Brandstoftoevoerprobleem 530D

  • Marc

    Beste BMW liefhebbers,

    Sinds vrijdagmiddag heb ik het navolgende probleem met mijn 530D Touring 2001.

    Een ritje Zeist - Rotterdam geen enkel probleem, auto reed zoals altijd perfect en trok ook goed door.

    Bij het naderen van de afrit wilde ik het gas erop geven en begon de auto te ‘’hikken’’.

    Hierna gewoon netjes achter in de rij richting huis gereden, van 0-60 km geen probleem, maar als je dan gas gaf begon het hikken wederom. Hierna de auto thuis neergezet en het een uurtje later nogmaals geprobeerd, maar toen bleek het vermogen dat je normaal uit de turbo voelt weg te zijn. Het optrekken van 0 naar 50 gaat nog redelijk, echter niet zoals het ging. De turbo werkt overigens wel, dit hoor je goed

    Zaterdagochtend met de auto weggereden en nog steeds geen verbetering te constateren , bij het oprijden naar de snelweg viel de motor uit en gaf hij voor het eerst een melding Fuel Injection System.

    Auto wel kunnen starten en de auto vervolgens weer thuis neergezet en voor de zekerheid even de accu afgekoppeld. Gisterenochtend geprobeerd de auto te starten maar hij slaat niet aan. Hij draait wel rond maar dus duidelijk een brandstofprobleem. Ik hoorde voor dit probleem bij contact aan altijd wel een geluid in de auto maar ook dit geluid was weg.

    Op internet naar oorzaken gezocht en kom veel tegen dat de opvoerpomp thv de bestuurdersstoel kapot kan gaan. Ik heb de bodemplaat gisteren verwijderd en een ferme tik gegeven op deze pomp. Deze doet het nu weer en de auto startte hiermee ook weer. Bij het wegrijden gelijk weer vermogen dus leek er niets aan de hand. Echter na 100 meter wederom wegvallend vermogen. De auto blijft stationair overigens wel lopen en netjes ook overigens.

    Komt het jullie bekend voor dat deze pomp het wel doet maar bijvoorbeeld te weinog druk genereert? Anders koop ik voor niets deze pomp namelijk..

    Alvast dank voor de suggesties

  • fsmit79

    Het lijkt er op dat je zelf het probleem al gevonden hebt! Probeer nog eens of de pomp aan de praat gaat met een ferme tik. En check ook de brandstoffilter. Als die verstopt zit, wil ie ook gaan hikken met vermogensverlies als gevolg. Heb je overigens de computer uitgelezen?

  • Rob530DH2002

    Als het filter verstopt is blijft de opvoerpomp gewoon lopen, het feit dat er momenten zijn dat Marc de pomp niet hoorde lopen geeft duidelijk aan wat het probleem is, dus vervangen maar die pomp.

  • marc

    Dank voor de snelle reacties!

    Zojuist de pomp laten vervangen en het lijkt erop dat de auto weer volledig vermogen heeft!

    Hopen dat hij het nu weer volhoudt…

    Ander raar probleempje met de pdc:

    Af en toe werkt het systeem niet en geeft hij de welbekende pieptoon bij inschakelen achteruit. Als het regent dan blijkt hij wel te werken, hoe raar het ook klinkt. Een sensor was niet op voorraad. Uitlezen geeft aan dat het de sensor rechtsachter is. Iemand enig idee hoe dit zal kunnen?

  • Rob530DH2002

    Kan zijn dat die sensor aan het einde van zijn leven is, maar bouw 'm eens uit (strip losnemen, makkelijk) Voor het zelfde geld is een connector geoxideerd of kabelbreuk (dat laatste heb ik gehad aan voorzijde). Als je een sensor moet kopen haal ze van eBay, scheelt enorm. Misschien heeft Sander hier van het forum ook nog sensors liggen van zijn 528i.