zekeringen

  • lange38

    Hallo,ik heb een bmw e36 bj 1992 318i ,waarvan de dashbordverlichting uitvalt als ik een nieuwe zekering erin doe en het licht aanmaak,Ook trekt hij de accu leeg in tijd van 2 uurtjes,De rechterlamp (standlicht en achetrlicht ) werken dan ook niet meer.Zo gauw als ik dan weer een nieuwe zekering erin doe en het licht staat nog aan gaat die direct kapot.Het probleem heb ik sinds 23 dec dit jaar nadat ik van het werk in de auto stapte en opeens de dashbordverlichting wegviel en de volgende dag al niet meer startte (accu leeg).Accu is niet defect,Wie kan mij helpen ,wat kan ik doen?

  • 4711

    Mij lijkt dat de lichtschakelaar defect is. Misschien maakt hij inwendig sluiting.

    Welke stroom gebruikers zitten nog op de zekering die kapot gaat, behalve dashboard en standlicht+achterlicht rechts?

  • lange38

    Hallo,bedankt voor de reactie.Volgens mij alleen die wat ik heb opgenoemd,ik weet alleen dat het nr 37 is in het zekeringkastje.Maar hoe kan ik dat het beste testen wat er de storing veroorzaakt.

  • 4711

    Ik zou bij een sloper een lichtschakelaar halen. Die zal toch niet duurder zijn dan enkele tientjes.

    Als die de storing niet veroorzaakt kun je hem teruggeven.

    Sommige slopers doen moeilijk bij retourneren van elektrische onderdelen.

    Voor het ophalen bij de sloper zou ik de schakelaar demonteren, en alles wat je daarvoor hebt moeten losmaken zo nodig weer provisorisch vastzetten. Trek de kabelstreng door het gat en sluit de stekker weer aan op de schakelaar. De kabelstreng is meestal lang genoeg. Laat de schakelaar maar in de lucht hangen.

    Op de parkeerplaats van de sloper haal je de schakelaar van de stekker, je haalt de nieuwe en druk die op stekker. Als de storing blijft optreden kun je de schakelaar meestal wel teruggeven omdat je het terrein niet hebt verlaten. (Natuurlijk vooraf even bespreken met de sloper)

    Dat lijkt me eenvoudiger dan het uitvoeren van test werkzaamheden. Daarvoor heb je het elektrische schema nodig. Dit schema staat in het boek “Vraagbaak BMW xxx” Als tenminste voor jouw type auto ooit een “Vraagbaak” is gedrukt. Die vraagbaak boeken vind je nog in de bibliotheek. Als het boek niet aanwezig is bij de bibliotheek in de buurt, kan het bij een bibliotheek elders in Nederland worden opgevraagd. Als je het schema hebt weet je aan de hand van kleur van de kabels waar ze naar toe lopen.

    Als je geen schema hebt is testen zeer moeilijk je weet niet wat je doet als je twee kabels met elkaar verbindt. Je kunt meer kapot maken dan nu kapot is.

    Die storing van jou is zo vreemd, vooral omdat de accu wordt leeg getrokken, dat ik niet weet wat je zou kunnen testen.

    In elk geval zou ik uit gaan van de stekker. Daar komen alle kabels bij elkaar. Eerst moet je uitvinden welke kabel de spanning levert.

    In de gaatjes van de stekker kun je een stekkertje steken van het rode V-type dat je midden in het doosje ziet.

    http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.regenboog-electronica.eu/uploads/tx_incoshop/203662.new.jpg&imgrefurl=http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php%3Ff%3D35%26t%3D13326&usg=__NfIYMmk3QuEsV_tG78I-vJ98Fvc=&h=990&w=1197&sz=677&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=q3rDj1f_S3t1cM:&tbnh=145&tbnw=175&prev=/images%3Fq%3Damp%2Btangen%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26biw%3D994%26bih%3D607%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=304&vpy=243&dur=155&hovh=204&hovw=247&tx=108&ty=135&ei=OfMcTf-1GpC38gPvtdSDBw&oei=OfMcTf-1GpC38gPvtdSDBw&esq=1&page=1&ndsp=12&ved=1t:429,r:5,s:0

    Een van de twee pennetjes moet je afknippen. De andere past in de stekker.

    Als je een test-kabeltje maakt met aan elke kant zo'n klein stekkertje kun je de uiteinden in de stekker van de lichtschakelaar steken en zo kijken wat er gebeurt als je kabels doorverbindt. Maar nogmaals, als je geen schema hebt weet je in feite niet wat je doet en kun je nog meer kapot maken dan nu kapot is.

  • lange38

    Heel hartelijk bedankt voor deze uitleg,maar ik denk dat ik hem maar naar de garage breng.Ik laat wel iets horen wat het is.

  • 4711

    Graag.

    Ik ben benieuwd wat er aan de hand is.