tik in motor 530d (vakman ruud?)

  • GV1979

    hallo,

    van het een op het andere moment kreeg ik een enorme tik in mijn 530d (2003 / 190.000km)

    naar de garage gebracht en daar werd gezegd…nieuwe motor..want er zat geen olie in…drijfstanglagers en/of krukaslagers liggen eruit

    had zelf de olie ook gepeilt..en die zat tot de max dus vertrouwen is weg..en buiten dat gaat een lager meestal niet van het een op andere moment kapot??

    wat nu?heb de auto op laten halen en denk zelf aan een klepstoter…iemand anders zei de wervelklep(die breken wel eens af?)

    iemand suggesties????

    hoop op een interessant antwoord…

    alvast bedankt!

  • Vakman Ruud

    De oplossing is de auto door ons te laten ophalen zodat we kunnen kijken wat er mis is.

    Groeten.

    Ruud

  • Orientblau

    Zoals de Vakman al voorsteld openmaken en laten onderzoeken. Al het andere blijft gissen.

    Voor wat betreft afbrekende wervelklep, mij hebben ze ooit (wijsgemaakt?) verteld dat die luchtwervelingskleppen/vlinderkleppen nogal eens afbreken. Als ze afbreken heb je een behoorlijke schade aan motor en turbo. Ik heb ze dan ook laten verwijderen (E39 530DA). Bij verder informeren schijnt dit eigenlijk aleen bij de E60 nogal eens voor te komen.

    Ik heb begrepen dat die kleppen er voor zorgen dat de lucht met een draaiende beweging in de cilinder komt en daardoor een betere cilindervulling geeft bij deellast. Als zo een klep deel in de cilinder terecht komt, wil deze wel eens door het gehele blok rondspoken en vernieling aanrichten.

    Wat belangrijk is ,is dat de wervelkleppen Alleen bij de automaatversie voor komen. Heb je een handbak dan heb je geen wervelingskleppen, en kunnen ze dus ook niet afbreken.

    Ik hoop voor je dat het uiteindelijk toch nog meevalt.

    Groet,

    Martin.

  • GV1979

    Martin,

    Het is een E60 automaat

    Zat genoeg olie in wel over de beurt vlgs mij hoop verstopte klepstoter door vuile olie geeft nml ook aan dat olie level sensor defect is

    Heb de auto met transporteur laten ophalen als ik olie dop eraf haal hoor je t tikken beter geen vermogensverlies zou kapotte vestopte klepstoter kunnen??

    turbo doet t nog wel..vanmiddag licht ik kleppendeksel

  • Orientblau

    Misschien valt het mee..

    Ik ben niet zo deskundig, maar als een luchtwervelingsklep zou zijn afgebroken, is de motor behoorlijk beschadigd en geeft veel rook en vermogenverlies. Echt wel anders dan een tik in de motor welke beter hoorbaar is als je de vuldop er af haalt.

    Ik zou hem in iedergeval niet meer starten en het vooral overlaten aan iemand met verstand (en ervaring) met de E60.

    Heb je hem al laten uitlezen?

    Ben benieuwd.

    Groet,

    Martin

  • franst

    Heb hetzelfde gehad ook met een E60 wervelklep afgebroken, klep zat niet in de cyl wel het asje dit had een ravage aangericht in de cylinder zuiger flink beschadigt kleppen krom, als je het inlaatspruitstuk eraf haalt zie je wel welke

    klep er verdwenen is.

    Succes want het is een grote klus.

    frans

  • Leeuwenrik

    Interessant, ik google op drijfstang, bmw en 530d. Ik heb een plotseling optredend ratelend geluid. Zoals vroeger de “knikkers” bij slecht afgestelde nokkenassen.

    Het geluid sterft langzaam weg maar blijft op de achtergrond hoorbaar.

    Eerst gaf de garagist ook het kleppenregel mechanisme als mogelijke oorzaak, kon ik wel even mee doorrijden. Vandaag kwam er echter een onbalans in de motor bij, nu is de diagnose drijfstanglager(s), advies ruilmotor. Verklaring wegstervend geluid is warm wordende olie. Er treed geen vermogensverlies op, maar bij gas geven wel vibraties. De wagen is van 2004 en ik heb er 260.000 km op zitten zonder noemenswaardige problemen.

    Iemand ervaring met dit verschijnsel?