NOODKREET

  • Sander

    Hallo allemaal, Wie kan mij helpen ik ben ten einde raad. Vandaag olie ververst van mijn 525TDS 1997 en starten en lopen als een zonnetje. ik denk ik ga even de servicelampjes terugstellen. Had ik beter niet kunnen doen want ik denk dat daar iets mis is gegaan. De startmotor werkt nu niet meer. Je hoort ook geen klik en denk ik dat de startblokkering een klap heeft gekregen. Kan dit? want alle zekeringen heb ik nagelopen en zijn in orde. Wie kan mij helpen?? Op TIS kan ik iets terugvinden over de EWS startblokkering. Zou die stuk kunnen zijn gegaan door een verkeerd pootje aangeraakt te hebben in de diagnosestekker? Alvast bedankt. Gr Sander

  • edho

    Ik heb er niet zoveel verstand van hoor, maar zou het een idee zijn om de accu eens een kwartiertje los te gooien en daarna nog eens te proberen?

    Wat ook kan is dat de auto je sleutel niet meer herkent. Ik denk maar even hardop, je zou eens op een idee kunnen komen zo.

    Ik hoop dat je het op kunt lossen.

    Groet, Ed.

  • sander

    Helaas, de accu een tijdje afgekoppeld te houden heeft ook niet geholpen. Als mijn wagen de sleutel niet meer herkent hoe kan ik er zelf dan weer voor zorgen dat ie 'm herkent?

  • sander

    ffe googlen dr is een site waar je die procedures kunt vinden.

    misschien voor jou niet leuk op dit moment,maar zit dan ook niet met draadjes in die diagnose stekker te klooien!

    als de startbeveiliging in werking is dan wil de motor wel rond maar slaat niet aan (geloof ik)

    meet eens de bedrading op de startmotor na en check of daar wel spanning te vinden is.

  • EricNL

    Hoi Sander,

    Meestal is de beste remedie rustig te blijven. Natuurlijk is er een kans dat je een probleem hebt veroorzaakt door je service reset. Kan je de startrelais op de startmotor niet aansturen met een plus draad en de sleutel in het contact? Ik ben niet zo'n BMW kenner maar volgens mij blokkeert de startblokkering meestal de brandstoftoevoer of de voeding van de motorregeleenheid of de aansturing van injectoren of ontsteking in de motorregeleenheid. In dat geval zou je startmotor het toch nog steeds moeten doen. Misschien toch een zekering stuk of een plakrelais. Denk rustig en goed na. Misschien heb je een zekering onder het dashboard verstopt zitten.

    Mocht je positief resultaat hebben horen we het graag.

  • Sander

    Nou ik ben rustig gebleven en dat heeft geholpen. ik heb eerst alle zekeringen in kofferbak, in handschoenenvak en onder de motorkap bijrijderkant gecontroleerd en die waren allemaal goed. Toen heb ik het contact aangezet en met een steeksleutel de 2 contacten van de startmotor kortgesloten en ja hoor, de motor starte gewoon. Toen heb ik een draad getrokken van de stroomaansluiting van de startmotor en aangesloten op de draad van het contactslot in het draadblokje dat de startmotor normaal aanstuurt en de motor start weer prima, ik heb werkelijk geen idee wat het heeft kunnen zijn, misschien toch ergens een zekering over het hoofd gezien of ergens een draadbreuk maar met deze oplossing kan ik in ieder geval weer starten en rijden. Verder werkt alles normaal, alarm, vergrendeling alles doet het gewoon. Heel erg vreemd. Maar ik ben in ieder geval weer blij. bedankt voor jullie input. gr, Sander

  • Sander

    Ik was nog vergeten te vermelden dat de wagen inmiddels 520.000 km heeft gereden en nog steeds probleemloos in de rondte rijdt.

    Gr, sander

  • sander

    eeuh wat het zou kunnen zijn is de schakelcontacten in dat blok wat door je contactslot word bediend

    er zit daar zo,n geval met diverse contacten en die willen nog wel eens voor problemen zorgen je vind m als je de stuurkolom bekleding eraf haalt ,zit aan de linkerkant onder je stuurkolom.

  • Vakman Ruud

    Nog even ter aanvulling.

    EWS werkt als volgt;

    In de sleutel zit een chip, deze wordt uigelezen door de ringantenne in het stuurslot. Dit signaal wordt doorgegeven aan de EWS modulle.

    Klopt de code zal EWS het oke signaal geven aan het motormanagement en de strartmotor vrij geven.

    Na het starten wordt een nieuwe lopende code aangemaakt en aan de sleutel doorgegeven.

    Indien een tweede sleutel niet regematig gebruikt wordt kan bij gebruik er een pauze optreden om de oude code van de sleutel te controleren en de nieuwe code te initialiseren.

    Het is in zo'n geval aan te raden met de gebruikte sleutel te starten en binnen 10 seconden met de weinig gebruikte sleutel opnieuw te starten.

    Je kunt nog proberen beide sleutels opnieuw te initialiseren, nadat je nieuwe batterijen (indien van toepassing) in de sleutel geplaatst hebt.

    Ik ben nu met vakantie, maar als je de procedure wilt hebben kan ik je dat ook mailen. Staat ook in TIS.

    In EWS staat dit verhaal uitgebreid beschreven.

    Uitlezen met DIS kan ook nuttig zijn.

    Succes.

    Ruud