215/55 R16 op een E39, 528i touring?

• gbuitenga

E39, 528i Touring

Ik kan een mooie set originele BMW velgen kopen.

Er zitten 215/55 R16 zomerbanden op.

Dit is één maat kleiner dan er standaard op de 528i zit (225/15/ R16)

Ik heb begrepen dat winterbanden wel vaak één maat smaller worden geleverd. Ik kan nergens vinden of dit met zomerbanden ook kan. Wat zijn eventueel de nadelen?

Kan ik op de te kopen velgen ook een 225 brede band zetten?

Groet,

Gerard

• Ad

Hallo beste Gerard,

Als de velgen voldoende breed zijn, dan zal dit geen problemen opleveren.

Als er nu al 215 breed gemonteerd is, en de banden steken niet te ver buiten de velg, dan lukt die ene maat breder ook nog wel.

Maar let wel even op de velg breedte de J maat, deze zal ongetwijfeld breder zijn dan 7J.

Met vriendelijke groet,

Ad

• gbuitenga

Bedankt Ad voor je informatie.

Kun je nog even aangeven hoe ik zien wat de J maat is en hoe ik kan zien of deze breder is dan 7J?

Groet,

Gerard

• Rob530DH2002

De J-maat staat meestal aan binnenzijde van de velg, het is de breedte van de velg in inches, zie A (velgbed): Meer nuttige info op Wikipedia over bandenmaten: Bandenmaat

• ge39rard

Een maatje groter met de zomerbanden lijkt me wel gaan. Als de winterband nu ruim buiten de velgrand uitsteekt zal ik het risico niet nemen maar als de band relatief vlak met de velgrand zit of misschien er nog wat binnenvalt is een maat groter in band geen probleem. Als je de J maat van de velg weet kan je het bij een willekeurige bandenboer zo navragen welke banden maat de velg kan hebben

succes Gr Gerard

• Ad

Hallo BMW vrienden,

Nou kijk eens aan, helemaal netjes up to date aangevuld door Rob530DH2002 en ge39rard.

Hartelijk dank beste heren, dat is geweldig, echt teamwork hier.

Beter kan ik het echt niet meer uitleggen en aanvullen.

Succes heer Buitenga.

Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,

Ad

• sander

toch een kleine aanvulling

de “J”staat niet voor de breedte maat,alleen het cijfer bv 7, 8 etc staat voor de velgbreedte in inches

Velgmaat

Velgmaten worden altijd kenbaar gemaakt op de velgen door deze mee te gieten of in te slaan. Hieronder volgt de betekenins van bijvoorbeeld de maatvoering: 6J x 15 2H waarbij:

6 = velgbreedte in inch

J = kenletter velgrandhoogte en uitvoering

x = diepbedvelg

15 = nominale velgdiameter

2H = dubbele hump, één op iedere kant van de velg.

aldus de uitleg op de site waar rob op doelde.

• sander

wat ook vergeten is ,dat de banddiameter bij 215x55x16 ipv 225x55x16 kleiner is dan standaard.

dit betekend een werkelijk (nog)lagere snelheid dan aangegeven ,wel iets meer trekkracht.

ik geef toe t is weinig maar toch!

• BMWMaX

Dit probeer ik al jaren aan de mensen hun verstand te brengen. Dat gezeur altijd over hoeveel J velgen breed zijn.

J is de hoorncode en geeft aan wat het model van de binnenrand is en die zijn eigenlijk altijd J. Niet J velgen komen vrijwel niet meer voor bij de huidige standaard velgen.

• Rob530DH2002

Aangezien de J altijd samen wordt genoemd met de breedte van de velg is het niet vreemd dat iedereen dat dan vervolgens -blijkbaar ten onrechte- als breedte-indicator gebruikt. Ik wist het ook niet en nu ik het wel weet kan ik nog steeds geen reden bedenken waarom je het als gezeur zou moeten betitelen.

Maar eh, even wat anders, hoeveel J breed zijn jouw velgen?

(:P)