Fixen binnenbekleding achteklep e39 ´01 touring

• magnum

De achterklep rammelde op klinkerwegen al een hele tijd. En heb het maar even uit elkaar gehaald.

Probleem is overigens ontstaan nadat de freundliche ooit een kapotte klepsluiting had vervangen en de boel dus gammel heeft teruggezet ……

Probleem is een hele zwakke constructie van BMW. Aan de bovenkant zijn links en rechts de afstandhoudertjes afgebroken (aan deze kant zie je alleen het halve ronde gat net naast het pijljte ).

Maar omdat ook het scharnier van de gereedschaps klep hier direct langs loopt heb je niet veel ruimte om te werken. Het plaatmateriaal is ook nog eens flinterdun!

Een ander exemplaar (als je hem al kan vinden) op de sloop kost een godsvermogen.

Iemand een goeie suggestie / fix

Overigens bovenkant is na bewerken met goeie cleaner, binnenzijde en onderkant met handgreep moet nog ….. ongelooflijk hoe veel gorigheid dat plasic aantrekt.

• Ad

Hallo beste Magnum,

deze frustraties kan ik mij maar al te goed indenken!

het is niet alleen bij BMW gelukkig, maar ook bij andere merken.

Is het niet mogelijk, dat de klepbekleding gebruikt word als mal, en er misschien een plastic laagje folie op te leggen.

Om het dan van Polyester na te maken, dit is volgens mij veel sterker, vooral als er een glasmat in verwerkt word!

Mocht dit lukken, dan kan er misschien de bekleding er vervolgens opgelijmd worden en het gereedschapsbak er weer ingeplaatst worden.

Ik heb er zelf nog niet naar gekeken, of dit te realiseren is.

Je zou onderhand bang worden om de bekleding los te halen.

Wat ik verder nog wilde zeggen, vaak is de soort kunststof niet eens te lijmen, dat zijn de soorten die te vettig zijn,en uit de aardolie gewonnen zijn.

Deze zijn echter wel te lassen door middel van een geschikte föhn en toevoeging van de zelfde soort kunststof draad, wel een geschikte föhn dien je te hebben om dit te fixen!

Andere soorten kunststof zijn wel te lijmen, deze komen voort uit de Chloor producten!

het gebruik van een 2 componenten lijm word dan aanbevolen, op de verpakking staat precies vermeld, of deze lijm er voor geschikt is.

Indien er wel de tekens op staan op het kunststof zoals PPE of iets dergelijks, en je vind het niet terug op de verpakking van de lijm.

Dan is het goed mogelijk, dat je een e-mail kunt sturen naar de klanten service van bijvoorbeeld Bison of een andere fabrikant.

Je krijgt dan echt een antwoord retour, of het wel of niet mogelijk is, om dit soort kunststof te lijmen, en met welke lijm indien het mogelijk is!

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

• magnum

goed hier is mijn simpele oplossing zonder boren ..

- neem aan de binnenkant van de bekleding voor iedere kant een rechthoekig stuk piepschuim ter grote van het rood aangegeven gebied op de foto. Ik had nog verpakking van een flat screen dat lekker kleine cellen had en voldoende hard was.

- snij op maat met een stanley mes en pas een keer

- plak voor voldoende dikte zo nodig twee plakken schuim op elkaar. Te dik geeft niet zo.

- Ga er een keer goed op staan om het schuim wat te pletten. Anders krimpt het schuim in een paar weken acherin en rammelt de boel binnenkort weer opnieuw….. de afstandhouder van plastic of de restanten geven je idee hoe veel het moet zijn

- plak het aan de binnenkant van de bekleding vast (goed ontvetten want het is daar ook knap smerig…)

- zorg ervoor dat je voldoende goede verse plastic transparante klik beugels hebt er zijn er 4…. deze centreren de kap goed op de achterklep.

- neem een transparante ty rap en steek deze in de achterklep eerst door de uitsparing van de licht unit en haal hem weer uit het het ronde gat daarboven. Zorg dat je de hier lopende electra niet gaat afknellen..

- Oh ja tip….. eerst het slot door de bekleding steken en dan verder. Ik heb twee touwtjes links en rechts om de bekleding eerst aan de achterklep op te hangen en kant voor kant alles steeds verder aan elkaar te zetten. Anders kom je handen te kort met kans dat er weer iets afbreekt.

- Nog een tip bij het demonteren. Als je de gereedsschaps klep wilt loshalen moet je de twee plastic strips ontgrendelen. Je ziet ze net rechtsboven het handvat op de foto zitten. Dit is een zeer zwak onderdeel en breekt af als je er alleen al naar kijkt. Verwarm goed voor met een fohn dan is het plastic mooi zacht en kun je het zonder lastig te repareren schade losmaken.

sorry maar online fotobewerkingsprogramma is niet je dat….