Olie lekkage

• edho

na mijn laatste grote beurt is mijn E46 316I touring 2004 olie gaan lekken. Zelfs zo dat het tijdens het rijden op de snelweg tegen mijn katalisator waait en het dus stinkt als ik uit de auto stap.

Waar kan die olie vandaan komen als het na een beurt is ontstaan?

De carterstop zit vast, dat is gecontroleerd!

Ik heb al een afspraak met de garage gemaakt, die gaat zoeken. Maar als iemand hier het al heeft meegemaakt, dan kan dat veel tijd (geld) schelen ivm zoeken naar het probleem.

bvd,

• theone

Ik zou het oliefilter maar eens laten controleren.

Het kan zijn dat de ring ca afdichting niet goed zit en hierdoor olie naar beneden lekt.

Of dat het oliefilter niet goed vast zit.

Succes.

• Vakman Ruud

Weet je zeker dat het olie is.

Het kan namelijk ook koelvloeistof zijn wat lekt door de pakking van een kunststof plaat die achterop de cilinderkop zit.

Dit lekt dan precies op de kat.

Succes.

Ruud

• edho

Theo en Ruud,

Bedankt voor jullie reactie. Het is echt olie, ik ben zelf al onder de auto geweest en daar is geen twijfel over.

Mijn vermoeden is een verkeerd gemonteerd oliefilter, of de oude o-ringen gebruikt waardoor afsluiting onvoldoende is.

Afspraak op 17 jan, tot die tijd een paar keer peilen en in de gaten houden.

Groet,

Ed.

• edho

Update:

Het oliefilterhuis is opnieuw gemonteerd met vers afdichtmateriaal. Onderkant goed schoongemaakt, maar na een weekje rijden (paar honderd km) zit de onderkant toch weer onder de olie. Het komt dus nog ergens anders vandaan.

Na overleg met mijn monteur wil hij nu de onderplaat gaan verwijderen om zo beter het blok te kunnen inspecteren. Hij denkt aan de pakking van de carterpan.

Er zit niets anders op, ik wil die lekkage verholpen hebben om 4 redenen. Je kunt nu niet meer bepalen of de auto olie verbruikt of er alleen maar uitgooit. Ten 2e vaker oliepeilen en bijvullen (kost ook olie dus geld). Ten 3e laat je overal een olievlekje achter, geen gezicht en milieutechnisch gezien niet oke. Ten 4e als ik de auto wil inruilen is een olieprobleem niet gunstig voor de waarde van de auto.

Dus we zoeken nog maar even voort.

Het pluspunt is dat de auto eigenlijk heel lekker rijdt en degelijk is.

Groet, Ed.

• Ad

Hallo beste Ed,

wat ook vaak voorkomt, dat de voorste krukaskering stuk is of gewoon lekt.

De olie word dan door de daariwind van de poulie en de ventilator naar achteren geblazen, dan lijkt het soms dat de lekkage elders aanwezig is.

In elk geval word de onderplaat bij het carter weg genomen, zodat het beter zichtbaar is waar het vandaan komt, dit is gewoon een heel wijs besluit.

je kan het beter zeker weten wat er aan de hand is, nu is het ook maar gissen wat het kan zijn.

succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

• edho

Meer nieuws over de lekkage,

Deze week is de auto bij de garage geweest. Het klepdekselpakking is vervangen (was uitgedroogd en verhard) en een rubbertje bij de oliepeilstok onderaan waar de peilstokbuis het blok in gaat. Tevens op aanraden van de dealer een pakking van oliepomphuis vervangen, hier komen ook vaak lekkages voor en de boel lag toch open (zit aan achterkant van motorblok nabij schutbord). BMW heeft mijn plaatselijke monteur dus goed van advies voorzien.

Nu schijnt alles OK te zijn, over een paar honderd km maar weer eens onder de auto kijken, maar ik heb er nu wel vertrouwen in.

Groet, Ed.

• edho

Het probleem is inmiddels redelijk onder controle.

Als laatste is de pakking van de olie vacuumpomp vervangen. Nu blijft de motor redelijk schoon aan de onderzijde. Verbruik is nu ook goed teruggelopen naar weinig per 1000 km. Weet nog niet hoeveel, moet ik nog eens klokken.

Het hele olielek gebeuren heeft me toch een slordige 700 pegels gekost. Dat valt natuurlijk niet mee, maar het is wel opgelost en daar zijn we dan wel weer tevreden mee. Mijn dorpsgarage heeft erg zijn best voor me gedaan.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Groet, Ed.

• bmw 316

ik denk dar de keering van je olie filterhuis lekt duure rep in de garage maar makelijk zelf te doen kosten 15 euro garage 300 euro