aankoop bmw

• jeroen

Hallo,

Binnenkort doe ik waarschijnlijk een aankoop van een bmw. Echter, ik wil de auto laten keuren door de ANWB, de dealer gaat akkoord maar wil voor het vervoer zorgen. Is het verstandig dat je als koper ook mee gaat? Of hoe gaat zoiets in zn werk. Het is een bmw uit begin 2005. Is het bv normaal dat als de anwb iets vindt dat de dealer dit ook daadwerkelijk gaat vervangen, ik moet als koper de kosten van de aankoopkeuring op mij nemen van de anwb (lijkt me wel redelijk). Wie kan mij wat meer vertellen of dit soort aankopen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

• sander

jeroen Schreef:

——————————————————-

> Hallo,

>

> Binnenkort doe ik waarschijnlijk een aankoop van

> een bmw. Echter, ik wil de auto laten keuren door

> de ANWB, de dealer gaat akkoord maar wil voor het

> vervoer zorgen.

waarom niet?

Is het verstandig dat je als koper

> ook mee gaat?

ik denk t wel!

Of hoe gaat zoiets in zn werk. Het

> is een bmw uit begin 2005. Is het bv normaal dat

> als de anwb iets vindt dat de dealer dit ook

> daadwerkelijk gaat vervangen,

hangt er vanaf wat je daar over afspreekt toch,je kunt ook een lagere prijs bedingen!

ik moet als koper de

> kosten van de aankoopkeuring op mij nemen van de

> anwb (lijkt me wel redelijk). Wie kan mij wat meer

> vertellen of dit soort aankopen.

eeh wat bedoel je met deze vraag?

>

> Alvast bedankt voor jullie reactie.

• Rob530DH2002

Als je geld van jezelf gaat uitgeven kan je er maar beter bij zijn, dat is beter voor het bevorderen van ‘een neutraal klimaat’ tijdens de keuring. De ANWB kan ‘iets’ vinden ja, serieuze defecten of aankomend onderhoud dat nog eventjes uitgesteld kan worden. In het eerste geval is het duidelijk, de verkoper behoort de auto eerst te repareren, in het tweede geval is het discutabel. Is de auto relatief laag geprijsd dan kan je van een verkoper niet verlangen dat een auto met een nieuwe beurt wordt afgeleverd. Gaat het om een BMW dealer dan betaal je de hoofdprijs voor je BMW occasion, in dat geval mag je met minder dan een tip-top auto met grote beurt plus APK geen genoegen nemen.

• Jaap

Je kan toch gewoon een bovag garantie nemen, kun je minstens 6 maanden alles bekijken?

• Rob530DH2002

Garantie staat hier los van, dat speelt NA een koop. Bij garantiesituaties moet je met je auto terug naar de garage en bestaat er altijd nog de kans dat je vermoeiende discussies aan moet gaan. Bij een keuring vooraf heb jij het geld nog in handen en bepaal jij nog voor een groot gedeelte wat er gaat gebeuren.

• sander

Jaap Schreef:

——————————————————-

> Je kan toch gewoon een bovag garantie nemen, kun

> je minstens 6 maanden alles bekijken?

hmm garantie bied nog geen enkele garantie :S

is altijd achteraf inderdaad beter van tevoren laten bekijken als je er zelf geen verstand van hebt.

• Ad

Hallo BMW vrienden,

Het is gewoon een erg wijs besluit om wat meer zekerheid te verkrijgen over een auto, de aankoopkeuring!

Wat ik er echter wel bij wil zeggen, het is net zoals bij een APK wel altijd een moment opname.

Toch vermeld ik er wel bij, dit is een hele goede keus, deze aankoopkeuring.

Een garantie hoeft net zoals Sander ook al aangeeft geen garantie te zijn, daar zitte echter ook heel veel haken en ogen aan vast.

Ga indien mogelijk ook mee naar die ANWB keuring, je kan dan ook even mee kijken.

Een ANWB keuring is een onafhankelijk instituut, net zoals de Dekra, een aankoopkeuring kan ook gewoon gedaan worden bij een delaer.

Echter heb ik hier wel een aantekening bij, hij zal het niet helemaal leuk vinden als je geen auto bij hem koopt!

Verder is een ANWB/Dekra aankoopkeuring wel bindend, dat wil zeggen, je hebt voldoende moeite gedaan om een bewijs televeren juridisch, om de eventuele garantie bepalingen dekend te krijgen, hier valt dus echt niet over te twisten juridisch gezien, en als het aankoop bedrag dan ook nog boven de 4.500,00 euro ligt, dan is het al helemaal zo klaar als een klontje.

Want juridisch gezien heb je een onderzoeks plicht bij het kopen van een auto, dat onderzoek word dus uitgevoerd door een onafhankelijk instituut, de ANWB/Dekra behoren hier dus bij, een delaer hoort hier ook thuis in dit rijtje, maar het verstandigste als je deze auto bij een dealer zou kopen, dan dien je dus bij een andere dealer te gaan, voor een dergelijk onderzoek of aankoopkeuring.

De verkopende partij heeft juridisch gezien een meldende plicht over dit voertuig, hij mag niets verzwijgen, en hij dient alle beloftes zowel mondeling als schriftelijk na te komen, ga dus ook nooit alleen op pad, zorg altijd voor een getuige, het liefst een vreemde, zoals een vriend, beter geen familie, deze worden vaak toch afgewimpeld als zijnde partijdig!

Deze garantie bepalingen zijn wettelijk vastgelegd, en door een ieder opvraagbaar bij Postbus 51, dit is dus door mij opgevraagd via een e-mail aan Postbus 51, en heb dit al bij meerdere fora bekend gemaakt.

Dus gewoon op deze manier, met de aankoopkeuring en een Bovag garantie heb je juridisch aan alle verplichtingen voldaan, kan niet beter en sluitender.

Zorg wel voor minimaal een half jaar, gezien dat deze auto van het bjr. 2005 is.

Succes beste Jeroen.