handremkabel E39 touring vervangen

  • fsmit79

    Beste allemaal,

    '

    de buitenkabel van de handrem links achter is beschadigd, zodat de binnenkabel zichtbaar is. Volgens mij is het een afkeur, maar zowieso wil ik het vervangen. Heb de TIS geraadpleegd en tot mijn verbazing staat daar dat de uitlaat en cardanas verwijderd moeten worden. Dat lijkt me toch sterk eigenlijk?

    Is het niet gewoon (zoals Ruud ergens al beschreef) de kabel bij de remschoenen los maken, bij de hefboom in de auto los maken en de boel lostrekken onderop de auto?

  • Peter

    De kabel komt in enkelvoud uit de handrem, de 2e haakt boven de cardan en uitlaat aan de andere vast. Om daar bij te komen moet idd alles los.

  • fsmit79

    Kan je niet simpelweg het hitteschild boven de kardan los maken en verschuiven? Zo wordt het wel een leuke klus zeg!

  • Peter

    Ik praat even voor een e38, maar daarbij is het hitteschild nogal krap over de uitlaat en onderlangs de cardan gevormd, die haal je er niet zo tussenuit. Je zult echt de cardan en de uitlaat los moeten maken, tenzij de situatie bij jou heel anders is.

  • fsmit79

    Nou volgens mij zit het bij de E39 ook best krap, maar vorige week stond ik er samen met een monteur naar te kijken. Hij zei dat het hitteschild zo weggeschoven kon worden zonder alles los te halen. Had er ervaring mee naar eigen zeggen, maar als ik het zo hoor…..moet toch alles los…

  • Peter

    Laat hem dan een vaste prijs opgeven volgens zijn inschatting, en het hem dan lekker laten doen :P

  • fsmit79

    :) Dat is natuurlijk zoals je het eigenlijk moet doen. Maar in dit geval ben ik dan altijd nog meer kwijt dan dat ik er een volle dag aan sta te sleutelen in brughuur-uren. En leerzaam, kan ik direct de kardanas koppeling controleren.

    Tja, zo langzamerhand merk je toch dat die 4 ton slijtage veroorzaakt. Ik beklaagde me vorige week even bij de garagist dat het nu wel mooi was geweest met alle kleine klussen. Het tikt wel aan. Hij zei dat ik me niet druk moest maken en lekker moest doorrijden, omdat deze nu zo goed is dat je dat bij een nieuwe niet krijgt en maar af moet wachten wat je dan koopt.

    En dat advies komt me ook goed uit, want het geld is op voor een andere…:)

  • fsmit79

    Ik zie dat ik hier nog niet de oplossing heb gepost:

    Heb de handremkabel uiteindelijk kunnen vervangen zonder alles te verwijderen. Begin met de remschijf aan de achterkant er af te halen. Maak alles voor het terugzetten lekker schoon en gangbaar! Het mechanisme van de handrem in de remklauw spreekt eigenlijk voor zich, maar spuit er even lekker wat wd40 op, ook aan de achterkant van het remhuis, want het zal goed vast zitten.

    Verwijder de hoes van de handrem, trek de handel aan om bij de bouten te komen en draai de schroeven tot het uiteinde van de draadeinde. Maak nu aan de onderkant van de auto het hitteschild boven de uitlaat en kardanas los. Het zijn twee losse delen die er allebei af moeten. Je ziet nu hoe de handrem vast zitten met stalen klemmen en hoe ie los moet. Ontspan dan de handrem en verwijder de moertjes en trek aan de onderkant de kabel uit de bodem van de auto.

    Maak de kabel bij de rem vrij van de hevel en draai aan de achterkant met een tang het plastic einde van de kabel voorzichtig rond. Heb je geluk, dan komt de kabel los, heb je pech, dan breekt het plastic af en blijft de helft in het huis zitten. Neem in dat geval een stalen drijver (lange stalen pen) en sla van de buitenkant het plastic uit het huis. Inderdaad, dat is een pokkewerk ;)

    Terugzetten is in feite het omgekeerde natuurlijk, maar begin in dit geval met de kabel door de bodem te duwen. Met flink wat wurmen (makkelijker met zn tweeen) kun je de kabel naar boven zien komen bij de handrem en op zn plek krijgen. Als je de moertjes eenmaal op het einde van de kabel hebt (nog niet aandraaien), ben je zo goed als klaar. Duw ook de kabel achterin het remhuis en bevestig daar de hevel weer. Zorg dat je vettigheid niet op de handremschoenen krijgt en zet alles netjes op zn plek.

    Klem dan de kabel overal weer vast, zet het hitteschild terug en controleer of dat niet aanloopt tegen de cardanas. Draai nu de moertjes bij de hendel evenwijdig aan totdat de rem pakt. Succes!

  • bart

    ik ben nu al twee dagen aan het …tten om die buitenkabel uit het remhuis te krijgen. Ook al met grof geweld, maar er zit geen beweging in.

    Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen? Je hebt het over ronddraaien van de kabel, maar daarvoor is de kap op de kabel te klein, ik krijg er geen grip op. Er van binnen uit meppen (vanaf de remschuif-kant dus) helpt ook niet, ik heb het idee dat ik het er alleen maar erger op maak.

    Als ik de nieuwe kabel bekijk dan zou-ie gewoon uit het huis moeten kunnen glijden maar hij zit muurvast.

    Zie ik iets over het hoofd? Of heb ik toch een ander type (523 touring met luchtvering)

    Graag je (jullie) reactie, alvast bedankt

    Bart

  • Roger

    Hey Bart!

    Ik ben in het bezit van een e39 touring 528i en ik zit met hetzelfde probleem, ik krijg de kabel ook niet uit het remhuis, heb jij er inmiddels iets op gevonden?

    Alvast bedankt voor je reactie!

    Groeten Roger