Visco koppeling/ airco ventilator?

• Rob

Hallo,

Ik heb een bmw 523i automaat uit 1997.

Auto start prima en koud wegrijden geen probleem. Na ongeveer 10 minuten, als de motor op bedrijfstemperatuur is begint deze extra geluid te produceren, de airco ventilator is dit volgens mij, die blijft de hele tijd aanstaan of voluit meedraait. Het is een soort van boeing geluid, zoemende fohn geluid. Dit loopt ook mee op als je het gas indrukt. De temperatuur meter van de moter blijft echter keurig in het midden staan. Het lijkt echter wel of de motor beetje vermogen verliest maar dit weet ik niet zeker.

Ik heb al verschillende topics hierover gelezen maar het word mij nog niet echt duidelijk wat nu het probleem is. Ik lees het kan de visco koppeling zijn en op andere site lees ik dat het normaal is.

De airco werkt prima, dat heb ik al getest, koelt gewoon af als ik m aanzet. Het geluid blijft echter of de airco nu aan staat of niet.

Ik heb gelezen dat deze ventilator dient te slippen als de motor koud is?

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt!

Gr. Rob

• Rob

Nog een aanvulling.

Of ik nu rij met de airco aan of met de gehele installatie uitgeschakkeld, het probleem blijft zich herhalen.

De ventilator kan ik gemakkelijk ronddraaien met de hand.

• Ad

Hallo beste Rob,

Als de airco uitgeschakeld is, dient de vrijloop op de aircopomp te gaan werken, deze pomp behoort dan ook niet meer zijn werk te doen, er word op dat moment ook niet van hem gevraagd.

Word de airco ingeschakeld, dan schakelt de koppeling de airco pomp in, en deze gaat zijn werk doen, zo ook de airco ventilator op de condensor, de radiateur achter de koelradiateur van de auto.

Maar heb je al eens gekeken of de koppeling meedraait en de koelfan van de airco, we kunnen niet zomaar aannemen dat wanneer de airco niet is ingeschakeld, dat de airco zomaar een zelfstandig leven gaat leiden.

Wellicht kan het zijn dat de airco op de automatische stand staat, wat eigenlijk de beste stand is voor het hele jaar eigenlijk, de pomp word altijd gesmeerd en alles word in bedrijf gehouden, geeft volgens de installateurs ook de minste storingen in het systeem.

Ik zou toch eens de motorkap openen en eens even kijken, als het zo is, dan dient de gehele koppeling van de aircopomp te draaien, en niet een gedeelte daarvan, zo ook de fan die op de condensor zit.

Vak zitten er 2 ventilatoren op de radiateurs, 1 voor de motor koeling en 1 voor de airco.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

• Rob

Ik heb gekeken onder de motorkap :-)

De voorste fan doet het niet als ik de auto stationair laat draaien met de airco aan. Sterker nog. Als ik hem met de hand probeer rond te draaien (met de motor uit) dan lukt dat niet.

• sander

de “voorste”fan (die dus voor de radiator zit )is je airco fan,deze slaat alleen aan wanneer de airco werkt en daar om vraagt

de fan voorop de motor is voor de motorkoeling,deze word aangesproken als de koeling daarom vraagt ,dit word door de visco koppeling geregeld

deze word door warmte vanaf de radiator geactiveerd

deze gaan vaak stuk waardoor ze de fan niet meer in werking stellen of werken te goed waardoor de fan niet meer stopt,dit laatste zorgt voor het loeien gewoon vervangen dus!

dit onderwerp is al tig keer besproken en uitgelegd,misschien volgende keer eerst even wat rond zoeken ?

• Ad

Hallo beste Sander,

Hartelijk dank voor de aanvulling, dit is gewoon erg goed.

Met vriendelijke groet,

Ad

• Jos

Ik heb precies hetzelfde gehad met precies de klachten die jij omschreven hebt. Er is maar een conclusie…..vervangen die viscokoppeling.

Laat ons even weten wat je gedaan hebt.

Groet,

Jos

• Rob

Hallo allemaal,

N.a.v. wat er hier allemaal te vinden is naar de garage geweest (ook voor een grote beurt). Volgens de garage was het iets in de motor, vacuum. Maar ik heb volgehouden en er op gestaan dat eerst de viscokoppeling wordt vervangen.

En jawel hoor. Nu het geluid alleen even bij een koude motor maar daarna verdwijnnt het zoals het hoort.

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Rob

Enne Sander, eerst ff goed lezen alvorens met een oordeel te komen (je laatste regel)

• sander

oeps sorry ,ik moet idd ook beter lezen.

ter verdediging:het is nu eenmaal meestal zo dat mensen eerst gaan vragen voor ze zelf gaan zoeken.

wat ik alleen wel merk is dat mensen soms ook teveel info opgraven,en dan zoveel verschillende meningen horen en dan daar de bomen in het bos weer niet meer door zien.

op dit forum is iig deze storing wijd en zijd bekend en kent (denk ik ) wel een redelijk eensluidende mening.

• Rob

Update.

Tijdje goed gegaan. Viscokoppeling vervangen. Anderhalve maand dat vliegtuiggeluid weg gebleven alleen bij koude motor was het er even maar evrdween na 1 minuut rijden. Nu komt het echter terug als ik de airco aanheb. Ligt het dan aan de hitte buiten? Of krijgt hij bij gebruik van de airco het anders niet gekoeld? Ik heb pas dse airco latenn controleren en bijvullen maar daarvoor was het al.

Of hoort dat gewoon zo, dat kan natuurlijk ook :-)