Hallo beste Henry,
Mag aan u vragen om welk type BMW het gaat, ik heb dus enkel ervaring met de 5 serie, de E39.
De pre-facelift heeft losse koplamp glazen, die kan je zo afnemen van het koplamp huis, en de stelnokken kan je zo verkrijgen bij de dealer.
Let wel, neem ook de nieuwe pakkingen die tussen het glas en het koplamphuis gemonteer dient te worden, anders hebt u steeds last van condens op de binnezijde van het glas.
Deze koplampen zitten gemonteerd in de 5 serie tot, ik dacht de 9de maand van bjr 2000.
Dan krijgt men de Facelift koplampen, die gekit zijn, ik dacht tot 2002, daarna krijgen we de Facelift koplampen die niet meer geopend kunnen worden, deze zijn verlijmd.
Mocht ik ondanks alle goede zorgen een foutje gemaakt hebben in de jaartallen, dan mag u, de mede forum leden dit verbeteren, en zeer gaarne dus, want ik wil niet hebben dat er foute gegevens staan.
Waarvoor natuurlijk mijn hartelijke dank voor uw aanvulling of verbetering.
Nu even terug komend naar henry.
We waren gebleven bij de Facelift koplamp met de gekitte glazen.
Deze kunnen met in achtname van uiterste voorzichtigheid gedemonteerd worden.
Ik zelf heb het gewoon voorzichtig met uitgebouwde koplampen gedaan, dit is trouwens ook de enige goede manier, daar het anders niet gaat lukken.
Ik ben er dus op mijn gemak voor gaan zitten, en heb er de tijd voor genomen.
Sommige forumleden maken de koplamp warm, is een goede mogelijkheid, zorg echter dat de gehele koplamp niet te warm word.
Waarbij ik 50 tot 60 graden Celsius wel het max. vind, anders is er een hele reële kans dat het geheel gaat vervormen.
De glazen zijn in elk geval van kunststof net zoals het koplamphuis.
Het verwarmen is enkel bedoeld om de kit soepeler en zacht te maken.
Ik zelf heb het gewoon op kamer temperatuur verricht.
Zorg dat u een stanleymes, een brede stalen spatel die erg sterk is en niet vervormt, ik heb ook een stuk of 4 wasknijpers van mijn vrouw genomen en gedeeld.
Haal gerust alle gloeilampen uit de koplamp, en verwijder aan de achterzijde achter de richtingaanwijzers, de 2 tork boutjes.
Met de wasknijpers licht ik de klips waarmee het koplampglas is geborgd, gewoon de wasknijperhelften onder de klips steken zodat deze uit de borgstand blijven.
Met de spatel die ik in de groef steek, tussen het glas en het huis, en voorzichtig het glas verder van het huis wegdruk, doe het wel voorzichtig.
Meet het Stanleymes, daar snijd ik de banen kit die koud best taai kan zijn door, dit uiteraard tussen het glas en het koplamphuis.
De best manier om te beginnen, dat is aan de zijde waar geen richtingaanwijzers zitten.
Werk dus van boven en van onder de koplamp naar de richtingaanwijzers toe.
Waarom zou u denken?
Wel zie het eigenlijk als een deur, een deur die is dicht gekit, men werkt dan aan de andere zijde waar geen scharnier zit.
Dat is dus in dit geval ook, aan de zijde van de richtingaanwijzers zit deknbeeldig het scharnier, het zit er dus niet.
Door aan de kant te beginnen die ik dus beschreef, maakt men de kier steeds groter en groter, de halve wasknijpers hebben nu geen nut meer als het glas verder van het koplamphuis is verwijderd, de halve knijpers kan men nu gebruiken om het glas verwijderd te houden van het koplamphuis.
Is men nu al zover dat het glas heel ver van het huis verwijderd is, snijd dan de laatste banen met de kit door, en probeer nu het glas aan de zijde waar men begonnen is te openen, en gebruik dus de zijde van de richtingaanwijzers als scharnier.
Zo, als men nu zover is, is het glas verwijderd, en kan men de electrische bediening van de hoogte verstelling van de verlichting uit de boring halen, doe dit ook weer voorzichtig.
U dient dan wel de lichtbeeld los te draaien, let daarbij om het aantal slagen dat u dient te draaien om de stelnokken te kunnen losnemen , maak daarvoor eventueel een schetsje van het koplamphuis, en zet bij elke lichtbeeld schroef het aantal slagen, u krijgt op deze wijze alvast een goede basis afstelling voor het lichtbeeld, misschien staan de koplampen wel helemaal goed afgesteld, maar wel even laten controleren dus!
De reflectors kunnen nu uit het koplamhuis genomen worden.
Verwijder de afgebroken delen van de stelnokken uit de reflectors, doe dit wel met de grootse voorzichtigheid, het kan immers afbreken, en n ieuwe delen zijn niet verkrijgbaar!
Misschien wel via sloop of aangeboden via de diverse sites die onderdelen aanbieden.
Heeft men met succes de afgebroken onderdelen uit de reflectors genomen, dan kan men alles weer terug gaan monteren, precies in omgekeerde volgorde.
Draai de stelbouten van het lichtbeeld met het aantal slagen terug in de stelnokken, zoals u reeds had beschreven op een velletje papier.
Ik zelf heb wel de hele sponning vrijgemaakt van de oude kit, let wel, het is een rotklus.
Maar, als men deze moeite neemt, weet men zeker dat het geheel weer goed water en condens dicht is.
Als kit heb ik gewoon ruitenkit genomen in een koker, te verkrijgen bij elke grote autoshop of onderdelen leverancier die de garagebedrijven bevoorraad met hun producten.
Dit geeft echt een zeer goed resultaat, en een hele goede waarborg van de afdichting.
Zorg gewoon dat er in de schonen sponning een rupsje ruitenkit gelegd word van ongeveer 6 tot 8 mm, dat is meer dan genoeg, want alles wat er teveel is aangebracht gaat of de koplamp in of er komt een grote baard aan de buitenzijde te zitten, die u weer moet verwijderen en weg kan gooien!
Bij het beginnen van montage van het koplampglas, begin dan wel eerst aan de richtingaanwijzer zijde, en wel die zijde gebruiken als scharnier, steek dus het glas goed in de sponning en zo diep als mogelijk!
Sluit nu als een deur het glas naar het koplamphuis.
Zit het geheel nu weer aardig op zijn plaats, kijk dan nu eerst of de Torx boutjes in de montage gaten passen en in het desbetreffende gaatje komen, is dit niet het geval, dan kan nu het glas nog bewogen worden, omdat de kit nog zacht is!
U kunt het trouwens ook zien aan de klips en het glas, als deze goed tegen over elkaar zitten, dan is het helemaal goed.
Het glas zit weer op zijn plaats, de 2 Torx boutjes zijn weer in de koplamp gedraaid,
Monteer de electrische koplamp verstelling, uiteraard indien aanwezig.
Plaats de gloeilampen, en zorg dat de afdichtsokken van rubber goed zitten, sluiten deze niet goed af, dan is de kans op condens mogelijk in de koplamp.
Monteer de koplampen in de auto.
Wat ik wel heb gedaan na de montage van de koplampen in de auto.
Ik heb beide lichtbeeld verstel gaten geopend bovenop de koplampen, er zitten daar twee pluggen, één op elke koplamp, deze is een bajonet sluiting.
De beide pluggen uitnemen, de auto even starten, schakel nu het grote licht in, dus dimlicht en het grote licht.
Binnen in de koplamp word het nu warm, deze warme lucht gaat dus altiojd naar de hoogste zijde van een afgesloten ruimte, de warme lucht neemt het eventueel aanwezig vocht mee uit de koplampen.
Daarna kan u deze pluggen weer in de koplampen draaien, en de verlichting doven, en schakel vanzelf sprekend ook het contact uit.
Ga naar een garage toe, om het lichtbeeld te laten controleren, zo verblind u tenminste niet de tegenliggers met de eventueel verkeerd afgestelde verlichting!
Nu volgen er een aantal dagen een controle of de koplampen droog blijven.
.
Nu de laatse groep van de Facelift koplampen, deze zitten helaas verlijmd, en kunnen dus niet zonder enige schade losgenomen worden, dat worden dus nieuwe of gebruikte koplampen kopen.
Echter, als u handig bent, kunt u de glazen verwijderen met een Dremel, zorg dan uiuteraard dat u wel eerst dat u koplamp glazen bemachtigd heeft.
Maak dan welk de gehele sponning erg goed schoon, en ga dan verder zoals is beschreven hoe de koplampen gemonteerd dienen te worden met de ruitenkit.
TIP:
Soms staan er wel een losse koplamp glazen op Marktplaats, er staan er wel eens op voor de pre-Facelift, maar ook wel eens voor de Facelift!
Zorg uiteraard wel voor de juiste koplampglazen, ze zijn niet uitwisselbaar, dit door de andere reflectoren en de lans in de koplamp van de Facelift.
Ik hoop dat het dus om dit type BMW gaat, anders kunt u uiteraard een reactie geven, zodat de mede forum leden of ik nog wel voor tips kunnen zorgen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad