E39 530d verkeerde LMM die erin zit?

  • yup

    Hoi allemaal,

    Ik heb een E39 530d van feb 2001. Het is dus een facelift met 193 pk, automaat.

    Ik heb deze wagen niet echt lang, iets meer dan een maand, ik heb af en toe last dat de auto boven de 2700-3000 rpm niet meer trekt. Dus als je volgas gaat gaat ie als een gek tot die toerental daarna voel je een echte dip. Maar soms gaat ie in alle versnellingen zo naar de 4500 rpm.

    Dus ik denk, luchtmassameter, ik haal alle zooi deraf, massa meter element ook, maar volgens mij klopt iets niet. Er staat op het element zelf (dus op de kant die in het luchtfilterhuis zit):

    F00C 2G2 062

    Made In Germany 816

    181 03 1A

    andere kant staat van het stuk wat in de luchtfilter huis zit:

    1238

    PBT-GF 30

    Op de kant dat buiten de behuizing zit staat:

    497 057 0

    >DA GGF 30

    Als ik op die eerste F00C 2G2 062 opzoek, zie ik vaak dat het voor een 4 cylinder diesel is, maar heel soms ook voor een 330d (en soms ook 530d????, maar op vage sites)… Als ik op luchtmeters.nl of maf-sensors.nl kijk dan staat deze nummer er niet bij, ook niet bij BMWfans.info of realoem.com (onderdelen catalogus).

    Is het mogelijk dat de LMM door een verkeerde type is vervangen? Of kan deze LMM gewoon gebruikt worden?

    Trouwens, het is een BOSCH LMM.

  • Rob530DH2002

    Ik weet niet of je deze site kent: http://bmwfans.info/ mogelijk vind je daar je antwoord? Vul de laatste 7 cijfers van je chassisnummer in en je bent in één keer zonder zoekwerk bij ‘jouw auto’.

  • yup

    Ik heb mijn chassisnummer erbij gepakt, ik kan niet de LMM nummer vinden die nu in mijn wagen zit:

    Productie beeindigd (wat er origineel in hoort): 13 71 2 247 002

    LMM wat je nu krijgt bij de dealer (vervanging als je origineel bij de dealer koopt): 13 62 7 787 076

    Als ik op luchtmeters.nl kijk kloppen deze nummers, alleen wat nu in de auto zit is: F00C 2G2 062

    Weet iemand hier meer over? Zit er nu de verkeerde LMM in? Ik heb het vermoeden van wel.

    Edit: kleine vraag, wat voor luchtmassameter verkoopt ACtronics? Is dat een Bosch of een replica?

    Ik heb gehoord dat Pierburg ook erg goed is, prijs is ook erg goed bij mafsensors, alleen wat is beter, Bosch of Pierburg? Iemand een idee? Bij VW's weet ik dat sommige modellen (130 en 150 pk TDi) liever een Bosch hebben: de motor loopt soepeler en trekt onderin beter… Vandaar mijn vraag. En moet die luchtmassameter (welke dan ook) ingeleerd worden of niet?

  • Rob530DH2002

    Bekijk dit topic eens: http://bmw.startpagina.nl/prikbord/4097093/luchtmassameter-e39#msg-4097093

  • yup

    Ik heb die topic gezien maar dat maakt me niet veel wijzer.

    Iemand met een 525d zegt dat ie er goede ervaringen mee heeft, heeft niks ingeleerd. En iemand anders beweert dat je liever voor origineel kan gaan etc.

    Trouwens, kan je met een BMW computer zien of LMM slecht is of niet? Ken een specialist met een BMW testkast (dus geen universeel ding, speciaal voor BMW).

    Is het trouwens ook mogelijk dat een luchtmassameter voor storingen zorgt die niet altijd optreden? Dus dat je soms wel en soms geen vermogensverlies hebt?

  • Vakman Ruud

    Het is heel simpel.

    Bouwjaar na 01/01 is het nummer: 13.62.7.787.076

    Maar de nieuwe LMM moet worden ingeleerd dus alleen vervangen helpt niet.

    Succes.

    Ruud