electronica van de trekhaak

  • Ad

    hallo beste BMW vrienden,

    Nu een vraag van mij, eigenlijk denk ik het antwoord al te weten, maarrrr toch even voor de zekerheid.

    Check, dubbel check zeg ik altijd.

    Een trekhaak monteren, dat is geen punt, eentje die afneembaar is.

    Dit i.v.m. PDC.

    Een auto specifieke kabelboom er bij gekocht.

    Alle stekkers en modules erbij, een draadje naar de voorzijde van de licht module op pen 54.

    Nu brandt echter de achteruitrijlichten en de mistachterlamp niet op de daarvoor aangewezen pennen van de stekkerdoos.

    Ik heb dus het vermoeden dat dit nog moet worden ingeleerd bij de Board Computer, dus eigenlijk moet de trekhaak nog worden aangevinkt.

    Hier is dus nog geen communicatie aanwezig tussen de beide modules, ik bedoel hier de licht module en de aanhanger module mee.

    Is mijn vermoeden juist?

    De verlichting, de richtingaanwijzers en de remlichten doen het dus wel, de geschakelde + en de constante + zijn ook aangesloten.

    Of moet ik hier nog een aparte module voor plaatsen, zodat de mistachterlicht en achteruitrijlicht gaan werken, ik dacht dat dit niet nodig zou zijn.

    Maar ik kan me dus ook vergissen.

    Wie heeft er het passende antwoord op mijn vraag?

    Waarvoor mijn hartelijke dank.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Ad

    hallo BMW vrienden,

    Het is gewoon goed, als ik de caravan er aan hang en de lampen inschakel, dan werkt alles helemaal goed.

    Geen centje pijn dus!

    De communicatie van het licht module naar de aanhanger module is geheel juist.

    De klus was niet dermate groot, 90 minuten voor de kabelboom volgens firma Bertelshofer, en 60 minuten voor de montage van de trekhaak.

    Dat is te doen, maar alleen als je vaker aan auto's werkt, dat werd dus al door een aantal forum leden gezegd.

    Geheel terecht trouwens!!

    Ik had trouwens ook al in de zoek machine gekeken van het forum, maar vond niet mijn probleempje, wat achteraf geen probleem was.

    Ik had dus ook geen storingsmeldingen of defecte lampen meldingen.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Orientblau

    Hallo,

    Netjes hoor,

    Toen ik mijn E39 530d net had, wilde ik er ook een trekhaak onder laten zetten.

    BMW vertelde mij dat dit een afneembare moest zijn ivm de PDC.

    De prijs was dermate hoog dat ik er van afzag. Men vertelde mij dat naast de trekhaak er een speciale module moest worden gemonteerd.

    Montage trekhaak compleet zou een hele dag duren (als ik me het goed herinner zou het wel zo'n 2500 a 3000 euro gaan kosten,

    Als ik jou verhaal lees dan kan het dus aanmerkelijk sneller.

    Nu ik de auto nog zo'n twee jaar wil houden laat ik het maar zo.

    Groet,

    Martin.

  • Ad

    Hallo beste martin,

    Ik zag op ebay.de een aanbieding van Bertelshofer, een afneembare trekhaak van Westfalia en een e-set er bij, met de aanhanger module erbij, de kabelboom was geheel voorzien van alle connectoren, en geschikt voor dit type BMW, de E39 touring

    De kabelboom koste in Nederland al 260,00 euro, over de trekhaak maar niet te praten.

    Ik heb de gehele set, met alles erbij incl. verzendkosten 398,00 euro betaald, ik weet dat ik aardig wat geld heb bespaard!

    Nu is dezelfde trekhaak zonder aanbieding bij Bertelshofer ik dacht een goede 425,00 euro excl. verzendkosten.

    Bertelshofer is gevestigd in Weichering nabij Munchen, en heeft een hele mooie webside.

    Deze doet niets anders dan trekhaken en aanverwante artikelen, zoals fietsendragers e.d.

    Bertelshofer verzend via GLS, die is ook actief in Nederland, het depot zat een goede 20 minuten bij ons vandaan, en T trace zat er standaard bij.

    De installatie voorschriften kon ik direct downloaden bij de trekhaak en de kabelboom.

    De aangegeven tijd die zij rekenen, daar kom ik aardig bij in de buurt, enkel dat ene communicatiedraadje moest ik naar voor leggen naar de licht module en even de stekker uit een nemen en de draad op punt 54 inpluggen.

    Dan moest ik natuurlijk ook nog het deel uit de bumper frezen, de afdekplaat heb ik kunnen ritselen via Marktplaats en in de kleur die ik nodig had, dus geen spuitwerk.

    Maar gezien wat jij moest betalen, dat is echt niet te geloven, ik kan me het eigenlijk gewoon niet bevatten zelfs!

    Ik heb trouwens maar een gat hoeven te zagen, met een bimetalzaag van 40 mm Ø

    de bumper van mijn E39 touring zat aan weerszijden met 3 kunststog nagels met borgpinnetjes vast.

    reste mij nog om de afdekplaat van de bumper naar achteren te schuiven, en 2 bouten van de bumper die nu zichtbaar geworden waren los te draaien.

    Dan moesten de schokdempers, de eigenlijke bumpersteumnen verwijderd te worden, en de nieuwe steunen weer te monteren.

    Trekhaak er tegen aan zetten en uitlijnen, bumperhoes van de binnenbumper losmaken en de gaten zagen in de bumperhoes en de alluminium binnenbumper.

    het geheel weer monteren en op de auto monteren, de PDC daar is nog een aparte module voor te krijgen, en weer met een zeer uitgebreide montage handleiding.

    Ik schakel de PDC wel uit met de schakelaar op de middenconsole, als ik een aanhanger of de caravan er achter heb.

    Bij ons in de buurt kon ik een vaste trekhaak nemen met kabelboom, voor een goede 360,00 euro, dan kon ik de trekhaak kogel wel demonteren, maar dan moest ik telkens 2 bouten losdraaien, ik dacht de groeten hoor.

    Dit is veel netter en de kabelboom is ook type geschikt voor deze E39.

    De volgende keer ga ik weer naar ebay.de of anders direct door naar Bertelshofer, een echte aanrader.

    Dus voor de BMW vrienden, een beste firma voor uw trekhaak, met een hele goede service, houden je echt op de hoogte via e-mail.

    Staan goed bekend in Nederland zelfs, kom hun naam regelmatig tegen op andere fora.

    met vriendelijke groet,

    Ad