Kunstof koplamp

• Hans

Weet iemand waar je goedkoop nieuwe kunstof koplamp afdekking kan kopen?

De unit is nog perfect alleen het kunstof is troebel geworden.

Het gaat om een E46 van het jaar 2003.

Het gefacelifte model.

B.v.d Hans

• Jos

Probeer het eens bij Automotive te Ede of bij Winnparts of Dparts te Winneveer.

Groet,

Jos

• Ad

Hallo beste Hans,

Je hebt in feite last dat het koplampglas is vertroebeld, er zit een matte waas over het koplamp glas.

Dat kan op een simpele wijze verholpen worden, zonder de koplamp zelfs meer te demonteren.

Kijk eens op de site van LeakLock.nl

Klik op Beamkit.

Als het goed is kan je daar alle informatie even doorlezen.

Wat het kost weet ik helaas niet, dat kan je zelf even opvragen.

Als je de koplampglazen gaat vernieuwen, dat kost zo rond de 140,00 euro voor 2 koplamp glazen, excl. de kit of pakkingen die er tussen de koplamp glazen en de unit zitten.

Biju het verwijderen van de glazen, dient u echter rekening te houden, dat er aan de richtingaanwijzer wat schroefjes zitten aan de achterzijde van de unit.

Als de glazen gekit zitten, dat is te merken als u de glazen ontlast door de klips voorzichtig op te heffen, en het glas niet zonder lichte kracht wil lossen!

Dan dient u met een schilders föhn te gaan verwarmen op de ran van de unit en het glas, let echter wel heel goed op dat deze föhn niet te lang op een plaats gehouden word, want dan krijgt u wel heel erg creatief ogende koplampen, echter met een nadeel, ze passen niet meer in de sponning van de auto!

Dus wissel goed van plaats tot de koplamp op de randen goed verwarmd zijn, pas wel op voor uw handen voor de warmte.

De kit zal nu vloeibaarder zijn, en de glazen kunnen nu verwijderd worden, steek met een stevige en brede spatel tussen de glazen in en de unit, en wrik voorzichtig het glas naar buiten, begin nooit aan de richting aanwijzer zijde, dat is in feite het scharnier van het glas, dus begin aan de ander zijde, houd wel rekening met de clips, dat deze niet afbreken.

Heeft u de glazen los gekregen, dan dient u de oude kit te verwijderen, en er nieuwe kit in de sponning aan te brengen, de kit is in feite gewoon zwarte ruitenkit, die men gebruikt om ruiten in de auto's te monteren.

Deze kit dient u in een rups van een goede 5 tot 6 mm in de sponning van de unit te doen, zonder onderbrekingen, en druk nu met beleid de nieuwe glazen in de sponning, begin wel eerst bij de richting aanwijzer, doe het glas er in, alsof u een deur wilt sluiten, bij de richtingaanwijzer bevind zich eigenlijk het scharnier..

Druk daar het glas als eerste in de unit, en ga zo verder tot het glas weer helemaal in de sponning zit en achter de clips geborgd is.

Let wel op, deze beschrijving geld voor de E39.

Voor andere types van BMW kunnen andere beschrijvingen aanwezig zijn, als u goed kijkt, dan kan u het meestal vanzelf zien hoe u allse dient te demonteren.

Let altijd wel op schroefjes an de achterzijde, die iets te maken kunnen hebben met de bevestiging van het glas.

Dus voor welke manier van het oplossen van het probleem, wens ik u succes toe.

Het gaat vast en zeker gewoon lukken, neem er altijd wel even de tijd voor, en werk met enige terughoudendheid van kracht bij de kunststof onderdelen.

P.S.

TIP:

Heeft u een BMW E39 pre facelift of een facelift, controleer dan ook even van te voren of de reflectoren nog degelijk vast zitten, kunt u de reflectoren gewoon heen en weer halen via de achterzijde, dan zijn uw stelnokken gebroken en werkt de lichtbundel afstelling ook niet meer, let hier goed op!

Anders kunt u in een keer 2 reparaties verrichten, anders dient u de koplampen nogmaals te openen.

Voor als u nieuwe stelnokken nodig heeft, kijkt u eens op de site van Lince electronics te Dordrecht, deze heeft hele mooie aluminium stelnokken, en deze gaan echt nooit meer stuk, ik heb ze nl ook daar gekocht, een serieuze zaak met een uitmuntende service!

Met vriendelijke groet,

Ad

• Hans

Heren bedankt voor uw tips.

• ge39rard

Ik heb hier een tijdje geleden ook al een post gelezen over troebele kunstof koplamp glazen. Je kan het weer helder glimmend krijgen door lang genoeg te poetsen met het juiste poetsmiddel en veel geduld

Gr Gerard

• ge39rard

Dit is de post met dank aan Magnum

Afgelopen weekend de na tig duizend kilometer de ietwat verweerde E39 ‘01 koplampen succesvol kunnen oppimpen en weer glanzend ’geschuurd" Maar misschie werkt het ook wel op de ander typen. Gewoon een kapot lamp van de sloper meenemen en proberen maar.

Het is een truc die op de boot al jaren succes had om dof en verweerd acryl van het kompasglas weer helder te krijgen. Maar ik heb het eerst op een kapotte lamp getest. … Uiteraard is alles hier voor eigen risico. Maar ik heb hiermee wel eer van m'n werk gehad. Ok het wordt nooit Xenon maar ik zie s' avonds wel meer (of dat denk ik althans)

Hier het werkschema.

1. Wassen - Motorkap open en de Koplamp goed wassen en met het broekje van een ouwe panty van je vriendin de vliegentroep er eerst afboenen.

2. Afplakken - de strip onderaan de koplamp goed afplakken. Let op dat je een soort tape pakt die er na nat worden heel blijft en er ook weer afgaat!

3. Schuren - Schuren - Schuren en nog eens schuren Ik gebruik waterproof korrel 280 vervolgens 400 en dan 1200 van 3M maar er zullen er vast zijn die er nog 600 - 1000 tussendoor willen gebruiken en de boel afmaken met nog fijner. Ik ben blijven ronddraaien met een lapje papier zo groot als m´n hand. Doe een beetje sop in het water dan wordt het niet zo'n bende en op tijd water verversen. En schuurpapier uitspoelen en koplamp afvegen. De ronding langs de motorkap proberen te vermijden die pak je te gemakkelijk mee en en vergeet de bocht richting het knipperlicht niet. Ik kon nog een keer opnieuw beginnen.

In het begin wordt het van kwaad tot erger maar stug doorgaan en totdat je een volkomen vlak en vooral dof oppervlakte hebt gekregen. De basis van een goed vs een redelijk resultaat is voldoende lang met 280 blijven schuren om de putten er zo veel mogelijk uit te krijgen. Diepe putten zullen ook daar ook niet mee weggaan maar door te snel stoppen met 280 en naar de volgende stap gaan en alle moeite geeft net niet dat showroom effect en achteraf baal je. Stop een keer laat alles drogen en met een lamp de oppervlakte controleren wil nog wel helpen met te bepalen wat is genoeg?.

4 - Brasso koperpoets. Dit huis tuin en keukenmiddel is perfect om de boel weer terug op de rit te krijgen. Brasso op een schoon lapje. Niet te nat niet te droog en draaien maar. Langzaam zie je weer dat je koplampen hebt. Werk met schone spullen en geef niet op blijven draaien. .

5. Silvo zilverpoets . Een na laatste stap. Ook hier weer met een schoon lapje werken niet te nat niet te droog en draaien maar. Langzaam zie je weer dat je bijna nieuwe BMW Angel Eyes hebt. Werk met schone spullen en geef niet op.

6 - Nog even afwerken met slick en je kan weer gezien worden.

Kost 6-7 euro aan spullen en een pak werk en moetd en geeft die 450 euro look

• Ad

Hallo Gerard,

Ik ben ook al eens bezig geweest aan kunststofkoplampglazen.

Schuren met waterproof, na schuren met fijner waterproof, net zolang tot de verweerde laag verwijderd is.

Daarna de poetsmachine er op, met grove polijstpasta, tot de groeven van het schuren geheel verdwenen zijn, daarna fijnere polijstpasta, net zolang er weer een fijner beeld van de polijstgroefjes te zien zijn.

Daarna weer fijnere polijstpasta tot er haast weer glans op de glazen te zien is.

Daarna ga je nog een stapje verder, tot de glazen geheel helder zijn.

Dan ben je er nog niet, er moet een beschermlaag aangebracht worden, voor kunststof, anders is het volgend jaar weer hetzelfde riedeltje.

Er dient dus een soort vernislaag aangebracht te worden, om de tand UV te weerstaan.

UV licht zorgt er voor dat kunstsog die onbehandeld is met de beschermcoating snel verouderd, vergelijk het gewoon met het roesten van onbehandeld staal, het is haast het zelfde procedé.

Je moet dus de koplamp uitbouwen, je dient deze hele ciclus te doorlopen, reken op een dag per 2 koplampen met een rustig tempo dan, want je dient het kunstsof niet te warm te maken met het polijsten, want dan gaat het mis. Ik koelde het met een klein beetje water.

Ik heb dit ooit eenmaal gedaan, en ik begin er niet meer aan, te arbeids intensief.

Ik zou dan eerder gaan voor dat middel van Leak Lock, de koplampen blijven waar ze zijn, even afplakken voor de bescerming, en starten met dit middel.

het gaat veel sneller, volgens de beweringen, ik ga er dan ook van uit dat men het ook zo bedoelt.

Het rare van het verhaal, ik heb dit jaren geleden al uitgevoerd bij een A6, dit heb ik ooit bekend gemaakt op het forum, dit is terecht gekomen bij Audi, die hebben het vervolgens opgenomen, maar of die het nu nog steeds zo doen, ik betwijfel het, die zullen ook wel een ander middel onder handen hebben.

Voor mij mogen ze direct terug gaan naar glas.

Het zal beiden zijn nadelen en voordelen hebben.

Maar als je niets te doen hebt, en je wil graag iets te doen hebben, dan is dit een goed alternatief.

Er zijn dus 3 alternatieven, de 1ste, vervang de glazen, de 2de laat de koplampen ingebouwd en gebruik leakLock, de 3de ga eens de koplampen uitbouwen en schuren en polijsten, dit zou ik echt niet in ingebouwde toestand doen.

Er is ook nog een 4de alternatief, vernieuw de koplampen, koop ze dan wel via ebay.de, dat scheelt toch weer in de uitgaven.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

• ge39rard

Het poetsen van de lampen is inderdaad een aardig arbeidsintensief klusje. Het middel Leak Lock ken ik niet. Wat is dit voor soort spul?

Gr Gerard

• Rob530DH2002

Na het lezen van de revisieinstructie wist ik ook één ding zeker, nog liever een nieuwe dan een heel dag schuren en polijsten.

• Ad

Hallo beste Rob539DH2002,

Wat is er mis aan een dagje schuren en polijsten, hihihihi!

Nee hoor dit is maar gekheid van mij.

Het is inderdaad een arbeids intensief werkje, mar je bespaart er wel veel geld mee, dat is de andere zijde van de medaille.

kijk maar eens wat dezelfde koplampen nieuw kosten, dat loopt ook erg uiteen zelfs, bij de dealer!

Maar dat klusje van Leak Lock is wel veel sneller.

Voor Gerard, LeakLock is een al langer bestaand merk, wat zich de laatste tijd ook heeft bemoeid met de kunststof koplamp glazen.

Je kunt het bekijken op de site van hun, er heeft ook een filpje opgestaan, of dit nu nog zo is, dat weet ik niet, ik heb het maanden geleden eens bekeken.

en, het bleek veel sneller te gaan dan ik gedacht had, en met een goed resultaat.

Echter werd mij eens gevraagd, krijgen we dit net zo streeploos als de man van LeakLock, ja, dat ligt aan de orde en netheid van het verrichte werk, en de temperatuur dat de blanke beschermlak aangebracht word, want dat dient ook te geschieden, dat is weer voor de bescherming van het kunststof.

De matte en ondoorzichtige laag op de koplampglazen, dat is dus het verweren van de lak en de kunststof, de koplampglazen zijn dus van origine bij Hella ook behandeld met blanke lak!

Ik vind het dus de moeite waard om LeakLock te nemen, dan ben je weer een ervaring rijker.

en, misschien zegt men dan ook, dit nooit meer, of, zo had ik dat maar eerder geweten.

Ik houd me overigens altijd aanbevolen als men koplampen gaat vervangen, top prijzen zullen er niet voor gegeven worden als ze erg dof zijn geworden.

Ik wilde ze enkel maar gebruiken voor een test.

De koplampen van mijn E39 zijn gelukkig nog netjes, enkel die domme stelnokken waren stuk, en zijn inmiddels vervangen door de aluminium stelnokken.

Ik wens u succes met de klusjes aan de koplampen.

En wens u allen een heel fijn paasweekend toe.

Met vriendelijke groet,

Ad