Waterpomp

  • Marc

    Hallo.

    Ik moet binnekort mijn multiriem vevangen nu is dat geen probleem. Maar ik hoor nogal verschillende verhalen over het vervangen van de waterpomp. De 36 heeft dit kwaaltje wel dacht ik maar voor mijn e46 zou ik het niet weten. Bij andere auto merken zit de pomp vast aan de distributie riem dus snap ik dat die gelijk wordt meegenomen. Dus mijn vraag is is het verstandig om deze ook te vervangen of gaan deze niet gauw lekken

    Groet,

    Marc

  • ge39rard

    Van de waterpomp zou ik het niet weten, maar laat wel een originele multiriem erop zetten. Het bespaar je een hoop ellende. Ik spreek uit eigen ervaring. Ik heb zelf een e46 coupe en bij mij ging de niet originele riem gauw piepen en een soort schurend geluid maken. De vrijlooppoelie van de dynamo is er zelfs vanaf gelopen, dus problemen genoeg. Nu heb ik een paar weken een originele riem en nog geen problemen gehad

    Succes

    Gr Gerard

  • Marc

    Hallo. Ik heb inderdaad een orginele riem, ik wil graag alles orgineel hebben ben niet zo van de imitatie onderdelen. Heb jij wel je waterpomp gedaan of ook niet

  • Rob530DH2002

    Bij preventief vervangen (waar ik persoonlijk zeer terughoudend mee ben) moet je de km-stand meenemen in je besluit. Bij voorkeur erachter komen of het de eerste-montage-pomp is of dat ie al eens is vervangen. Ook checken op asspeling. Als het koelwater een mooie kleur heeft (en dus niet langdurig ernstig vervuild de keerring van je pomp heeft ‘aangevallen’, de as geen speling heeft en de auto geen mega-km-stand heeft zou ik persoonlijk die pomp mooi laten zitten.