Ik neem aan dat je met “de bak waar de rembekrachtiger in zit” het stalen huis van de rembekrachtiger bedoelt.
Zo ver als ik weet, heeft het rembekrachtiger huis geen drain. Het huis is geheel gesloten.
Ook in onderstaande link zie je dat geen drain is ingetekend.
http://www.marcovw.nl/Motor/Remsysteem/Rembekrachtiger.htm
Natuurlijk is het zo dat de bekrachtiger met lucht van uit de passagiersruimte wordt gevuld als het rempedaal wordt ingedrukt. Dat is het groene gedeelte in de tekening van de bekrachtiger.
Als deze lucht enigszins vochtig is kan water condenseren en bevriezen, en mogelijk de werking van de bekrachtiger beinvloeden.
Als het rempedaal wordt ingedrukt verschuiven in “het groene deel” drie onderdelen: (1) de “ventielzuiger” (2) de zitting waar de ventielzuiger op afdicht gaat naar rechts en (3) als de werkzuiger naar rechts gaat trekt die het huis waar "schotelventiel bij staat ook naar rechts. Dat is goed te zien omdat de rubber manchet bij het rempedaal flink in elkaar wordt gedrukt.
Al die bewegingen kunnen natuurlijk geblokkeerd worden door bevroren water.
In de praktijk gebeurt dit niet. Dan zouden namelijk alle auto's bij vorst last hebben van dit verschijnsel.
Bovendien schreef Erik dat hij de remolie heeft vervangen. Hij heeft dus met het rempedaal olie door de leidingen gepompt. Zodat je mag veronderstellen dat binnen in de rembekrachtiger niets was bevroren. Hij heeft immers het pedaal omlaag en omhoog kunnen bewegen.