Hallo beste BMW vrienden,
Dit euvel kwam ineens op, bij het topic wat Vakman Ruud opperde, vandaar dat ik inhaakte bij Vakman Ruud.
Waarvoor ik mij dus even wilde excuseren voor mijn inbreuk in het topic van Vakman Ruud, Sorry beste Ruud, het was dus niet de bedoeling van mij.
Het was even ondoordacht gehandeld van mij!
Het probleem Black Sludge!
Black Sludge, vaak toegeschreven aan 3 dingen!
Optie 1: slechte brandstof, in het bijzonder de benzine, gezien dat de moderne brandstoffen aan bepaalde kwaliteitsnormen dienen te voldoen, kan men dit onderwerp al uitbannen!
Optie 2 : De olie, dit kan er iets mee te maken hebben, maar dit word ook weer uitgesloten door de tetsts die men heeft uitgevoerd in de laboratoria bij Saab.
Optie 3 : De carter ontluchting die een slechte werking heeft, dat is de grootste boosdoener voor de Black Sludge.
Dat de carterventilatie echt voldoende dient te werken, dat staat als een paal boven water, een slechte carterventilatie is gewoon erg schadelijk voor een motor, de motor kan door dit probleem slechter gaan presteren, en als deze, de carterontluchting dan ook nog eens geheel afgesloten is, dan kan het voorkomen dat een benzine motor al niet eens meer starten wil.
Een diesel zal ook nog aardig kunnen gaan roken, zie dan de blauwe walm achter de auto, heeft deze auto dan ook nog een turbo, die kan ook een flinke klap te verwerken krijgen, en kan stuk gaan.
De keringen in een motor, die kunnen ook gaan lekken, zoals meerdere onderdelen.
Nu wilde ik dus bewerkstelligen, om een mooie oplossing te zien verkrijgen, en een gezonde discussie op gang te brengen.
Want gezien dat er echt wel de nodige kennis op dit BMW forum aanwezig is, wat bij mij erg in de smaak valten waar ik de forum leden dus ook voor wil bedanken, en daat dit ook heel erg veel vertrouwen schenkt, en een hele goede band onderling geeft, chapeau beste heren en dames, deze mogen we natuurlijk ook niet vergeten, aan de schermnaam zie je niet wie je voor je hebt, tenzij men elkaar persoonlijk kent natuurlijk.
Ik had dus eigenlijk 3 opties voor het opheffen van dat Black Sludge probleem, de een vind ik erg dubieus, maar kan werken, de tweede is volgens mij gezien best erg aantrekkelijk, gezien het kosten plaatje.
De derde optie die is gewoon prijzig, maar ook best voor de hand liggend.
Optie 1 : gooi na een halve liter motor olie te hebben afgetapt, tenzij het olie peil al een halve liter te laag stond, dan hoeft men dit niet toe te passen.
Gooi er dan een halve liter ATF olie in de olievulpijp van de motor, laat deze dan een goede 30 minuten onbelast draaien, stationair dus, en laat daarna de olie af, en vernieuwe de olie en het filter.
Optie 2 : Gebruik Wepp 2010, een schijnbaar erg goed oplosmiddel voor de Black Sludge, zou beslist niet klonteren, maar oplossend te werk gaan.
Na het bijvullen, dient men een goede 250 km te gaan rijden, waarschijnlijk in een keer, dat lijkt mij gezien altijd het beste.
Na die 250 km. dient men de olie en het filter te verwijderen, en te vervangen.
Optie 3 : Verkoop de auto, of monteer een ander blok, de duurste optie ook.
Mijn inziens, is het allemaal leuk en aardig, de een zegt gooi er ATF olie in het blok, een halver liter, ATF is niet direct een geschikte oliesoort voor de smering van de motor onderdelen. Maar schijnt wel een hele goede reinigende kwaliteit te hebben, sommig garages gooien het ook in het blok, om de klepperende komstoters te reinigen, zoniet halen ze die er uit, en dompelen deze de komstoters onder in de ATF olie, het klepperen van de komstoters is over, deze zijn gereinigd, wel even goed schoonmaken, zodat er geen rest ATF achter gebleven is!
De optie Wepp 2010, dit is dus wat ik heb meegekregen van AMT, de vraagbaak van de proffs, de inhoud van de verpakking in de motor gieten en 250 km rijden en aftappen, en het filter vernieuwen, ik zou echt bij deze eerste 2 opties al even het kleppendeksel en de carterpan demonteren, gewoon om te controleren, of de kleppenkast geheel brandschoon is, en of de oliezeef geheel schoon is, en zelfs dan nog zou ik het niet na kunnen laten, om nog eens te gaan spoelen met de spoelolie! Maar als AMT dir aanbeveelt, wie ben ik dan, om dit tegen te spreken, dan zal het waar zijn.
Eigenlijk gezien het geen men dus zegt over Wepp2010, dan zou dit gezien de reinigende werking een soort van aditievenbom moeten zijn, gelet op de reinigende kwaliteiten van een LL olie!
De optie auto verkopen of motor vervangen, ja, kan wel zijn, maar dit is financieel ook de duurste optie van de 3.
Wat zou u doen, om dit probleem zo goed als mogelijk is, om dit op te lossen, en gelet eventueel op de kosten!
Denk daarbij ook nog even na, bij het volgende.
Het zo eventueel laten en er niets aan doen, dat kan verstrekkende gevolgen hebben, zoals een schraal gesmeerde motor, of totaal niet gesmeerde motor.
Velen zeggen vaak, als het lampje van de oliedruk gaat branden, dan stop ik snel en zet direct de motor af, helaas heeft of kan de motor al schade hebben, niet ondenkbaar dus.
De motor kan al een dergelijke schade hebben, dat deze alsnog vervangen dient te worden, door de verstopping van de smeerkanalen en de zeef.
Dus met dit topic wilde ik eens graag naar uw menig vragen, kijken hoe u er over denkt, en hoe u zou handelen, het is een kwaadaardig iets dat Black Sludge.
Kan erg veel schade veroorzaken, dus bij elke verversing dis even in uw olievulopening kijken, want daar schijnt dit euvel het eerste op te treden.
Ik dank u allen alvast voor uw reactie, ik kijk er al naar uit, en ben erg benieuwd naar uw meningen.
met vriendelijke groet,
Ad