[E46] Onderhoud, maar wat is dit

  • Sven

    Hoi allemaal. Ik heb sinds niet al te lang een andere auto en was zojuist even onder de motorkap aan het kijken en kwam het volgende tegen waarvan ik niet weet wat het nou is. Ik heb een foto gevonden en een pijl ernaar gezet, dit is het:

    (dit is niet mijn engine-bay dus, heb gewoon een originele luchtfilter dus ;))

    Kan iemand mij dit vertellen misschien?

  • Ad

    hall beste Sven,

    Dat is het reservoir voor de olie van de stuurbekrachtiging, het zit net naast het oliefilterhuis.

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • Sven

    Dankjewel Ad! Ik zie het inderdaad nu als ik daar op zoek. Bij het controleren van de oliën zag ik dat deze wat aan de lage kant is. (onderhoudshistorie is aanwezig vanaf het moment dat de auto uit de fabriek rolde) Kan ik dit bijvullen, of dient het systeem dan helemaal ververst te worden? Ik had gevonden dat er ATF olie in dient te gaan, heeft iemand hier nog advies/aanraders voor?

    Om even duidelijk te zijn: af te lezen is (bevestigd door bellen naar de garage/dealer) dat zo goed als alle oliën ververst zijn recent (binnen de laatste 10K KM)

    - remsysteem

    - koeling systeem (inclusief vervangen van radiator en alle bijbehorende onderdelen)

    - airco ververst

    - versnellingsbak olie

    - motorolie

    Bedankt voor het lezen en het antwoorden alvast

  • Vakman Ruud

    Bij iedere inspectiebeurt II vervang ik het altijd.

    Groeten.

    Ruud

  • Sven

    Inspectiebeurt II is 8DKM geleden gedaan maar zo te zien is de olie niet ververst helaas. Ik heb net met een pipet gekeken naar de kleur en deze was bruin. (Duidelijk niet zwart) Als ik dit zelf wil vervangen, heb ik de volgende handleiding gevonden: http://www.dvatp.com/bmw/diy/power_steering_flush/ (simple, optimal en official) Is dit goed? Of is het anders beter/eenvoudiger (?) te doen? En wat voor ATF olie is aan te raden?

  • Ad

    Hallo Sven,

    Zolang de olie niet verbrand ruikt is de kwaliteit nog gewaarborgd.

    Staat het peil erg laag, dan is bijvullen gewenst, je dient dan echter wel te weten watvoor olie er is gebruikt in de bekrachtiging.

    Anders gewoon lekker aftappen en vullen met de juiste olie soort.

    Ik gebruik altijd olie van het merk Kroon, ik heb er hele goede ervaringen mee.

    Ik gebruik echt alles van dit merk, het schijnt een van de beste merken van ons land te zijn, of het zo is, het zou zomaar kunnen.

    Ik heb er geen klachten over, bij geen van onze auto's.

    ik maak altijd direct een hele uitdraai van de vloeistoffen voor de auto op de site van Kroon.

    Tenzij dat Vakman Ruud zegt, je kan beter dat of dat nemen, daar sta ik natuurlijk altijd voor open, de goede raad van Ruud.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Sven

    Hoe kan je het makkelijkst en het best de oude olie verwijderen uit het systeem?

  • Ad

    Hallo beste Sven,

    Als je hier aan wil gaan werken, dan dien je wel goed te weten waar je aan gaat werken.

    Normaal word de hydraulische olie afgezogen, dus verwijderd.

    Wij hebben vaak dit soort middelen niet, wij gaan vaak niet verder dan het leegzuigen met een cardanspuit, maar dan heb je alleen het reservoir geleegd.

    Dan dienen er leidingen los gemaakt te worden, en dit vergt zeer nauwkeurig werken, en mag absoluut geen omgevingsvuil in het systeem te komen, dit is gewoon erg funest voor dit systeem.

    De banjobouten die zijn ook verplicht om met het juiste koppel te worden aangetrokken, ga je te ver, dan breken deze holle bouten, en dan ben je misschien ergens waar je echt niet wil wezen.

    Zo dienen ook alle dichtingsringen vervangen te worden, die los geweest zijn ( koperringen ).

    Weet je waar je aan begint, dan is het geen probleem, maar let a.u.b. wel erg goed op!

    Beter is het om deze verversing te laten uitvoeren, dat is gewoon de beste remedie om deze olie te verversen.

    Het zal ook niet zoveel kosten ook, misschien een optie, om tijdens een grote beurt te laten doen!

    Als de olie niet verbrand en niet te verontreinigd is, vul dan gewoon bij met olie bij de dealer vandaan.

    Ga niet mixxen met deze olie!

    BMW gebruikt deze olie: ATF CHF Pentosin CHF11S

    Het gewenste olie niveau is gewoon op MAX. bij een koude motor, dus de omgevings temperatuur. En een stilstaande motor!!

    Bij een bedrijfswarme motor ligt dit zo rond de 10 mm hoger, bij een temperatuur van rond de 50 tot 60 graden celsius. Nooit aftappen dus bij deze temperatuur, om deze olie op peil te brengen!!

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • sander

    of het gedeelte wat je er wel uit kunt krijgen verversen ,doe dit een paar keer na wat gereden te hebben en je hebt het meeste te pakken.

    ik heb thuis een pela oil extractor en daarmee ververs ik de olie door het via de peilstok uit het carter te zuigen maar ook je stuurolie krijg je ermee weggezogen.

    simpel!

  • Ad

    Hallo beste Sander,

    Maar niet iedereen heeft dit materiaal!

    Ik trek met de cardanspuit de olie er uit, maar dat beparkt zich enkel tot het reservoir.

    de leidingen en de oliekoeler en het stuurhuis blijven wel gevuld met de oude olie en de achter gebleven bagger en misschien wat waterdruppels.

    Die waterdruppels zijn erg kwalijk, die komen immers met het transporteren van de olie door het systeem in condens naar binnen, want er ontstaat een onderdruk in het reservoir, en dat word opgeheven door een klein ontluchtingsgaatje in de dop, net zoals bij de remmen.

    Dus dan word het eenmaal in de 2 jaar de leiding losnemen onderin met een beurt.

    Ik kijk enkel maar terug naar jaren geleden, met de trommel remmetjes, hier werd meestal weinig onderhoud aan gepleegd, met als gevolg, dat er roestputjes in de remcilindertjes zaten en de cupjes gingen lekken.

    Dit kan dus ook gebeuren met het stuurhuis.

    Het zou dus eigenlijk erg gemakkelijk zijn, dat er een aftappunt in het laagste gedeelte zat van het stuursysteem, dan kunnen daar veilig de eventuele waterdruppeltjes blijven hangen.

    Aftappen, en weer nieuwe olie in het stuursysteem.

    Met vriendelijke groet,

    Ad