lampen

  • Robert

    Hallo,

    Vraag:Kan ik ongestraft H7 100Watt lampen

    i.p.v.55Watt monteren

    Heb 328i uit 2000

  • Vakman Ruud

    Nee,

    De warmte ontwikkeling is te groot.

    Groeten.

    Ruud

  • sander

    x2

  • Ad

    Hallo beste Robert,

    Als je graag verschrompelde reflectors wilt hebben, dan is het antwoord ja.

    wil je de reflectors heel houden, begin er dan dus echt niet aan.

    Je hebt het antwoord van Vakman Ruud en van Sander al gezien, en nu mijn antwoord nog.

    Het moge duidelijk zijn, deze antwoorden!

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • Robert

    Nou , ik weet genoeg,bedankt allemaal

  • Ad

    hallo beste Robert,

    Graag gedaan beste kerel.

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • Orientblau

    Hallo Ad,

    Hoe zit het eigenlijk met de zekeringen als je een zwaardere lamp monteerd?

    Klappen ze er niet uit, of heeft dat er niets mee te maken?

    Groet,

    Martin.

  • Ad

    Hallo beste Martin,

    Er bestaat een rekensommetje, hoe je te weten kan komen of een zekering word belast of overbelast.

    Neem de wattage van de lamp deel deze door de spannings eenheid, bij de auto 12 Volt en je hebt het Ampérage!

    Dus neem voor het gemak een getal Watt: deel deze door het Voltage en je krijgt het Ampérage.

    Voorbeeld: 55 Watt : 12 Volt = 4,58 Ampére.

    Natuurlijk kan dit er mee te maken hebben, het ligt er gewoon aan met welke zekering de groep is beveiligd.

    Stel dat je groep is beveiligd met een zekering van 8 Ampére, en je lampen gaat deze beveiliging te boven, dan zal die zekering ook zeggen, Oké baasje, doe het zelf maar, ik nok ermee, Petss

    Stel je monteert een set verstralers, normaal zitten er dus 55 Watt Halogeen lampen in, je wilt deze verzwaren naar 100 Watt, dan verdubbel je de belasting.

    Dus in feite had je dus 2 x 55 Watt, dat maakt dan 110 Watt : 12 Volt = 9,12 Ampére.

    De nieuwe montage is dus weer anders! 2x 100 Watt=200 Watt : 12 Volt = 16,66 Ampére Dit gaat dus niet echt goed komen met de 10 Ampére zekering!

    Dit kan de bestaande bedrading misschien ook al niet zo jofel vinden, en kan ook overbelast geraken, en warm worden, en dan de geest geven.

    Dan dien je hier al te gaan werken met de originele bedrading als zijnde stuurdraad, deze stuurdraad gaat naar de stuurpool van een relais, , er zit natuurlijk op een relais weer een constante gezekerde + met de stuurdraad + en een doorgeef contact naar de lamp, soms is er ook een massa - aanwezig, maar kan ook via het chassis van het relais geschieden.

    Let dan wel goed op:

    Stel je wilt de lampen gaan verzwaren, van 55 Watt naar 100 Watt, bekijk dan wel eers of de verstralers een metalen reflector hebben, en echt glas als zijn de lampen glas. Let echter wel goed op, het verdubbelen van het Wattage van lampen, dat geeft ook een grotere meerwaarde aan extra warmte ontwikkeling!

    Ik ga er dan ook van uit, dat het ontwikkelen van de warmte ontwikkeling, die echt meer is dan het dubbelvoud van de normale montage.

    Want een verstraler met een kunststof reflector en een kunststof glas, dan zou dit echt gaan smelten, en is niet aan te raden.

    Het word dus een compact samen gesmolten zielig zooitje rommel!

    Er zijn diverse soorten van relais, 3 polige, 4 polige en 5 polige.

    Ik hoop dat het een beetje duidelijk genoeg is weer gegeven, wat er precies gebeurt als je iets gaat verzwaren in de Wattage.

    Het is vaak veel beter, dat men bij het verzwaren van een onderdeel, en dat gaat de belasting waarschijnlijk van de kabelboom te boven, dan neemt men een relais in de montage op, om de kabelboom te sparen, en te ontzien van deze te hoge belasting.

    Toch zeker als het om extra verlichting gaat zoals bijv. de verstralers die via de grootlicht schakelaar gaat werken.

    Of een extra set mistlichten voorzijde.

    Een luchthoorn met compressor, daat zijn allemaal best belastende onderdelen voor de kabelboom.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • sander

    ga niet lopen klooien,bijt door de zure appel heen en koop een set oem xenon koplampen en desnoods een goede hidkit (liever oem maar omwille van prijs)

    geloof me je krijgt daar geen spijt van ,controleer wel of je aan alle apk regels blijft voldoen ,bv aut lichthoogte regeling en sproeiers etc

  • Ad

    Hallo beste Sander,

    Ik zou ook gaan voor oem, en dan Xenon.

    De ombouw van Halogeen naar Xenon dient wel veranderd te worden in de configuratie van de auto, anders zou het wel eens mogelijk kunnen zijn, dat het niet werken zal.

    Al moet ik er bij zeggen, in mijn vorige auto had ik de Depo koplampen, ze waren wel goed, terwijl er erg veel mensen zeiden, dat deze zo lek waren als een mandje, ik had er echt geen centje pijn mee.

    Er zat zelfs geen stukje verschil in die koplampen zelfs, maar dat was een ander merk auto.

    Het verzwaren van de lampen is geen enkele optie bij de kunststof koplampen van de tegenwoordige auto's, het is gewoon niet mogelijk!

    De warmte ontwikkeling stijgt ook meer dan het dubbele, dat gaat echt niet goed komen.

    Tenzij je de aantal verschillende kleuren plastic door elkaar gesmolten erg mooi zal vinden, dan moet je het gewoon doen.

    Dan kan je waarschijnlijk ook direct naar een tentoonstelling voor de beeldende kunst gaan.

    Daar zullen ze zo iets nog nooit gezien hebben, en maak je misschien wel een zeer grote kans op de hoofdprijs, wie zal het zeggen!

    Met vriendelijke groet,

    Ad