Vlekken op voorruit sinds Moerdijk brand

• sandinista

Ik heb sinds de brand in Moerdijk een vlekkerige voorruit !

Bij regen blijven er enkele seconden nadat de ruitenwisser heeft gewist een soort “condensplekje” op de ruit.

Dacht meteen al dat het iets met de brand te maken had maar dacht dat het wel snel over zou gaan.

Niet dus, ook niet na aantal malen schoonmaken en ijskrabben. Best irritant !

Tijdens de brand vielen hier in Rotterdam NO om ongeveer 19:30 enkele dikke spetters en pas veel later echt regen.

Zullen erg zure of basische druppels geweest zijn die het glas aangetast hebben.

Als je ook denkt dat je voorrruitschade hebt door Moerdijk dan graag mail naar voorruit-moerdijk@hotmail.com met :

- je gegevens, in ieder geval email adres

- waar je auto stond de middag en avond van de brand

- wat je wel / niet gedaan hebt om de vlekken weg te krijgen ( er zijn mensen die al een nieuwe ruit hebben genomen)

groet ,

Maarten

• Rob530DH2002

Vreemd verhaal, zuur zou toch eerder de lak moeten aantasten dan glas? Volgens mij is glas zelfs niet reactief met zuur. Ik zou de ruit eens ontvetten met een oplosmiddel en tevens de wisserbladen grondig reinigen.

• Ad

Hallo sandinista,

Net wat Rob530DH2002 al aangeeft, het zou echt eerder de lak aantasten dan het glas, glas etst veel minder snel dan lakwerk

Ik heb in het verleden veel in de weer geweest met chemische stoffen, daar mijn beroep chauffeur gevaarlijk stoffen betrof.

Kijk eens naar de laboratoriums, alle reageerbuisjes zijn van gewoon glas, deze beschadigen nauwelijks tot helemaal niet.

Dus, dit verhaal gaat niet helemaal op, dat men alles zomaar kan steken op een chemische brand bij een bedrijf op dat moment.

Dan hadden de vrachtwagens die bij de chemische bedrijven gingen laden al veel eerder problemen moeten hebben, en de gaten al in de carrosserie moeten hebben, door het neerdalen van de producten!

Dus u zou echt veel eerder schade moeten hebben aan het lakwerk, dat is veel zwakker met de tegenwoordige water gedragen lakken!

Glas kan echt veel meer hebben, en heeft er nouwelijks tot geen last van.

Misschien heeft het een andere oorzaak die vrijgekomen is in het haven gebied van Rotterdam, daar gebeurt ook nog wel eens wat!

Ik ben dus verder erg benieuwd of er nog verdere reacties gaan komen, na een eigenlijk al lagere tijd, het kan wellicht een andere oorzaak hebben!

met vriendelijke groet,

Ad

• Sandinista

Ik weet ook niet welke, maar er zijn stoffen die glas oplossen.

Toen het hier begon te regenen eerst paar dikke druppels en toen tijdje niets, dus stof in de druppels kan dus best een hoge concentratie geworden zijn.

Glas is licht poreus, er kan ook plaatselijk een vettige stof in het glas gekomen zijn maar vooralsnog niet met gewone schoonmaakmiddelen te verwijderen

Ik ben niet de enige :

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2011/januari/26/strepen_op_de_ruit_zijn_blijvende_erfenis

Woerdense Courant

26 jan 2011 print dit artikel

Door: Ivo Knubben

WOERDEN - De brand in Moerdijk is alweer drie weken terug. Maar de verticale strepen op de voorruit van de auto van de familie Soesbergen uit de wijk Molenvliet zitten er nog steeds op.

Corrina Soesbergen bij de voorruit

waarop de verticale strepen zichtbaar

zijn.

Donderdagochtend, een dag na de brand stapten Harry en Corrina de auto in. Op weg naar werk. “We zeiden het allebei meteen tegen elkaar: wat zijn dat voor rare strepen op de voorruit? Mijn man had de auto nét ervoor door de wasstraat gedaan, dus in eerste instantie hadden we het idee dat het door de wax kwam. Maar de strepen bleven, ook na de ruitensproeier te hebben gebruikt. Toen zei mijn man ineens: ‘Het zal toch niets met Moerdijk te maken hebben?’”
“Mijn zwager woont hier om de hoek en hij bleek die strepen ook te hebben. We hebben wat auto’s bekeken in de straat en ja hoor, overal hetzelfde. Een mevrouw hier aan de overkant had net een nieuwe auto, maar ook daar zaten ze op. Het frappante is dat je op de lak niets ziet. En bij droog weer zijn ze sowieso nauwelijks te zien.”

Geen ramp

“Vooropgesteld: het is geen ramp, maar het is wel vrij vervelend met rijden. En ja, het is wel schade aan je auto. We hebben met de milieudienst hier in Woerden gebeld. Maar die verwezen ons door naar de brandweer. Die konden ons alleen ook niet verder helpen. Mijn man is daarna gaan googlelen en kwam op de site van de gemeente Moerdijk terecht. Daar heeft hij er melding van gemaakt. Hij kreeg wel te horen dat zoveel mogelijk gedupeerden zich moesten melden.”

“Wellicht dat bij andere Woerdenaren na het lezen van dit artikel het kwartje valt en zij hier alsnog melding van maken. Ik kan me goed voorstellen dat je de link niet meteen legt.”

Meer info hierover op de site van de gemeente Moerdijk.

http://www.renaultforum.nl/forum/viewtopic.php?f=231&t=8684

Strepen op de voorruit

door goosman » 23 Jan 2011 10:13

Sinds afgelopen winter heb een een paar erg vervelende verticale strepen op de voorruit. Ze zitten aan de buitenkant, en zijn niet meer zichtbaar als ik een aantal kilometers heb gereden, behalve als het regent….ik snap er dus niets van. Van binnenuit lijkt het op condens, maar dat is het niet. Ik heb de hele ruit al met ProVision Glass scrub onder handen genomen, geen effect.

Op alle andere ruiten heb ik dit niet…..

Iemand een idee wat het is en nog belangrijker, hoe te verwijderen?

• Rob 520I E39 2001 GY49132

De enige vloeistof,die ik ken,die glas etst is HF(fluorwaterstof),daar heb je echt niet zoveel voor nodig,misschien zijn tijdens de brand fluorides onstaan,die later met een regenbui weer naar beneden zijn gekomen.

Rob.

• Ad

Hallo beste BMW vrienden,

Het kan best allemaal zo zijn, bewijs het eerst maar eens!

Wie zegt het, dat het van de brand van Moerdijk kan zijn, is er geen fabriek in de woon omgeving die snachts geloosd heeft?

Verder, het melden van een schade van de brand van Moerdijk, dat is gesloten, dus u had even iets eerder aan de bel moeten trekken, en dit al reeds had moeten melden bij de site waar u de schade kon melden!

het heeft allemaal op teletekst gestaan.

Dus, u zal eerst met afdoende bewijsmiddelen dienen te komen en eventuele monsters die dit aan kunnen tonen.

Ik zie reeds maar een stuk of 3 klachten, waarom zijn er niet meerdere klachten bekend?

En toch zeer zeker dichter in de omgeving waar de rook ook door de regen naar beneden geslagen dient te zijn.

U kan het proberen, ik geef het weinig kans tot slagen, de bewijslast is echt veel te mager.

hebben omwonenden dan geen last van hetzelfde euvel?

dat vind ik zo raar.

met vriendelijke groet,

Ad