Black Sludge!

  • Ad

    Hallo beste BMW vrienden,

    Dit euvel kwam ineens op, bij het topic wat Vakman Ruud opperde, vandaar dat ik inhaakte bij Vakman Ruud.

    Waarvoor ik mij dus even wilde excuseren voor mijn inbreuk in het topic van Vakman Ruud, Sorry beste Ruud, het was dus niet de bedoeling van mij.

    Het was even ondoordacht gehandeld van mij!

    Het probleem Black Sludge!

    Black Sludge, vaak toegeschreven aan 3 dingen!

    Optie 1: slechte brandstof, in het bijzonder de benzine, gezien dat de moderne brandstoffen aan bepaalde kwaliteitsnormen dienen te voldoen, kan men dit onderwerp al uitbannen!

    Optie 2 : De olie, dit kan er iets mee te maken hebben, maar dit word ook weer uitgesloten door de tetsts die men heeft uitgevoerd in de laboratoria bij Saab.

    Optie 3 : De carter ontluchting die een slechte werking heeft, dat is de grootste boosdoener voor de Black Sludge.

    Dat de carterventilatie echt voldoende dient te werken, dat staat als een paal boven water, een slechte carterventilatie is gewoon erg schadelijk voor een motor, de motor kan door dit probleem slechter gaan presteren, en als deze, de carterontluchting dan ook nog eens geheel afgesloten is, dan kan het voorkomen dat een benzine motor al niet eens meer starten wil.

    Een diesel zal ook nog aardig kunnen gaan roken, zie dan de blauwe walm achter de auto, heeft deze auto dan ook nog een turbo, die kan ook een flinke klap te verwerken krijgen, en kan stuk gaan.

    De keringen in een motor, die kunnen ook gaan lekken, zoals meerdere onderdelen.

    Nu wilde ik dus bewerkstelligen, om een mooie oplossing te zien verkrijgen, en een gezonde discussie op gang te brengen.

    Want gezien dat er echt wel de nodige kennis op dit BMW forum aanwezig is, wat bij mij erg in de smaak valten waar ik de forum leden dus ook voor wil bedanken, en daat dit ook heel erg veel vertrouwen schenkt, en een hele goede band onderling geeft, chapeau beste heren en dames, deze mogen we natuurlijk ook niet vergeten, aan de schermnaam zie je niet wie je voor je hebt, tenzij men elkaar persoonlijk kent natuurlijk.

    Ik had dus eigenlijk 3 opties voor het opheffen van dat Black Sludge probleem, de een vind ik erg dubieus, maar kan werken, de tweede is volgens mij gezien best erg aantrekkelijk, gezien het kosten plaatje.

    De derde optie die is gewoon prijzig, maar ook best voor de hand liggend.

    Optie 1 : gooi na een halve liter motor olie te hebben afgetapt, tenzij het olie peil al een halve liter te laag stond, dan hoeft men dit niet toe te passen.

    Gooi er dan een halve liter ATF olie in de olievulpijp van de motor, laat deze dan een goede 30 minuten onbelast draaien, stationair dus, en laat daarna de olie af, en vernieuwe de olie en het filter.

    Optie 2 : Gebruik Wepp 2010, een schijnbaar erg goed oplosmiddel voor de Black Sludge, zou beslist niet klonteren, maar oplossend te werk gaan.

    Na het bijvullen, dient men een goede 250 km te gaan rijden, waarschijnlijk in een keer, dat lijkt mij gezien altijd het beste.

    Na die 250 km. dient men de olie en het filter te verwijderen, en te vervangen.

    Optie 3 : Verkoop de auto, of monteer een ander blok, de duurste optie ook.

    Mijn inziens, is het allemaal leuk en aardig, de een zegt gooi er ATF olie in het blok, een halver liter, ATF is niet direct een geschikte oliesoort voor de smering van de motor onderdelen. Maar schijnt wel een hele goede reinigende kwaliteit te hebben, sommig garages gooien het ook in het blok, om de klepperende komstoters te reinigen, zoniet halen ze die er uit, en dompelen deze de komstoters onder in de ATF olie, het klepperen van de komstoters is over, deze zijn gereinigd, wel even goed schoonmaken, zodat er geen rest ATF achter gebleven is!

    De optie Wepp 2010, dit is dus wat ik heb meegekregen van AMT, de vraagbaak van de proffs, de inhoud van de verpakking in de motor gieten en 250 km rijden en aftappen, en het filter vernieuwen, ik zou echt bij deze eerste 2 opties al even het kleppendeksel en de carterpan demonteren, gewoon om te controleren, of de kleppenkast geheel brandschoon is, en of de oliezeef geheel schoon is, en zelfs dan nog zou ik het niet na kunnen laten, om nog eens te gaan spoelen met de spoelolie! Maar als AMT dir aanbeveelt, wie ben ik dan, om dit tegen te spreken, dan zal het waar zijn.

    Eigenlijk gezien het geen men dus zegt over Wepp2010, dan zou dit gezien de reinigende werking een soort van aditievenbom moeten zijn, gelet op de reinigende kwaliteiten van een LL olie!

    De optie auto verkopen of motor vervangen, ja, kan wel zijn, maar dit is financieel ook de duurste optie van de 3.

    Wat zou u doen, om dit probleem zo goed als mogelijk is, om dit op te lossen, en gelet eventueel op de kosten!

    Denk daarbij ook nog even na, bij het volgende.

    Het zo eventueel laten en er niets aan doen, dat kan verstrekkende gevolgen hebben, zoals een schraal gesmeerde motor, of totaal niet gesmeerde motor.

    Velen zeggen vaak, als het lampje van de oliedruk gaat branden, dan stop ik snel en zet direct de motor af, helaas heeft of kan de motor al schade hebben, niet ondenkbaar dus.

    De motor kan al een dergelijke schade hebben, dat deze alsnog vervangen dient te worden, door de verstopping van de smeerkanalen en de zeef.

    Dus met dit topic wilde ik eens graag naar uw menig vragen, kijken hoe u er over denkt, en hoe u zou handelen, het is een kwaadaardig iets dat Black Sludge.

    Kan erg veel schade veroorzaken, dus bij elke verversing dis even in uw olievulopening kijken, want daar schijnt dit euvel het eerste op te treden.

    Ik dank u allen alvast voor uw reactie, ik kijk er al naar uit, en ben erg benieuwd naar uw meningen.

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • sander

    forte motorflush erin kiepen en daar even op laten draaien

    misschien een keer of wat herhalen.

    ga maar eens googlen succ7

  • Ad

    Hallo beste Sander,

    Het is gewoon mijn bedoeling om de reacties te zien, wie hoe en wat doet.

    Ik zelf zat enige tijd geleden in de magazine te kijken van AMT waar ik lid van ben, en daar had men het toevallig over het merk Wepp 2010.

    Ik heb trouwens vorige week zitten kijken via Google bij Black Sludge, en heb er dus aardig wat over gelezen, en de oorzaak hoe het dus komt.

    Dus kort samen gevat, de LL olie kan dit ook niet voorkomen, met de beste wil van de wereld niet.

    Dus de carterventilatie optimaal houden, dat is de enige remedie.

    En zeer waarschijnlijk zullen het nog meerdere firma's een dergelijk product maken.

    Terwijl als men niet goed oplet, dat de motor eigenlijk ten dode is opgeschreven.

    het rare wat ik altijd doe, ik denk dat dit een automatisme is bij mij, ik kijk altijd in de olievul opening, ik weet niet of meerdere forum leden dit doen?

    Je kan er wel erg veel uit opmaken, of het geheel is netjes schoon, of wat je ook wel eens ziet, dat er een dikke zwarte drab laag in de kleppenkast aanwezig is.

    Soms zie je ook spoeren op het stuk nokkenas van invraat op de nokken, zoals bij de V6 TDI van Audi vaak te zien is, maar het schijnt ook voor te komen bij de nieuwste motor van VAG, de 2.0 TDI.

    Nu zal ik niet zoveel van deze rare woorden neerschrijven, want dat is ook niet erg gepast van mijn, dat weet ik, sorry hier voor.

    Maar snap je wat ik eigenlijk bedoel, je ziet vaak erg veel aan dit kleine stukje van de kleppenkast.

    Hartelijk dank voor uw reactie, beste Sander.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • sander

    beste ad

    in mijn bescheiden mening (haha ja bescheiden)is het controleren van de vulopening nauwelijks interessant.

    en wel hierom

    ik rijd vrij vaak maar een km of 12 naar t werk en weer terug,ook in t weekeinde zijn de ritten vaak niet echt lang.

    gevolg condens in de motor die neerslaat aan en nabij de olievuldop en andere plekken bovenin de motor.

    dit beeld is in mijn ogen iets meer aanwezig wanneer de olie een synthetische is dit omdat ik denk dat deze minder water opneemt dan minerale olie.

    wanneer ik een langere rit doe dan zie ik de condens niet.

    geheel normaal in mijn ogen.

    black sludge is denk ik iets anders,het is het gevolg van jarenlang gebruik (misbruik)en (te )laat verversen,van de minerale olie.

    en is eigenlijk niets anders dan een vieze laag vuil in de motor ,wat soms gebeurd is dat de olie ververst word en dat de eigenaar of garagist er (goed bedoeld)synthetische superolie in gooit met enorm reinigende eigenschappen.

    gevolg alle vuil komt ineens los onder invloed van die nieuwe olie en komt overal terecht

    een motor die altijd netjes op tijd onderhouden word met de juiste olie ververst zal dit effect niet ontstaan.

    het is dus niet altijd goed om de oliesoort in een motor te upgraden naar de nieuwste standaard .

  • Ad

    Hallo beste Sander,

    In mijn haast was ik het volgende nog vergeten te vermelden.

    Ongunstig gebruik, ja zou je nu zeggen, wat is dat nu toch weer.

    ongunstig gebruik samen met de slecht werkende carterventilatie, dat is de hele rij boosdoeners.

    Ongunstig gebruik, ik zal het trachten zo goed als mogelijk te omschrijven, hahaha.

    Veel en heel veel korte afstandjes, en dan ineens met volle vaart een hele grote afstand, zoals bij een taxi en de hulpverleners, reken daar ook gerust de politie auto's daar onder, dat is ongunstig gebruik van de auto, korter en beter kan ik het niet uitleggen.

    Dus die korte afstandjes van jou rijpatroon, die horen daar niet eens bij.

    Dat geeft dan weer dat Yellow Sludge, de wel bekende matonaise onder de vuldop en nog op merdere plaatsen, misschien nog in de carter ontluchting.

    dat merk je vaak in de wintertijd, wanneer je een benzine auto ineens bij een goede nachtvorst niet meer gestart krijgt, dan is de carterontluchting die vol met de mayo zit stijf dicht gevroren.

    Die taferelen heb ik ook al meegemaakt, dan staat de telefoon in eens te rammelen, mijn auto start niet meer!! Hoe kan da nou?

    dan ga je even kijken, en het eerste wat ik doe, knijp even in de carter ontluchtingsslang, destijds bij de oudere gebakkies, ja hoor en voel kraakjes tussen de

    vingers, even slang los, even uitkloppen, en ja hoor het start ineens weer. De mayo is er weer uit.

    Nu nog de patat er bij, smullen maar, gatverrrr.

    Maar ik dacht dat ook altijd beste Sander, te laat olie verversen, maar het word dus beweert dat het hier niets te maken heeft met de verversingstermijn, ik stond er ook raar van te kijken, ik had eigenlijk in eerste instantie ook precies hetzefde oordeel wat jij nu geeft, het zal er zeker an bij dragen, dat bestrijden ze mij ook niet.

    Alle stukjes vallen zo wel op hun plek, en werken ook allemaal mee.

    Ik ga onderhand mijn twijfels krijgen over AMT en de technici van Saab, want deze 2 hebben dus een onderzoek gedaan, hoe en wat, dat vertellen ze mooi niet.

    AMT is eigenlijk een proffesional voor de garagebedrijven, ik weet dus niet of je er wel eens van gehoord hebt.

    Maar het is een hele interessante materie, daarom was ik eigenlijk erg benieuwd, verder heb ik geen toevoegingen, wat de Black Sludge betreft, dit zou het moeten zijn, waardoor het plaats vind, eerder dacht men ook nog de kwaliteit van de benzine, en de kwaliteit vamn de olie, maar deze laatste 2 heeft men weg kunnen strepen, die kwaliteit is gewaarborgd volgens hun.

    En die olie uit de bouwwinkels en de supermarktketens dan?? Zouden ze die ook meegenomen hebben in hun testen, ik heb echter geen flauw idee, want daar wijte ik het altijd aan, dat dit de boosdoener was!

    Ja, ik kan ook niet alles weten dus! Ik heb er eigenlijk nog weinig aan toe te voegen, dan, ik rijd weinig kilometers per jaar, ongeveer 8.000 tot echt max. 10.000, en daarom ververs ik altijd om de 15.000 km, en daar wijk ik nooit vanaf, dan word heel de auto na gekeken, een grote beurt per jaar.

    En ik gebruik dus zo weinig mogelijk LL olie, wel een hele goede vervanger daarvoor, en ben een Kroon gebruiker, ehhh, ikke niet, maar de auto dus!

    Hartelijk dank beste Sander, het is me een waar genoegen.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • sander

    zolang de gebruikte olie aan de specs die de fabrikant van de auto vraagt voldoet is deze geschikt,ook de bouwmarktolie

  • Rob530DH2002

    Mee eens, ik zie sommigen wel eens zeggen dat ze zo tevreden zijn over een bepaald merk olie en dan denk ik, wat bedoel je? Heb je een onderzoek gedaan naar andere oliën met dezelfde specificaties en hoe zag dat onderzoek er dan uit? Zolang de olie de specificaties heeft die de fabrikant vraagt kan je puur op prijs gaan selecteren en dan maakt het niet uit of die olie van merk X of Y is en of die nu van een bouwmarkt of olieboer komt.

  • sander

    en toch koop ik geen olie bij de aldi voor mn ztje

    misschien ben ik dan een dief van mn eigen portemonee zoals ze zeggen .

    maar ik heb er geen goed gevoel bij.

  • Rob530DH2002

    Bij de Aldi verkopen ze geen olie die aan de specs voldoen lijkt me? Ook in bouwmarkten vind ik geen olie die aan de specs voldoen van mijn auto (5W30 LL01). Als dat wel het geval was zou ik geen probleem hebben met olie van de Aldi, ik kan me niet voorstellen dat ze daar olie zouden verkopen die minder is dan wat de verpakking vermeldt. Zoiets verwacht je eerder bij vage verkopers op Marktplaats ofzo.

  • Ad

    Hallo beste BMW vrienden,

    Op de vraag van Rob539DG2002 moet ik dus echt ja zeggen!

    Ik heb dus de ervaring met het merk Kroon oil, dat deze iets beter van kwaliteit is dan bijvoorbeeld Valvoline of Mobil, of Castrol.

    Ik heb dus in mijn vorige auto, een diesel deze 3 olie merken geprobeerd, echter ik kwam telkens tot de slotsom, dat na een goede 7tot 8.000 km de komstoters gingen klepperen, wat mij zwaar irriteerde, ik wil gewoon alles stil hebben onder de kap, maar ook onder mijn auto.

    Het zal toch echt ergens aan moeten liggen, andere dopes of wat anders dan.

    Ik ben eens met mijn vrienden en kennissen gaan praten, dit zijn dus garagehouders, en heb het irritante probleem eens bepraat bij een lekkere kop koffie.

    Zij konden het best begrijpen dat ik dit irritant vond, dus zeiden ze, prbeer dan eens een ander merk, ja welke dan?

    Ze weten dat ik best kritisch kan zijn, vooral over rammeltjes en piepjes en dit gedoe dat geklepper van die komstoters.

    Ik ben dus naar de grossier gegaan waar zij ook hun materiaal door laten verzorgen en bezorgen, ja mooi he, ik heb eens in de rekken rond gekeken, en zag ineens die zeer opvallende gele kannen staan, ik zei tegen de verkoper, die ik dus al wat jaren ken, hoe is die olie en wat kan ik daar van verwachten.

    Ja zei hij, het is gewoon een van de betere soorten, ja zei ik, dat zeggen ze allemaal, maar naderhand heb ik dit eens bekeken, en meerdere monteurs zeggen het, Eurol, Kroon en Shell, nu ben ik echt geen Shell man hoor, want dat is toch echt het laatste merk wat ik gebruik, en al helemaal niet om in mijn tank te gooien!

    Maar dit zijn dus de beste merken olie van ons land, zij zeggen het!

    Ik heb dus een kan van 5 liter meegenomen en een van een liter, en dan had ik een halve liter over, als het mij dus niet beviel, dan had ik weer een kannetje olie om de scharnieren van de poorten mee te smeren, daar gebruik ik dus de slechte soorten motorolie voor, helaas, het is niet anders!

    Maar het verbaasde mij echt helemaal, na 12.000 km, de komstoters waren nog helemaal stil!! of ???????

    Na 15.000 km, nog meer vraagtekens, de limiet gehaald, en nog zijn die komstoters stil, nou zeggggg, zitten ze er nog wel in, ga ik me afvragen?

    Dus, als iemand mij dus vraagt net wat u beiden vraagt of zegt, het is heel erg, maar ik moest dus helaas ja zeggen, sorry. Het spijt mij echt.

    Nu kan het mogelijk zijn, dat dit misschien niet bij elke auto werkt, maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, en ook onmogelijk.

    Maar als ik dit zo ervaar, wat kan ik dan nog anders zeggen, nee ontkennen kan ik het niet, het verhaal ombuigen doe ik niet, ik wil enkel niet anders dan de waarheid horen en vertellen!

    Dus wat een olie kan doen, of niet kan doen, het zal toch echt ergens aan moeten liggen, ik ben dus ook niet anders gaan rijden.

    En het verbruik is en was gewoon wel hetzelfde, ruuim een halve liter op een verversing, dat deden de valvoline en de castrol en de Mobil 1 ook, dat was wel gelijk.

    Enkel wat ik niet gebruik, en niet gebruiken wil dat is de LL olie, want ik behoor tot de oude stempel, bij elke 15.000 er uit met die zooi, en dan word steevast alles bekeken.

    En ik ben gelukkig niet de enige, anders ging ik nog denken dat ik een hersenkronkel had., van hier naar Tokio.

    Maar dit is mijn ervaring, beste Rob530DH2002 en Sander, wat kan ik daar aan veranderen.

    Nu schrijft BMW Castrol voor, zal ik het nemen, of ga ik dus weer voor Kroon, Bij Audi heb ik verder ook niet het advies van hun meer gevolgd, sorry voor de grote Piiiiieeppppp die ik net uitsprak!

    Nu geeft dus Kroon de Special Synth MSP 5W40 aan, of als alternatief de Presteza MSP 5W30 en de Helar SP 5W30 LL-03 als het andere en laatste alternatief.

    Dus ik ga voor een van de eerste 2 oliesoorten, en ga dit eens rustig uittesten, hoe de BMW dit ervaart, ik moet een ding wel zeggen, dit rijd echt geweldig!

    Ik heb ooit een 2002 gehad van 1973, maar vond de opvolging niet mooi, ja die grotere modellen wel, en zou deze beslist echt willen hebben.

    Maar je kan niet alles hebben.

    Maar dit is mijn ervaring met deze olie, zo heeft een ieder zijn merk, en er is te kust en te keur, gelikkig maar!

    Enkel ik wilde nog wel een ding kwijt, die goedkope olie, pas er wel mee op, ik heb een goede kennis, die rijdt met een tankwagen, die gaat bij alle garages langs in onze hoek, slobbert met zijn tanker alle bunkers leeg wat er aan afgetapte olie bewaart word.

    Veel van deze olie word dus volgens jem gerecycled, dus gefilterd en als deze war ontdaan is van alle roet en andere zooi, dan is hij weer helemaal zuiver als voordat hij in de auto gaat, dit word dus weer opgeblikt en in kannen getapt, en weer geschikt bevonden als motor olie, met welke specificaties vraag ik me dan af.

    LL, of ja zegt u het maar, want alles kan door elkaar heen zitten, het word dus ook niet apart ingezameld.

    Als hij dit jokt, ja dan ik helaas ook, maar ik kan er voorlopig echt niets anders van maken, voor mij klinkt het waar, kijk maar eens naar de frituurolie, eerst zei ik ook met mijn grote mond, dar rijdt een diesel nooit op, je ziet het maar, maar ze maken er ook zeep van, dat was volgens mij ook niet waar.

    Snapt u nu waarom ik bijna niet meer durf te zeggen dat is niet waar!

    Ik kijk tegenwoordig eerst de kat uit de boom, voor dat ik nog iets zeg.

    Dus wat zal ik er verder nog van zeggen, ik zeg maar enkel nog mijn ervaringen die ik mee maak.

    mat vriendelijke groet,

    Ad