Tip voor M43 motor

  • Vakman Ruud

    Bij deze motor komt het regelmatig voor dat de carterventilatieklep verstopt is en de daarmee verbonden slangen gaan lekken door veroudering omdat de slang van de hotspot samen met de slang van de carterventilatie in een behuizing zit.

    Gevolg is zeer onregelmatig stationair draaien en bijna afslaan.

    In de meeste gevallen geeft men de schuld aan de stationair regelaar of de LMM

    Groeten.

    Ruud

  • Ad

    hallo beste Vakman Ruud,

    Nu schijnt het ook nog zo te zijn, dat er door een gebrekkig werkende carterventilatie ook nog de Black Sludge kan ontstaan.

    Ongeacht de soort en kwaliteit olie die men gebruikt, ook de LL olie kent dit probleem.

    Ik heb over dit probleem van de Saab veelvuldig gelezen en Audi schijnt dit probleem ook te delen.

    Het betreft dus alle soort motoren dus, benzine en de diesels.

    Wat geef jij als goede oplossing voor het Black Sludge probleem, jij bent de Wizzard immers, nee hoor, dat laatste is een geintje van mij.

    De een geeft aan, gooi een halve liter ATF in de motor olie, en laat de motor een half uur onbelast draaien en ververs de olie en het filter.

    Weer een ander zegt, gooi Wepp 2010 in de olie, en ga er vervolgens 250 km mee rijden, Wepp 2010 lost de B;ack Sludge op, en het klontert dus niet.

    Na die 250 km gereden te hebben, de olie aftappen en het filter vernieuwen en nieuwe olie in de motor gieten, het probleem zou dan over moeten zijn.

    Nu word er dus niet vermeld, dat de afstand die gesteld word, in een keer gereden dient te worden, ik in elk geval ga daar dus wel van uit!

    De volgende optie, auto opruimen of een andere motor monteren!

    Bij de eerste 2 opties, ga ik er gemakshalve ook van uit, dat het dan ook beter is om de carterpan te demonteren, vooraf natuurlijk eerst de kleppendeksel, om te controleren of daar alles weg is, dat punt schijn het meest vatbare gedeelte te zijn.

    De carterpan, om de oliezeef te controleren!

    Maar wat is wijsheid, optie 1, dat lijkt mij enigzinds onverstandig, maar het kan werken, ik hoor dit wel vaker bij de klepperende komstoters, die vervuild zijn!

    Optie 2 zie ik dus vermeld staan bij AMT, die zouden het moeten weten volgens mij.

    Optie 3 is de meest aanvaardbare optie, weg doen of motor vervangen.

    Maar financieel gezien, is optie 2 het aantrekkelijkste!

    Iedereen mag dus gewoon reageren, dus niet alleen speciaal Vakman Ruud.

    h

    Het is een forum, dus ik wilde graag eens peilen hoe en wat te doen, en vooral wat te laten.

    Ik zie heel vaak goede kwaliteiten op dit BMW forum, en dat spreekt mij erg aan, dat geeft veel vertrouwen en een goede band onderling, chapeau heren, en natuurlijk de dames die er hun steentje ook aan bijdragen, dat mogen we ook niet vergeten, anders krijg ik zo dadelijk op mijn kop!

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Rob530DH2002

    Als Wepp 2010 black sludge oplost dan kan ik me voorstellen dat er op sommige plaatsen stukken black sludge zullen loslaten die nog niet geheel opgelost zijn. En als die in je turbo terecht komen kan dat vervelende gevolgen hebben lijkt me. Ik denk dat je in dat geval het beste de black sludge maar moet laten zitten (tenzij er enorme afzetting is die problemen veroorzaakt). En een motor vervangen die black sludge heeft maar verder goed loopt…dan moet je een hele grote liefhebber zijn. Ik heb ooit (laaang geleden) een 6 cilinder motor gezien van Ford Capri, onder de kleppendeksels leek het wel een kolenkit, ongelooflijk dat die auto verder probleemloos liep.

  • Ad

    Hallo beste Rob530DH2002,

    Ja, dat zou kunnen.

    Maarrrrrr, waar die B;ack Sludge ook voor kan zorgen, dat is dat de oliezeef ook dicht kan gaan zitten, door het aankoeken.

    je motor krijgt of weinig olie, en weinig oliedruk, of niet eens olie en druk.

    Ja zegt men dan, als het lampje gaat branden zet ik de motor stil.

    Ja, zeg ik dan op mijn beurt, dan ben je helaas al te laat, de schade is er al, of kan aangericht zijn!

    Maar gezien de feiten die men mooi weer geeft op AMT waar ik een abonnement op heb, moet dit volgens hun heel erg goed werken.

    Als zij dit, de technische vraagbaak voor de proffs beweren, dan zou men er ook vanuit moeten kunnen gaan, zij zullen dit toch wel getest hebben, toch..

    Het klonteren zou dus niet voorkomen, nou dan moeten er mijn inziens erg veel aditieven in aanwezig zijn, nog meer dan in een LL olie!

    daarom heb ik dit onderwerp dus hier neer gelegd.

    Maar ik had bij nader inzien beter een nieuw topic kunnen starten, nu zit ik Vakman Ruud in zijn vaarwater.

    Waarvoor ik mijn welgemeende excuses aanbied, sorry beste Ruud, dat was niet mijn bedoeling.

    Ik zal dus een ander topic aanmaken over de Black Sludge!

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • theone

    Hallo Ruud,

    heb ook een M43 blok.

    Kun je die karterventilatieklep makkelijk zelf vervangen en waar zit hij precies?

    Of moet het blok open?

  • theone

    Hallo,

    nog steeds is mijn vraag niet beantwoord.

    Waar zit dat ding ergens?

    Bedankt alvast.