Olie verbruik E39 528

  • Arthur Luten

    Als ik m,n bmw e39 528 start, dan komt er een flinke blauw/witte walm uit de uitlaat…….dit lijkt me niet goed, auto is uit 97 en heeft inmiddels 275.000 km gereden, blok loopt verder perfect zonder bijgeluiden en verbruikt geen water…….ja alleen olie dus……..zijn dit de klephoedjes of zijn het de zuigerveren, benzine verbuik is normaal en auto trekt en loopt verder goed, als de auto warm is vertoont hij dit niet, maar als hij een uur stil heeft gestaan en start hem weer dan, komt er weer een flinke walm blauw/witte rook uit

    Waar moet ik het zoeken voordat ik alles ga vervangen op niks af???

  • Ad

    Hallo Arthur,

    Zoals je het precies beschrijft, dan is de kans erg groot dat het de klepseals kunnen zijn.

    heb ik ook al eens bij de hand gehad bij een 2002, bij het starten gaf hij een blauwe pluim, en hij gebruikte dus ook olie tijdens het rijden.

    Er waren van 2 cilinders de seals versleten, en dan heb je al een aardig olie gebruik.

    Wat deze BMW ook had, en voor die tijd hadden er meerdere types last van, bij het loslaten van het gaspedaal boven de 130 km/h.

    Dan gaf deze BMW een hele dikke blauwe pluim, die je ook gewoon binnen in de auto rook.

    Dit euvel hebben ze gelukkig goed verholpen bij BMW.

    Maar voor het vaststellen van de zuigerveren of deze nog goed zijn, wat ik me haast ook niet anders kan voorstellen dat deze dus gewoon in orde zijn.

    Kun je eventueel een compressietest uitvoeren, dan weet je direct hoe de compressie is, enkel dienen de kleppen ook goed te moeten sluiten, want dit neem je ook direct mee in deze test.

    Ik weet dus niet in hoe verre de motor, welke hoeveelheid olie gebruikt, want als het niet schrikbarend is, tja, wat is dan wijsheid.

    Ik hoop echter dat er nog meerdere forum leden zullen antwoorden, dan krijg je een beter overzicht en natuurlijk nog eventueel wat aanvulling op het verhaal.

    Verder wil ik er nog aan toevoegen, als het olie verbruik iets te hoog is, dan kan het misschien funest zijn voor de katalisator, daar moeten we natuurlijk ook goed op letten.

    ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt.

    Houd in elk geval wel het oliepeil in het oog.

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • Ad

    Hallo beste Arthur,

    Hebt u al eens het olie verbruik bekeken, dat kan ook best eens erg belangrijk zijn.

    U dient er ook vanuit te gaan, dat met het weer van de laatste tijd de auto's ook meer condens uitstoten via de uitlaat.

    Dat dit niet verward word met een combinatie van blauwe/grijze/witte rook.

    Soms lijkt het zo te zijn, maar is het niet.

    Dus eerst eens goed het olie gebruik zeer aandachtig bekijken a.u.b.

    Soms blijkt het best mee te vallen, en ik hoop dat het ook zo zal zijn.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Vakman Ruud

    Helaas is dit een bekende kwaal van de 2.8 motor.

    Bij de eerste series is er iets mis gegaan met de boring van de cilinders, omdat dit een opgeboorde 2.5 is.

    Het is dus maar de vraag of nieuwe klephoetjes de oplossing brengen.

    Midlock levert speciaal gereedschap waarbij de hoedjes kunnen worden vervangen, zonder de kop te demonteren.

    Dat bestaat uit een luchtventiel wat in het bougiegat gaat en een hevel wat via de nokkenas de klepveer indrukt.

    Maar als het olieverbruik < is dan 1 op 2000 laat het dan maar zo.

    Succes.

    Ruud

  • Arthur Luten

    Oke Ad en Ruud,

    Bedankt voor jullie advies…….vrees dat ik aan een motor revisie toe ben……klephoedjes zullen het dus wel niet zijn

    Het olie verbruik is behoorlijk ik denk zo,n 1 liter op de 1.500 km, dit kan nooit goed zijn en ben dit ook niet gewend

    van BMW motoren, m,n vorige BMW's hadden ook over de 2 ton gereden maar verbruikten nagenoeg niets.

    ga na vragen wat revisie kost of anders inruilen voor een andere, best jammer want verder rijd de auto prima.

  • Rob530DH2002

    Als de auto verder prima rijdt….kan je dus ook door blijven rijden, of je moet heel erg veel moeite hebben met die rookpluimen. Aangezien de auto/motor voor jou min of meer is afgeschreven kan je er ook goedkopere olie in gooien als de kosten het probleem zijn. BMW zegt pas bij 1 liter olie per 1.000 km actie ondernemen.

  • Arthur Luten

    Heb je gelijk in Rob, auto is gezien z,n leeftijd afgeschreven en verder ziet en rijd hij nog prima…….dus voorlopig blijf ik dan maar olie bijvullen, en die pluim is alleen bij het starten (koud of warm maakt niet uit) onder het rijden zie je er niets van, en het achterraam is ook niet vet aan het worden dusss ik kijk het voorlopig aan, en als die onder de 1000 km de liter komt ga ik maatregelen nemen.

    Groetjes Arthur

  • Ad

    Hallo Arthur,

    O, ik dacht dat het veel erger gesteld was, maar 1 liter op de 1500 km dat is nog niet zo erg spannend vind ik.

    Ik zat al te denken aan minimaal 1 liter op de 600 of 800 km.

    Ik weet niet welk soort of type olie u gebruikt, want dat kan ook nog uitmaken.

    Ik zelf ben nog al een fervent Kroon olie gebruiker bij het verversen, ik heb daar zeer goede ervaringen mee opgedaan.

    Bij mijn vorige auto een ander merk trouwens, maar wel een diesel, deze diesel gebruikte ook wat oliem iet zoveel als uw BMW trouwens.

    Maar het rottige wat er bij kwam, na de verversing ginnen er wat komstoters klepperen, welliswaar heet zachtjes, en daar houd ik niet van.

    Ik ben dus overgegaan van de olie die de dealer voorschreef, naar het merk Kroon, u kan dus op meerdere sites van een olie merk bekijken

    welk soort en type olie of andere vloeistoffen dient te gebruiken in uw auto.

    In elk geval, ik ben dus Kroon olie gaan gebruiken die kroon voorschreef, deze kijkt dus ook naar de specificaties voor uw auto die de fabrikanten voorschrijven.

    Ik dus ververst met deze olie, het probleem van de komstoters was geheel weg, en kwam ook niet meer terug tussen de beurten, dat zegt volgens mij toch iets.

    Verder raad ik het ook aan, om een goede oliesoort te gebruiken die gewoon goed voldoet voor de motor van de auto, en die de fabrikant dus ook stelt aan de specificaties van de olie.

    gebruik dus absoluut geen bagger van de bouwmarkt of bij een winkelketen vandaan, dit zijn zeer mindere olie soorten, met echt geen specificaties die de fabrikanten stellen voor hun automotoren, ze zijn echt heel veel minder.

    Ik zou dus eens om te kijken of dit misschien helpt, en voor de prijs hoeft u het echt niet te laten, dit olie merk is niet eens zo duur.

    Het ligt aan het type olie, maar ik betaal zo ergens tussen de 38,00 euro en de 60,00 euro voor een kan van 5 liter olie, het is dan geen LL soort.( Long Life ).

    Ik ververs de olie gewoon bij de 15.000 km.

    Wij gebruiken meerdere auto's bij ons, dus vandaar ook het prijs verschil in de oliesoort.

    Ik denk dat de Specialsynth MSP 5W40 gewoon goed zal voldoen van Kroon.

    Of als een heel goed alternatief, de Helar 0W40 of indien u gewoon een Long Life olie wilt gebruiken, de Presteza LL 5W30.

    deze 3 worden aangegeven voor uw motor van de BMW.

    Of kijk gewoon bij de olie leverancier van het merk wat u graag gebruikt, sites meer dan voldoende aanwezig op het internet.

    Succes.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Arthur Luten

    Beste Ad,

    Goed onderbouwd verhaal, heb de 528 recent gekocht en de auto had ongeveer 7.500 km geleden een beurt gehad (klopt volgens mij ook wel volgens de service interval (zijn nu 3 blokjes uit) ik weet niet wat voor olie erin is gegaan, kan dus troep zijn geweest of ultra dunne olie, zit nu te denken dat ik maar eens ga proberen alleen olie te verversen, met 10w 40 (dit mag volgens het boekje uit 1997) van een goed merk, en dan eens kijken wat er gebeurd. Kan me namelijk voorstellen als er 0w40 in zit met een kilometerstand van 275.000 dat dat misschien te dun is.

    Maar nogmaals…..vind 1 op 1500 best veel, heb diverse BMW's gehad met kilometerstanden over de 2 ton die bijna geen olie verbruikten……dus vandaar dat ik er van op kijk dat deze dat wel heeft….en BMW heeft een tolerantie van 1 op 1000…….vind ik toch behoorlijk veel, ik ga komend weekend te wintersport naar Oostenrijk en we gaan met de leasebak VW Golf van m,n vrouw (die verbruikt 1 op 20.000 een litertje olie) Als ik met de Beamer ga, die qua rijcomfort en ruimte toch veel meer bied, ben ik bang dat ik 2 x moet bijvullen onderweg. En het gaat me niet om die 2 liter olie hoor maar gewoon om het gevoel van betrouwbaarheid, en dat is met deze auto toch een beetje weg….anders hadden we gewoon met de E39 gegaan.

    Maar nogmaals bedankt voor je uitgebreide advies en ik ga na de vakantie eens van olie wisselen, ik hou jullie op de hoogte!

    Groetes Arthur

  • Ad

    hallo beste Arthur,

    Ik zou me bij een dergelijk olie verbruik nog niet erg druk maken, ik ken ergere olie verbruikers.

    ik had er een 1 liter op de 600 km, deze deed eigenlijk precies hetzelfde, het was een V6 Ford, sorry beste BMW vrienden voor dit lelijke woord!

    Die had op 3 cilinder defecte klepseals, dus u ziet al wat dit teweeg kan brengen, maar ik vermeld er wel bij, vergeet het verhaal van Vakman Ruud ook even niet!

    Dat is tenslotte de specialist.

    maar ik vind het besluit van even een olie wissel ook gewoon erg verstandig, wie weet wat dit teweeg kan en zal brengen, er zijn 2 mogelijkheden, of een minder gebruik, of het maakt niets uit, dan weet je al een ding uit te sluiten.

    Een oliewissel is nog niet zo duur.

    Van mijn favorite merk weet ik al welk type er gebruikt dient te worden, maar die geeft vooralsnog geen 10W40 aan, maar dat is een jongere motor en type auto.

    Verder wens ik u alvast een hele fijne vakantie toe, en wees voorzichtig in de sneeuw, geen gipsvlucht maken beste Arthur!

    We horen het wel van u.

    met vriendelijke groet,

    Ad