Pdc E46

• Hans

Goedemorgen bmw

Sinds kort heb ik ook een bmw gekocht.

Ik ben er heel erg blij mee.

Het betreft een bmw e46 320d van 2003.

Het probleem dat ik sinds kort heb is het volgende.

Als ik hem in de achteruit zet dan begint hij ineens een piep piep piep piep piep signaal te maken net als of er iets is.

LET OP : De piep is niet aan 1 stuk door zodat er 1 of meerdere sensors stuk zijn.

De volgende dag de auto gepakt en toen moest ik ook achteruit maar toen werkte alles perfect als of er niks aan de hand was.

In de middag pakte ik de auto weer en toen was het mis.

Nu heb ik hem vanochtend weer gepakt om naar mijn werk te gaan en nu is er weer niks aan de hand.

Hebben jullie hier ervaring mee met wat het zou kunnen wezen? en hoe haal ik de sensors er uit?

Hans

• Rob530DH2002

Wellicht vervuiling op één van de sensoren? Lees 'm anders even uit, dan weet je welke sensor het probleem veroorzaakt.

• Hans

Beste Rob

Het is fijn dat u zo snel reageert.

Ze zijn al schoon gemaakt en het heeft niet geholpen.

Weet ook iemand hoe ik de opnemers demonteer van uit de bumper?

Uitlezen is voor mij erg duur.

Anders is het voor mij wachten tot de apk.

Hans

• Rob530DH2002

Bij de E46 weet ik het niet, wellicht hetzelfde als bij de E39. Daar wip je met een platte schroevendraaier met een lap erom de sierstrip eraf op het eind, of zo je wilt begin van de strip.

Er zijn op dit forum diverse mensen met Carsoft (of andere uitleeshard/software) die 'm uit kunnen lezen voor weinig, geef aan waar je woont en er zal vast iemand reageren in je buurt. Als dat allemaal geen zoden aan de dijk zet zoek dan een universele garage, daar is uitlezen goedkoper dan bij de dealer.

• Hans

Het probleem is nog steeds niet verholpen.

Soms doet hij het goed en soms niet.

Nu ben ik er achter welke het waarschijnlijk is.

Inderdaad met een platte schroevendraaier wip je die zwarte lijsten er af.

Weet ook iemand hoe je er een sensor uit haalt? zonder te beschadigen.

Hans

• Vakman Ruud

Nadat de strip verwijderd is zie je twee lipjes op de sensor die iets uitbuigen en de sensor kan verwijderd worden.

Maar de sensoren zelf kan je niets aan zien, pas met uitlezen is te bepalen welke stuk is.Bij ons is dat niet duur.

Maar in de meeste gevallen is het de stekker verbinding die vuil is van de sensoren.

Maak die los mbv het clipje aan de zijkant en reinig ze met kontakt reiniger.

Let op laten drogen voor de montage.

Succes.

Ruud

• Vakman Ruud

Nog even voor alle duidelijkheid.

Bij de E36 en de E39 zijn het strippen.

Maar bij de E46 Touring en latere typen moet de hele achterbumper eraf.

Je kunt dat dan ook beter door een vakman laten doen.

Ook gezien de prijs van de sensoren ca. 80,00 Euro per stuk.

Tevens moeten ze met de juiste kleurcode besteld worden, want ze mogen niet gespoten worden.

Groeten.

Ruud

• Hans

Beste Ruud

Bedankt voor uw reactie, hier kan ik wat mee.

Met uitbuigen bedoeld u indrukken?

Bedoeld u voor op de kop van de sensor of de achterste 2?

Hans

• Rob530DH2002

Ruud, zelf heb ik een zwarte PDC sensor op eBay.de besteld à € 40,- en met velgenlak (licht) gespoten, het werkt perfect. Het schijnt dat je de lak er niet te dik op moet zetten, dan is het geen probleem.

• Hans

Hallo ,

Nog even over het pdc verhaal,

Ik heb de stekkers schoongemaakt en gereinigd maar het heeft niet geholpen.

Ik laat hem binnenkort uitlezen en hoop dat er 1 foute tussen zit.

Kom er nog op terug.

Hans