geen vonk,start niet

  • Roelof-E23

    hallo,vorige eigenaar heeft alles vervangen,b.kabels,bougies,verdelerkap en rotor,maar nu geeft het geen vonk af,het gaat om een 732i uit 1982 op lpg,wie kan mij wat tips geven.

    mvg Roelof

  • Ad

    Hallo Roelof,

    Zou het kunnen zijn dat de ontstekings condensator stuk is?

    Als dit zo zou zijn, dan heb je inderdaad geen vonk op de bougies, en ook geen spanning op de contactpuntjes.

    Een goedkope oplossing dus, ongeveer een goede 15,00 tot 20,00 euro denk ik.

    Dat is erg lang geleden dat ik een dergelijk defect heb gezien, en zelf heb meegemaakt.

    Weet je of de contactpuntjes sterk waren ingebrand, een gaatje enerzijds en een bergje op de andere zijde van de contactpuntjes.

    Dit is een erg goede graadmeter voor dit euvel.

    Bobine zou ook nog goed kunnen, dat deze defect is, dus een van deze 2 onderdelen is de boosdoener.

    Normaal als de motor liep dan kan het zijn dat de motor na een goede 20 minuten rijden ineens afslaat, en niet meer gestart kan worden.

    je laat de auto vervolgens even een goede 20 minuten staan met het contact af, en hij start weer, dat is de bobine.

    In dit geval, ben ik er haast erg zeker van, de condensator, die zit vaak tegen de zijkant van de ontsteking, dat ronde kleine busje met een draadje er aan.

    Een goede 4 cm lang en een goede 20 mm dik, zilver kleurig met een beugeltje en een ophangschroefje.

    Soms kan het zijn dat dit condensatortje in de ontsteking zelf aan wezig is, bij de contactpunten, ligt aan het merk auto.

    Dit gaat wel lukken hoor..

    Normaal gesproken ging ik dit soort zaken halen destijds bij een goede autoshop, maar of dit gaat lukken, misschien even laten bestellen!

    Succes.

    Geef je nog even een reply, dan weten wij of het gelukt is.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Roelof-e23

    hallo Ad,ga zo naar de auto toe,zal kijken wat ik kan vinden,je hoort nog wel even wat ik heb kunnen vinden.

    mvg Roelof

  • Ad

    Hallo Roelof,

    Ik zag in eens dat er ook nog een pulsgenerator gemonteerd kan zijn.

    Dus het is gewoon mogelijk dat er niet eens een condensatortje aanwezig zal zijn.

    Ik dacht in eerste instantie van wel, maar blijkt een vernieuwing te zijn voor de BMW E 23 met de M30 motor.

    Andre merken liepen dus met de techniek achter, helaas, het is niet anders, en men zal het er mee moeten doen.

    De pulsgenerator is er reeds gemonteerd in dit M30 blok tussen de bjr. 09-1980 tot 05-1986.

    Onderdeel nummer 12 14 1 708 619

    Volgens opgave rond de 70,00 euro, ik weet niet of dit bij de dealer of de grossier ook werkelijk deze prijs correct is.

    Ik hoop dat u aan deze informatie iets heeft.

    Ik was er dus nog wel even mee bezig, om te kijken welk ontstekingssyteem er in de E23 gemonteerd is.

    Mooi model BMW!

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Roelof-E23

    hallo ad,bedankt voor je compliment en voor de tijd die je erin gestopt hebt,maar het is inderdaad eentje zonder condensator,achteraf blijkt niet alles vernieuwt tezijn,verdeler en rotor en bougies dus niet,als ik naar de prijzen op hbase kijk,kan ik me eriets bij voorstellen,maarja goed,motor loopt dus nog niet.

    maar waar zit de pulsgenerator dan??bobine zag er ook niette best uit.kan ik de volgende keer er even nakijken,eerst nog maar wat nieuwe onderdelen bestellen,dan even kijken wanneer tijd voor sleutelen??

    mvg. roelof

  • Ad

    Hallo Roelof,

    Dat is allemaal erg graag gedaan hoor, geen enkel probleem, tijd genoeg.

    Die pulsgenerator, ja waar is die gemonteerd, ik heb al eens zitten kijken hoe ik een plaatje kan neer zetten.

    Maar dat schijnt op een aparte manier gedaan te moeten worden, via een programmatje.

    Ik heb wel een afbeelding van die puls generator, en naar mijn inziens zal deze in de buurt moeten zitten van de krukas poulie.

    Deze zorgt er voor dat er tijdig een puls gegeven word naar de onsteking om het gasmengsel te ontsteken.

    Volgens mij lijkt het er ook op, dat het haast ook een ontsteking is zonder contacht puntjes, daar lijkt het op.

    Ik ken het systeem ook niet helemaal meer zo uit mijn hoofd, is al heel erg lang geleden dat ik een dergelijke auto onder mijn handen gehad heb.

    En gezien dat ik aardig veel US import gereed gemaakt heb voor het NL kenteken, en ook veel verschillende merken, en ze zijn ook weer allemaal anders.

    Dan ga je wel eens het een en het ander door elkaar gooien.

    Ik ben ook nog even op zoek gegaan, maar kon het zo snel niet vinden.

    Misschien dat er een mede forum lid een toevoeging kan plaatsen, dat is natuurlijk altijd van harte welkom.

    Ik ga nog even verder zoeken naar een oplossing waar ik eventueel nog een verwijzing kan plaatsen.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Ad

    Hallo Roelof,

    Ik ben er nog even mee doende hoor.

    Maar gezien dat er eigenlijk niets is vervangen, dan kan je beter even goed kijken of de verdelerkap en de rotor wel in orde is.

    Ik ging er eigenlijk vanuit dat het wel vervangen was.

    In priciepe kan dus het koolstiftje of het balletje, want dan kan beide, als dit gebroken is of helemaal weg, dan komt er dus geen hoogspanning door via dit koolstaafje of balletje via de rotor, dus er komt ook geen puls richting de bougies, want daar zorgt dit stukje koolstof namelijk wel voor.

    Dat moet dus gewoon aanwezig zijn om contact te maken met de rotor in het midden boven.

    Soms zie ik mensen wel eens bezig met een stukje schuurlinnen, om dat middendeel op te ruwen, helemaal fout, dat schaaft dus met dat ruwe oppervlak het koolstof contact weg, tot er helemaal geen contact meer aanwezig is.

    De rotor, die kan ook doorgeslagen zijn, die geeft dus ook geen contact meer door, dus die bougies krijgen ook geen puls meer.

    De bougie kabels, die dienen ook echt goed te zijn, en niet doorgeslagen.

    De verdelerkap, die kan doorgeslagen zijn, dat is herkenbaar aan de zwarte sneeuwkristal vormige sporen aan de binnen zijde, maar dan dient als het niet te erg is

    de motor nog te lopen.

    Dus het is echt beter dat dit allemaal even door gemeten word.

    Bekijk ook de bobine even of deze spanning krijgt, deze kan ook doorgemeten worden, dat doe ik meestal bij een garage bedrijf of een goede Bosch service center.

    Die puls generator, die gaat ook niet zo snel stuk.

    Dus beter eerst de eenvoudige onderdelen na te kijken, die ik hier boven noemde, voordat de andere delen bekeken gaan worden.

    Met vriendelijke groet,

    Ad