Trillen van het stuur bij het remmen

• zonjohn

Als ik boven de 100 km/uur rijdt en dan op de rem trap dan trilt het stuur erg.

Onder de 100 km/uur is dit niet (of niet voelbaar) het geval.

Ik heb de schijven en remblokken vervangen (was nodig) en ook de linker remklauw, de zuiger was dusdanig beschadigd dat die vervangen moest worden.

De zuiger van de rechterremklauw was nog goed, wel heb ik hier een revisiesetje gebruikt om de afdichtingen te vernieuwen.

De verwachting was dat hiermee het probleem verholpen zou zijn maar dat is niet het geval.

Waar kan dit nog meer aan liggen ? (wiellagers gecontroleerd en deze lijken me in orde).

Kan de oorzaak ook gezocht worden in bepaalde ophangrubbers ?

Gr

John

• fsmit79

Ik zou het volgende checken;

- speling op de remklauwen zelf

- bevestiging van de blokken

- speling in de ophanging van het wiel (reactiestangen, draagarmen etc)

- de staat van de remvloeistof.

Als je zoekt op dit forum zul je op bovenstaande tips stuiten, en vertelt Vakman Ruud ergens wat de invloed van oude remvloeistof kan zijn.

Denk er om dat je bij nieuwe remschijven de eerste 500km de remschijven niet te zwaar belast. De voet niet op de rem houden bij het stilstaan, anders trekken nieuwe schijven ook weer krom.

succes met zoeken

• Peter

Vrijwel zeker de reactiearmen, mogelijk ook de draagarmen! Specifiek probleem voor die snelheden.

• ge39rard

Het kan ook aan je velgen liggen. Ik had 18 inch waarvan één krom was voor, en dan trilde het stuur ook bij afremmen, bij snelheden rond de 100. Nu heb ik andere velgen en heb ik geen nu geen problemen meer.

gr Gerard

• zonjohn

Bedankt voor de reakties, de reactiearmen zijn vorig jaar vernieuwd dus daar zoek ik het probleem in eerste instantie niet.

De velgen ook niet aangezien ik laatst de winterbanden (dus incl velg) vervangen heb door de zomerbanden en het probleem is dan ook aanwezig.

Ga voor de draagarmen……..in het weekend eens nakijken.

• Peter

Dan hoop ik dat ze juist zijn gemonteerd, het gaat vaak fout bij montage als ze hangend op de brug worden vastgezet. Eenmaal op de grond staat de rubber bus dan verdraaid, en zijn ze binnen no time weer gescheurd.

• gerritjankloinharses

wiellagerspeling controleren is ook een optie. Erg goede verdere tips staan in de andere reacties