hallo beste Vakman Ruud,
Nu schijnt het ook nog zo te zijn, dat er door een gebrekkig werkende carterventilatie ook nog de Black Sludge kan ontstaan.
Ongeacht de soort en kwaliteit olie die men gebruikt, ook de LL olie kent dit probleem.
Ik heb over dit probleem van de Saab veelvuldig gelezen en Audi schijnt dit probleem ook te delen.
Het betreft dus alle soort motoren dus, benzine en de diesels.
Wat geef jij als goede oplossing voor het Black Sludge probleem, jij bent de Wizzard immers, nee hoor, dat laatste is een geintje van mij.
De een geeft aan, gooi een halve liter ATF in de motor olie, en laat de motor een half uur onbelast draaien en ververs de olie en het filter.
Weer een ander zegt, gooi Wepp 2010 in de olie, en ga er vervolgens 250 km mee rijden, Wepp 2010 lost de B;ack Sludge op, en het klontert dus niet.
Na die 250 km gereden te hebben, de olie aftappen en het filter vernieuwen en nieuwe olie in de motor gieten, het probleem zou dan over moeten zijn.
Nu word er dus niet vermeld, dat de afstand die gesteld word, in een keer gereden dient te worden, ik in elk geval ga daar dus wel van uit!
De volgende optie, auto opruimen of een andere motor monteren!
Bij de eerste 2 opties, ga ik er gemakshalve ook van uit, dat het dan ook beter is om de carterpan te demonteren, vooraf natuurlijk eerst de kleppendeksel, om te controleren of daar alles weg is, dat punt schijn het meest vatbare gedeelte te zijn.
De carterpan, om de oliezeef te controleren!
Maar wat is wijsheid, optie 1, dat lijkt mij enigzinds onverstandig, maar het kan werken, ik hoor dit wel vaker bij de klepperende komstoters, die vervuild zijn!
Optie 2 zie ik dus vermeld staan bij AMT, die zouden het moeten weten volgens mij.
Optie 3 is de meest aanvaardbare optie, weg doen of motor vervangen.
Maar financieel gezien, is optie 2 het aantrekkelijkste!
Iedereen mag dus gewoon reageren, dus niet alleen speciaal Vakman Ruud.
h
Het is een forum, dus ik wilde graag eens peilen hoe en wat te doen, en vooral wat te laten.
Ik zie heel vaak goede kwaliteiten op dit BMW forum, en dat spreekt mij erg aan, dat geeft veel vertrouwen en een goede band onderling, chapeau heren, en natuurlijk de dames die er hun steentje ook aan bijdragen, dat mogen we ook niet vergeten, anders krijg ik zo dadelijk op mijn kop!
Met vriendelijke groet,
Ad