Scheurtje uitlaatspruitstuk -> Kritisch?

• pieter_bmw

Hallo,

Ik heb een 320D uit 2002 (M47N motor).

De dealer heeft een klein scheurtje in het uitlaatspruitstuk ontdekt.

Ik dit iets wat meteen aangepakt moet worden, of is het niet kitisch?

Wat zijn de merkbare en niet merkbare gevolgen van zo'n scheurtje?

• Jos

Volgens mij kan hij hierop afgekeurd worden. Bovendien is er nu een storing in de afvoer van uitlaatgassen waardoor en de motor minder goed zal lopen en een deel van de uitlaatgassen niet meer via de katalisator lopen en er zal mogelijk uitlaatgassen in het interieur komen. Dus volgens mij zeker kritisch.

• sander

mwah zon vaart zal t allemaal niet lopen ,maar afkeur zal t wel zijn

kunnen ze het niet lassen?

• pieter_bmw

Ik denk er aan het maar te laten vervangen, een nieuwe is iets over de E200. Ik vertrouw de turbo niet meer, dan kunne ze die meteen bekijken en vervangen indien nodig.

Nog een vraag:

Ik heb de laatste tijd wat mee roet ophoping, zie ze als je een keer goed doortrekt. Kan dit iets met dat scheurtje te maken hebben? Begin van het jaar had ik dit ook, maar toen was het een defecte injector.

• Orientblau

Hallo,

Kan best zijn dat het je nu meer opvalt als anders.

Bij mijn 530da zie ik het soms in de spiegel als ik plotseling accelereer. De motor krijgt plotseling een hoop brandstof(diesel) en kan dit niet verwerken omdat de turbo nog geen extra lucht kan leveren. zwarte rook is volgens mij gewoon on(volledig)verbrande brandstof. Als de turbo er wel inkomt blaast hij de on(volledig)verbrande brandstof uit de uitlaat…gevolg zwarte rookpluim.

Dat je het nu extra opvalt kan ook komen doordat de (krachtige)wind de rook achter de auto omhoog blaast.

Bij mij zijn de uitlaatgassen naar beneden gericht. zodoende zie je dit minder.

Behalve als de wind krachtig/zijwaarts is.

Groet,

Martin.

• Rob530DH2002

Roet hoopt zich ook op bij rustig rijden, als je dan na een tijdje stevig gas geeft wordt een deel dat niet stevig hecht er alsnog uitgeblazen, na een paar keer stevig gasgeven is dat weg.

• pieter_bmw

Klopt, maar nu is het erger dan het was.

• fsmit79

Afkeur voor de APK? Dan is het geen scheurtje maar een grand canyon. Bij mijn apk zullen ze in ieder geval nooit zelf zoiets opmerken, tenzij ik ze er zelf op zou wijzen.

• pieter_bmw

Hij is ook pas goedgekeurd, en aangezien ik al langer en fluittoon hoor onder bepaalde omstandigheden, zat dat scheurtje er dus al.

Waar het mij om gaat is of het nadelig is voor het functioneen van de motor.