krakende achtervering

  • fsmit79

    betreft een e39 touring uit 97 (bw80922)

    De rechter achtervering laat naar krakend geluid horen als ik de auto wiegel aan het dak. Ook bij rijden met het raam open goed te horen. Zojuist op de brug gekeken of ik iets kon vinden maar er was niets zichtbaars kapot. Het geluid kwam duidelijk vanaf de rubberen balg waar ik een veer had verwacht. Met een stethoscoop geluisterd en het was goed hoorbaar dat het van de balg afkwam. Raar, want ik dacht niet dat ik niveauregeling had. Ik heb ook geen grote pompp achterin liggen. Hoe kom ik er nou achter of ik niveauregeling heb?

    Maar belangrijker natuurlijk, wat is de oorzaak van het gekraak en wat kan ik er aan doen? Ik heb al vanalles gelezen over draagarm gebroken veren, versleten draagarmrubbers etc, maar dat lijkt hier dus niet van toepassing te zijn.

  • fsmit79

    Editl

    ook ik heb dus niveauregeling. Heb net de kofferbakbekleding verwijderd en de bovenkant van de schokdemper ingespoten met vloeibaar vet. Geluid werd er niet minder op. Ik heb wel het idee dat het of van de schokdemper komt, of van de bovenste draagarmophanging, maar ik sta open voor standaard problemen die de niveauregeling misschien geeft?

  • Vakman Ruud

    Als eerste moeten de asjes van de sensors van de hoogte regeling worden ingespoten.

    Ik doe dat bij iedere beurt.

    Die stangen gaan roesten en dan vastzitten.

    Spuit ook met rubberspray de balgen en alle rubber delen van de achteras in zoals de rubbers van de torsiestang.

    Succes.

    Ruud

  • fsmit79

    Dank je Ruud! Ik heb nu spuitvet gekocht, maar ik begrijp dat jij iets anders gebruikt? Vanaf onderop kan je de balg alleen van de onderkant zien. Spuit je het allemaal van onderaf in?

  • fsmit79

    Ohja, mocht iemand willen weten hoe je van bovenaf bij de schokdempers en de luchtbalgen komt;

    Trek de bodemplaat er uit en daarna de bak die bovenop het reservewiel ligt. Klap dan de achterbank neer, wip met je vingers de sjorhaken in de bodem omhoog, en met een kleine platte schroevendraaier het klepje in het bakje. Daaronder vind je 2 inbus bouten. Draai ze om en om omhoog en verwijder aan beide kanten de sjorhaken. Dan zit er nog 1 schroef midden achterop bij het reservewiel. Daarna kun je de plaat los halen.

    Daaronder zie je nog aan beide kanten een driehoekige plaat zitten met drie schroeven. Hieronder zitten de schokdempers, onder een ronde kap die je er zo afwipt.

  • Vakman Ruud

    Ja ik controleer bij iedere beurt de achterophanging.

    Spuit de asjes met vet of WD40 in en de rest met rubbersray.

    Groeten.

    Ruud

  • fsmit79

    Ok, even de brug weer op. Heb gisteren wel alles overdadig staan inspuiten, vandaag op en neer van Den Haag naar Groningen, maar nog steeds gekraak…

    Weet je misschien ook wat de oorzaak kan zijn? Heb het nu van boven en onder ingespoten en het is er nog…?

  • Jaap

    Vaak bij het uiteinde van de achter veer wil het wel eens afbreken, je ziet het soms niet goed, vaak moet je dan goed kijken, misschien is dat de oorzaak wel?

  • fsmit79

    Jaap,

    ik heb niveauregeling (ben ik ook net achter ;)) en geen normale veren, dus geldt dat dan nog voor mij?

    groet Frank

  • fsmit79

    Ruud,

    heb inmiddels uitgebreid met Frank staan bijpraten. Mooie auto heeft ie gekocht!

    Hij gaf als tip om stuk voor stuk de ophangingspunten te controleren, totdat je geen gekraak meer hoort. Wel een hoop werk natuurlijk, dus maar eens een dagje voor reserveren. Het gekraak is er overigens niet minder op geworden nadat ik alles van boven en onder had ingespoten. Het is in ieder geval bij klinkerweggetjes bij iedere steen te horen, dus het zit niet ergens waar maar weinig beweging op komt.

    Ben er nog niet helemaal over uit of ik de hele achterwielophanging gewoon, net als aan de voorkant, los kan maken met wiel en al, om zo op de werkbank de boel eens goed te bekijken en eventueel nieuwe lagers te persen.