heb de auto zo scheef mogelijk moeten opkrikken om de brandstof er niet uit te laten lopen, maar mocht het huis niet in van mijn vrouw zo stonk ik naar de diesel.

    Dus?

    Succes.

    Ruud

    Succes.

    Ruud

  • Ad

    Hallo beste Ruud,

    Dan zou ik toch er voor kiezen om de tank leeg te gaan hevelen!

    Ik ga dus echt niet in een gevulde brandstof tank vroeten, het is enorm slecht voor je huid.

    Het is dus leeg maken, of verder gaan, want dan doe ik er echt niets aan, misschien een beetje flauw, maar ik stink dus niet naar die rommel.

    en mag dus wel het huis in van moeders, hahahaha!

    En dat je dan het huis niet in mag van moeders, dat kan ik best begrijpen, het stink ook niet zo'n klein beetje ook die diesel.

    Ik heb ooit eens een paar druppels tegen mijn broek gehad, en dan gaat die zooi ook nog lekker verdampen door de lichaamstemperatuur, ik werd er gewoon misselijk van.

    En ik ben anders best veel gewend met de zware diesels, je stinkt constant naar die troep.

    Ergens is het ook niet vreemd, dat een wegenwachter niet alle auto's uit zijn hoofd kent, maar gezien de varieteit aan auto's weten ze toch behoorlijk veel.

    Ik verbaas me daar wel eens over.

    Maar een ieder zijn vak.

    De techniek veranderd ook haast elke dag, als er weer eens een nieuw type auto verschijnt.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Vakman Ruud

    Als de tank bijna leeg is zitten de bevestigingen zo hoog t.o.v. het niveau dat er geen problemen zijn.

    Let wel op dat je geen gloeilamp gebruikt om in de tank te kijken.

    Succes.

    Ruud

  • fsmit79

    Beste Ad, Ruud,

    bedankt voor de tips. Ik heb net de linker en rechterkant open gemaakt om te kijken wat ik kon ontdekken. Behalve dat de contacten van de stekkertjes allebei nogal gecorrodeerd waren (dus ingespoten met wd40) kon ik niets raars ontdekken. Het originele zegel van bmw zat nog op de stalen wartel en de isolatie was nog intact dus het is vermoedelijk nog nooit open geweest.

    Ik ga zo dadelijk nog even de zekeringen of relais controleren van de hevelpomp. Ik hoorde geen verschil toen ik bij draaiende motor de stekker van de linkerkant af trok.

    Kunnen jullie misschien nog vertellen aan welke kant de hevelpomp nu zit? Aan de rechterkant kon ik de dop met hefboom er uit trekken tot het punt waar de hevelslang niet los kon komen. De tank zit vol, dus ik kon niet zien hoe de pomp in de tank vast zat. Zit daar de hevelpomp ook in?