Ik weet ook niet welke, maar er zijn stoffen die glas oplossen.
Toen het hier begon te regenen eerst paar dikke druppels en toen tijdje niets, dus stof in de druppels kan dus best een hoge concentratie geworden zijn.
Glas is licht poreus, er kan ook plaatselijk een vettige stof in het glas gekomen zijn maar vooralsnog niet met gewone schoonmaakmiddelen te verwijderen
Ik ben niet de enige :
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2011/januari/26/strepen_op_de_ruit_zijn_blijvende_erfenis
Woerdense Courant
26 jan 2011 print dit artikel
Door: Ivo Knubben
WOERDEN - De brand in Moerdijk is alweer drie weken terug. Maar de verticale strepen op de voorruit van de auto van de familie Soesbergen uit de wijk Molenvliet zitten er nog steeds op.
Corrina Soesbergen bij de voorruit
waarop de verticale strepen zichtbaar
zijn.
Donderdagochtend, een dag na de brand stapten Harry en Corrina de auto in. Op weg naar werk. “We zeiden het allebei meteen tegen elkaar: wat zijn dat voor rare strepen op de voorruit? Mijn man had de auto nét ervoor door de wasstraat gedaan, dus in eerste instantie hadden we het idee dat het door de wax kwam. Maar de strepen bleven, ook na de ruitensproeier te hebben gebruikt. Toen zei mijn man ineens: ‘Het zal toch niets met Moerdijk te maken hebben?’”
“Mijn zwager woont hier om de hoek en hij bleek die strepen ook te hebben. We hebben wat auto’s bekeken in de straat en ja hoor, overal hetzelfde. Een mevrouw hier aan de overkant had net een nieuwe auto, maar ook daar zaten ze op. Het frappante is dat je op de lak niets ziet. En bij droog weer zijn ze sowieso nauwelijks te zien.”
Geen ramp
“Vooropgesteld: het is geen ramp, maar het is wel vrij vervelend met rijden. En ja, het is wel schade aan je auto. We hebben met de milieudienst hier in Woerden gebeld. Maar die verwezen ons door naar de brandweer. Die konden ons alleen ook niet verder helpen. Mijn man is daarna gaan googlelen en kwam op de site van de gemeente Moerdijk terecht. Daar heeft hij er melding van gemaakt. Hij kreeg wel te horen dat zoveel mogelijk gedupeerden zich moesten melden.”
“Wellicht dat bij andere Woerdenaren na het lezen van dit artikel het kwartje valt en zij hier alsnog melding van maken. Ik kan me goed voorstellen dat je de link niet meteen legt.”
Meer info hierover op de site van de gemeente Moerdijk.
http://www.renaultforum.nl/forum/viewtopic.php?f=231&t=8684
Strepen op de voorruit
door goosman » 23 Jan 2011 10:13
Sinds afgelopen winter heb een een paar erg vervelende verticale strepen op de voorruit. Ze zitten aan de buitenkant, en zijn niet meer zichtbaar als ik een aantal kilometers heb gereden, behalve als het regent….ik snap er dus niets van. Van binnenuit lijkt het op condens, maar dat is het niet. Ik heb de hele ruit al met ProVision Glass scrub onder handen genomen, geen effect.
Op alle andere ruiten heb ik dit niet…..
Iemand een idee wat het is en nog belangrijker, hoe te verwijderen?