Distributieketting

• tvb1970@live.nl

Ik heb een bmw 318 met 105kw met een rattelende distributieketting.

Bij de koude start hoor je de distributieketting voor 1 a 2 seconden behoorlijk rattelen.

Het is niet elke keer raak dat je het geluid hoort, maar alleen als de motor aanslaat

met een toerental tussen de 1600 en 1800 toeren .

Soms start de motor ook tussen de 1200 en 1400 toeren en dan hoor je de distributieketting niet.

Mijn garage zegt dat het geen kwaad kan. Zelf vind ik het geen gehoor als je de auto start.

Hebben meer mensen met deze motor dit probleem en weet iemand of je de koude start

kan instellen op een toerental wat niet hoger komt dan die 1400 toeren?

• BMW L.A. CarParts

Er vanuit gaande dat er netjes iedere keer een verse olie beurt is uitgevoerd zal het je ketting spanner is niet goed meer of je ketting geleiders..

• tvb1970@live.nl

Auto is altijd onderhouden.

Er is echt nooit beknibbeld op onderhoud.

Laatst is er nog een modificatie opgezet voor de kettingspanner.

Dit mocht echter niet baten.

De garage zegt dat het echt geen kwaad kan.

Wat zijn de meningen hierover?

• Rob530DH2002

Dat je motor met zo'n hoog toerental aanslaat is niet normaal, geef je soms gas bij het starten? Indien ja, laat dat dan achterwege want dat is beslist niet nodig.

• tvb1970@live.nl

Ik geef geen gas bij het starten.

Volgens mijn garage kan het ook niet beinvloed en regelt de

computer alles zelf met het starten.

• Rob530DH2002

Weet je wel zeker dat je de distributieketting hoort? Als je motor met zo'n hoog toerental start is er eventjes geen druk op de hydraulische klepstoters, die kunnen dan extra veel lawaai maken. Hoe dan ook, ik zou een onderzoekje instellen waarom het toerental bij de start zo hoog is, dat is niet normaal en ook niet wenselijk.

• ronniebmw

Ik heb ook last van een rattelend geluid bij het starten met de echte koude start

Mijn auto start ook inderdaad met verschillende toerentallen bij de koude start.

Bij koud weer draait hij sneller dan bij warm weer bij de koude start.

• Jaap

Ook bij mij maakt de motor bij een koude start meer toeren ca 1200, mij is verteld dat dit de nieuwe regeling is voor minder C02.

Zij zeggen als de motor meer toeren maakt dan komt er minder vervuilde verbranding uit de uitlaat.