Rem probleem E 39 Touring bj 2001

  • Erik

    Goedemiddag,

    Ik heb een probleem met het remsysteem van mijn E 39 Touring uit 2001.

    De rempedaal is keihard en de auto komt niet van zijn plek. Met andere woorden de remzuigers staan vast.

    Dit heeft te maken met de koude buiten temperatuur.

    Ik heb reeds de remolie vervangen echter geen resultaat.

    Ok heb ik alle remtangen gedemonteerd, schoongemaakt en de zuigers stuk voor stuk getest. Alles werkt.

    Nu denk ik dat de rembekrachtiger kapot is of slecht werkt vanwege de koude temp.

    Ik heb namelijk een kacheltje op de bekrachtiger gezet. Na +/- 30 minuten opwarmen werkte het systeem weer.

    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Vriendelijke groeten,

    Erik

  • 4711

    Het probleem wordt zo goed als zeker veroorzaakt door een klein lek in het onderdruksysteem tussen inlaatspruitsuk en rembekrachtiger.

    Dit systeem komt onder vacuüm als het gaspedaal wordt losgelaten.

    Bij regenachtig weer wordt met water verzadigde lucht naar binnen gezogen.

    Het water condenseert en bij vorst vriest de terugslagklep vast.

    In onderstaande link wordt een en ander beschreven

    http://www.auto-treff.com/bmw/vb/archive/index.php/t-149141.htm

  • Peter

    De e39 heeft ook als bekend punt dat de afvoer van de bak waarin de rembekrachtiger zit, verstopt kan raken en hierdoor water blijft staan, de rembekrachtiger roest en er vervolgens water in zit.

  • 4711

    Ik neem aan dat je met “de bak waar de rembekrachtiger in zit” het stalen huis van de rembekrachtiger bedoelt.

    Zo ver als ik weet, heeft het rembekrachtiger huis geen drain. Het huis is geheel gesloten.

    Ook in onderstaande link zie je dat geen drain is ingetekend.

    http://www.marcovw.nl/Motor/Remsysteem/Rembekrachtiger.htm

    Natuurlijk is het zo dat de bekrachtiger met lucht van uit de passagiersruimte wordt gevuld als het rempedaal wordt ingedrukt. Dat is het groene gedeelte in de tekening van de bekrachtiger.

    Als deze lucht enigszins vochtig is kan water condenseren en bevriezen, en mogelijk de werking van de bekrachtiger beinvloeden.

    Als het rempedaal wordt ingedrukt verschuiven in “het groene deel” drie onderdelen: (1) de “ventielzuiger” (2) de zitting waar de ventielzuiger op afdicht gaat naar rechts en (3) als de werkzuiger naar rechts gaat trekt die het huis waar "schotelventiel bij staat ook naar rechts. Dat is goed te zien omdat de rubber manchet bij het rempedaal flink in elkaar wordt gedrukt.

    Al die bewegingen kunnen natuurlijk geblokkeerd worden door bevroren water.

    In de praktijk gebeurt dit niet. Dan zouden namelijk alle auto's bij vorst last hebben van dit verschijnsel.

    Bovendien schreef Erik dat hij de remolie heeft vervangen. Hij heeft dus met het rempedaal olie door de leidingen gepompt. Zodat je mag veronderstellen dat binnen in de rembekrachtiger niets was bevroren. Hij heeft immers het pedaal omlaag en omhoog kunnen bewegen.

  • Peter

    Ik bedoel de ruimte waar de rembekrachtiger geplaatst is.

  • Piedro

    Klopt wat peter zegt, ik heb er zelf ook wel eens water in staan, interieurfilterbak verwijderen en even met je hand over de bodem wrijven is vaak al voldoende om het afvoergaatje te openen. Wel bij een temperatuur bovrn nul uiteraard.