Kortsluiting E34 TOURING en andere modellen

  • EricNL

    Ja, waarom doet 1 achteruitrijlicht het niet? Waarom springt de zekering van mijn knipperlicht als ik mijn mistlicht aan zet? Waarom toetert iedereen naar mij? Waarom werkt mijn alarm niet juist? Waarom gaat mijn achterklepglas open als ik de achterklep dicht laat vallen?

    Nou had ik de oorzaak gevonden, een kabelbreuk in combinatie met kortsluiting in het achterklepscharnier van de E34 Touring. Nou vond ik dus nadat ik deze oorzaak gevonden had diverse berichten over de gevoeligheid van deze plek. Ook de kabelboom die ik van een E34 af haalde op de sloperij had hier ditzelfde probleem. Daarom mensen met een E34, let op! heb je problemen met je alarm? Gaat je achterklep open als je je knipperlicht aan zet of heb je andere storingen die op enige manier verband zouden kunnen houden met onderdelen die in de achterklep verwerkt zitten? Het zal niet overbodig zijn om deze plek eerst nader te onderzoeken zowel Rechts achter als linksachter. Natuurlijk zijn alle vragen van harte welkom, zal ze met plezier beantwoorden indien mogelijk.

  • Ad

    Hallo beste Eric,

    Natuurlijk komt dit wel voor bij alle stationcars, en niet enkel en alleen bij BMW.

    Ik zou nooit op de sloop gaan kijken voor deze kabelboom, waarom dan niet, ja, het antwoord heb je al gezien denk ik.

    Gewoon lekker zelf een nieuw stuk kabelboom in elkaar zetten, en denk er ook aan, soldeer de verbindingen, en voor zie elke las van een krimpkousje.

    Kabelschoentjes of AMP schoentjes hebben het nadeel dat ze door het eventuele condens slecht contact gaan maken, en waardoor je ook weer nieuwe storingen kan krijgen.

    En leg er weer een goede bescherm mantel omheen, die in een goede electronica winkel te verkrijgen is.

    Probeer de kabelboom ook weer compact te houden, en het liefst soepel.

    Maak de lassen ruim voor de kofferklep, en een stuk in de kofferklep, daar er anders verdikkingen ontstaan waar je ze eigenlijk beter niet kan hebben.

    Houd ook de soeplesse van de te gebruiken draad in het oog, dat scheelt ruim in de tijd die de auto nog te gaan heeft, en geeft ook weer minder kans op breuk in de kabelboom.

    Deze klus is best om zelf uit te voeren, houd wel in de gaten dat het kunststof na een bepaalde tijd brosser word en kan breken.

    Succes, met deze klus.

    Prettig weekend.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Vakman Ruud

    Dit is een bekend probleem bij alle merken stationcars.

    In de meeste gevallen is er een reparatie kabel te koop.

    Maar net twee E61 ers gehad, dus jonge auto's, met dit probleem.

    Bij de reparatie zag ik dat de kern van de bedrading vrij stug is. Dus een productiefout?

    Het is niet leuk want reparatie is een dag werk, omdat er geen stekkers in de orginele bedrading zit en in de reparatie kabel wel.

    Dus alles solderen en om dat te kunnen doen moet de hemel er ook uit.

    Groeten.

    Ruud

  • paulus

    ik had dit ook met mijn z3, alles gerepareerd nu start de auto niet meer

  • tamar.nelwan

    Ad Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik zou nooit op de sloop gaan kijken voor deze

    > kabelboom, waarom dan niet, ja, het antwoord heb

    > je al gezien denk ik.

    >

    Zou gewoon wel gaan kijken voor n sloop kabelboom….klopt dat daar op precies dezelfde plek ook brueken in zitten, maar je hebt daarna n dikke meter kabelboom met precies dezelfde kleurcodes waar geen breuken in zitten.

    Heb vorig jaar de gehele achterklep van m'n e34 m5T zo gedaan, is ff werk….maar t resultaat is er dan ook naar.

    Oh en tipje, zorg dat je bij het maken van meerdere solderingen regelmatig “verspringt” zodat je niet één dikke bonk met krimpkous overhoud

    succes

    Tamar