klapperend geluid bij wiel

• steensma

ik heb laatst mijn winterbanden laten omwisselen voor zomerbanden.

daarbij is een wile met nogal wat geweld verwijderd en nu maakt linksachter bij het wiel als ik door een kuil rij het wiel een klapperned geluid.

net alsof er metaal op metaal komt.

als ik tegen het wiel aanschop maakt hij hetzelfed geluid.

wie weet wat dit kan zijn??

• Peter

Het kan zijn dat de afschermplaat achter de remschijf los zit, dat kun je vanaf de achterkant/onderkant voelen.

Zit maar met een paar kleine boutjes waarvan de boutgaatjes wel eens willen uitroesten.

Voel je verder niets vreemds in de wegligging?

• steensma

nou…. als ik door een kuil rij heb ik wel een beetje het gevoel dat de auto aan de achterkant juist uit wil breken.

ook op een klinkerweg geeft ie telkens een klapperend geluid, net of er iets los zit en juist gaat klapperen tegen elkaar aan.

• edho

Zet hem even op de krik en draai het wiel er even af. Zo'n 15 minuten werk en je kunt inspecteren of de boel nog heel is of vast zit zoals het moet.

Voor je eigen veiligheid een zeer kleine tijdsinvestering. Als de boel onderweg losloopt of afbreekt heb je meer ellende dan je wilt.

• Peter

Als je duidelijk een verandering in wegligging voelt: niet meer mee rijden en eerst opsporen!!

• Ad

Hallo beste Steensma,

Misschien een overbodige opmerking van mij!

Zijn de wielmoeren/bouten wel goed aangedraaid, ik heb al eens meer een auto naar de kant gedirigeerd, omdat zijn achterwielen slingerden.

De eigenaar zei ook al tegen mij, dat de auto gewoon uit wilde breken op een rechtstuk weg, en dat het allemaal klapperde onder zijn auto.

Ik heb hem gevraagd, zijn de wielen los geweest, en dat was het geval.

De wielmoeren/bouten waren ze aan beide zijden vergeten vast te zetten en op het juiste koppel aan te trekken.

Gelukkig was er geen schade aan de velgen in de conische vlakken van de wielmoeren/bouten!

Je staat wel raar op je neus te kijken als er plots een wiel voorbij komt rijden, en je auto zakt schuin aan een zijde tegen het wegdek, waar gaat het dan heen?

Moesten misschien de wielbouten ook verwisseld worden, omdat de wintervelgen misschien langere bouten hadden, en de set die u gebruikt net kortere bouten nodig heeft.

Komt ook wel voor.

Dus alles goed nakijken is geboden!

met vriendelijke groet,

Ad