piepende multiriem

• ge39rard

De multiriem van mijn e46 318Ci bj 2002 met 143 pk begon de laatste tijd te piepen. Deze is vorig jaar bij de garage nog vervangen met de spanrollen. De riem piepte sinds enige tijd vaak bij het starten en ook soms tijdens het rijden, waarbij het geluid vervolgens na enige tijd ook weer weg ging. Nu heb ik vandaag wat WD 40 op de riem gespoten en was het geluid gelijk weg. Gelukkig begon de riem te piepen toen ik hem vanmiddag startte, wat niet altijd zo was. Nu vraag ik mij af, wat te doen. Moet ik dit aankijken. Ik heb weleens gelezen dat wanneer je geen originele multiriem gebruikt deze na verloop van tijd kan gaan piepen. Zit er in deze motor eigenlijk een distributieriem of ketting?

Gr Gerard

• Ad

Hallo Gerard,

een multiriem die piept, blijf daar niet te lang mee doorrijden, dat piepen dat geeft aan dat de spanning op de riem niet geheel juist is.

Dus de riem slpt gewoon, door het slippen van de riem, verbrandt het loopvlak van de riem, de riem hard uit, en na verloop van enige tijd,knalt deze gewoon in stukken, of doormidden.

WD40 op de riem spuiten, dat is ook niet zo verstandig, als uw schoenen kraken of piepen als u lederen zolen heeft, dan gooien wij er toch ook geen plons olie onder, bedenk eens wat voor een effect dit heeft in beide gevallen!

Het laatste geval zal u niet erg fijn vinden denk ik, als u een paar flinke uitglijders maakt met een spagaat er achter aan, hahaha, ik zie het al gebeuren zeg.

Nee, nooit doen beste Gerard.

Het is of de snaar op de juiste wijze opspannen, wel met voldoende speling, of de automatische sanner laten controleren, of zelf controleren.

Vaak zie je de mensen even flink gassen, en ja, met een koude motor.

Dat is niet erg jofel voor die motor.

Ochtend dauw geeft ook wel eens dit probleem, het is gewoon een kwestie van goed opspannen op de juiste wijze, verder niets.

Met vriendelijke groet,

Ad

• ge39rard

Ik zal volgende week wel een afspraak maken met de garage om problemen te voorkomen, bedankt

Gr Gerard

• sander

gebruik dan ook een oem riem geer dan heb je dit geleuter niet (:D

vaak zijn de lengtes van niet oem riemen net even anders en dan gaat er soms toch wat mis.

• ge39rard

Ja dat is ook zo. maar ik verwacht van een garage dat ze geen imitatie troep erin zetten tenzij dit zeggen. De garage heeft mij niet verteld welke riem hun hebben gemonteerd en het kan best een oem zijn. Pasgeleden is de aandrijfpoellie van de dynamo nog vervangen en hebben ze de riem misschien niet goed gespannen?

• sander

hmm de spanner is automatisch,werkt op veerdruk dus dat lijkt me niet hoor

zit de belt wel in alle poelie,s in de juiste groef ,kijk eens of je dat kunt zien.

• ge39rard

Ik heb zaterdag verder niks vreemds gezien. De auto gaat woensdag naar de garage. Er gaat in iedergeval een oem multiriem op voor de zekerheid .Die WD-40 heeft er geen goed aan gedaan die ik er zaterdag opgespoten had. Vandaag toen ik naar mijn werk ging en naar huis, piepte de riem tijdens het rijden helemaal als een gek. Ik pak morgen wel de auto van de vrouw. Morgen ga ik niet nog eens voor lul rijden. >:D<

• Peter

Een universele garage zet er simpelweg universele riemen op, iets van Gates oid. De oem-riemen zijn geimpregneerd, die piepen vrijwel nooit. Het is niet altijd een kwestie van spanning, maar voor de zekerheid kun je de spanner wel laten nakijken, die hebben ook niet het eeuwige leven.

• ge39rard

Dat is ook een idee, bedankt

• Peter

Die riem kun je sowieso vervangen, WD-40 heeft een smerende werking he, dat wil je niet op een multiriem :-)