Zwetende brandstof verstuiver (320d e46)

  • Ivo de Neef

    Rond een van de brandstofverstuivers ligt een klein beetje olie. Met draaiende motor borrelt dit een kleine beetje door een lek bij de verstuiver. Dat dit niet goed is begrijp ik. Maar kan dit veel kwaad of leiden tot bijvoorbeeld vermogens verlies?

    Iemand hier een idee over?

  • martijn77

    Hallo Ivo,

    Je noemt twee problemen, olie en lek bij verstuiver. De olie is zeer waarschijnlijk afkomstig van de kleppendekselpakking die afsluit langs de rondingen voor de verstuiver, eventueel moertjes deksel wat aandraaien kan een oplossing zijn, zo niet, dan inlaatspruitstuk eraf (en dit ook meteen schoonmaken ivm egr) en dekselpakking vervangen. Op zich is minimale olie daar niet zo erg, de verstuiver blijft alleen vet aan de buitenzijde wat weer een voordeel kan zijn als hij er uit moet. Lek bij de verstuiver heb ik nog nooit meegemaakt, dit wil niet zeggen dat het niet kan, mogelijk een retourslangetje wat lekt of een drukleiding die niet goed vast zit (zijn de verstuivers er recent uit geweest??). Indien een verstuiver in het hogedrukgedeelte lekt, dan lekt hij daar ook echt! Met geschikte uitleesapparatuur is de retouropbrengst en correctie bij idle uit te lezen, indien deze > + of - 5 mm3/slag is dan is de verstuiver “versleten”.

    Groet Martijn

  • Ivo de Neef

    Ha Martijn,

    Verstuivers zijn er niet uit geweest. Wel is het inlaatspruitstuk eraf geweest. Dat verklaart waarschijnlijk de lichte olielekkage.

    De leidingen boven de verstuivers (zien er hetzelfde uit als vacuum slangetjes) zijn in slechte toestand. Zijn dit de retourleidingen?

    Ik weet nu in ieder geval waar ik naar moet zoeken. Bedankt.

    Ivo

  • bonne

    Beste Ivo Neef

    Vaak als u het kleppendeksel iets vaster draait dan dicht de pakking weer af.

    Als het is zoals u zegt dan moet het kleppendeksel er af omdat een lekkende verstuiver veel kool achter laat.

    Als er een stukje kool tussen zit dan lekt het daar langs.

    Mijn klacht was dat het ook heel erg stinkt in de auto bij stilstaan en draaiende motor.

    Betreft het hier een bmw 320d van het jaar 2000 ?

    V.R.G.R Bonne

  • Ivo de Neef

    Het is inderdaad een 320d uit 2000. Ik heb ook behoorlijke stank als ik stilsta met draaiende motor. Ik dacht dat dit diesel eigen was, omdat ik nergens een lek in de uitlaat kon vinden. Niet dus…

    Moest de betreffende verstuiver vervangen worden?

  • bonne

    Beste Ivo

    Inderdaad + de verstuiver.

    Wat is het kenteken van de auto ?

    V.r.g.r Bonne

  • Bonne

    Beste Ivo

    Wat ik niet plaatsen kan is dat u schrijft over vermogensverlies?

    Heeft u de auto al uit laten lezen?

    Loopt de auto ook onregelmatig?

    V.R.G.R Bonne

  • Ivo de Neef

    Hoi Bonne,

    Ik heb de auto nog niet laten uitlezen. Wel ga ik deze week naar de specialist zodat deze ernaar kan kijken. Het vermogens verlies is puur suggestief. Er ontsnapt immers toch druk uit het blok wat niet bevorderlijk is voor het vermogen lijkt me.

    Vgr,

    Ivo

  • Ivo de Neef

    O ja. De motor loopt overigens regelmatig.

  • bonne

    Beste Ivo

    Oke

    Ik denk dat u de 4 verstuivers moet laten testen en het kleppendeksel pakking moet vervangen.

    Heeft u de auto al lang?

    Heeft de auto de kleur zwart?

    Ik heb dit namelijk bij een kennis meegemaakt en die heeft hem verkocht.

    Vandaar deze vragen en kan ik u misschien beter helpen.

    V.r.g.r Bonne