ervaring met winterbanden

• ge39rard

Hallo BMW liefhebbers

Dit jaar rij ik voor het eerst met mijn BMW op winterbanden merk Michelin Alpin. Ik heb nooit winterbanden gehad. 1,5 week geleden op zaterdag was ik het zat met het glijspektalel en vast komen zitten met mijn BMW in de sneeuw. Wat zijn jullie ervaringen met winterbanden? Is een wat bredere band bv 225 breed nu beter in de sneeuw dan bv een 195 breed? Van de week hoop ik ze eronder te leggen. Nu ziek thuis

Gr Gerard

• fsmit79

Nou, eerst maar beterschap dan!

Ik heb jarenlang zonder winterbanden gereden en nergens last van ondervonden. Vorig jaar was het voor het eerst sinds jaren weer eens lekker wit op de weg en heb ik halverwege de winter mn winterbanden er onder gelegd. Het verschil is met name goed te merken in de sneeuw zelf. De remweg neemt af, de grip in sneeuw is stukken beter en je hoeft niet bang te zijn snel vast te komen zitten. Verwacht alleen niet dat je met winterbanden zonder problemen over ijzel of sneeuw kunt rijden en net zoveel grip hebt als zomerbanden op asfalt. Dat is absoluut niet het geval. Je zult nog steeds moeten opletten met gladheid.

Ik heb nu ook michelin alpins onder mijn e39 touring met dik 7mm grip, misschien zelfs watmeer. Het is absoluut een verbetering ten opzichte van mn oude banden en de grip is echt heel goed. Vorige week toch lopen glippen en glijden op de A12 en bij gasgeven trek de kont weg.

• ge39rard

Het is gebleken dat juist mensen met winterbanden de meeste ongelukken veroorzaken juist omdat ze denken dat je gewoon lekker door kunt rijden in gladde omstandigheden. Ik ben benieuwd hoe de banden mij bevallen. De winterbanden banden zijn 15 inch,195 breed en dat is wel wat anders dan de 19 inch en achter 255 breed die ik nu heb,

Gr Gerard

• Mark

Winterbanden zijn wat betreft grip gewoon beter dan zomer-all-weather banden.

Maar, geen reden om je rijstijl niet aan te passen.

Glijden is glijden….. Alleen je remweg is korter, je stuur reageert net iets eerder en vooral. Je komt makkelijker van je plaats….

Dat mensen met winterbanden meer ongelukken veroorzaken komt dus niet door de banden maar door de rijstijl (overmoed).

Rijd al jaren met mijn BMW op winterbanden….. Nooit spijt van gehad….

Voor de grip in de sneeuw zijn brede banden iets minder…. Smallere banden hebben nu eenmaal meer druk, dus meer contact met de weg.

Zelf in de zomer 225

In de winter 205

beterschap!

Mark

• sander

hey geer

tja winterbanden ik heb ze al een aantal jaren ,eerst op de 5 en nu op de z

en ik moet zeggen t bevalt prima hoor nu op de z een set met vooraan 225 x 18 en achter 255 x 18

das wel vrij breed maar tot nu toe ben ik overal doorheen gebaggerd met de z

ook vorige week zaterdag geen problemen ,ben toen zelfs nog naar hoorn gereden.

By sandere85 at 2010-03-20

natuurlijk wel op lichtmetaal :)

ik zeg doen ,maar blijf zeker wel voorzichtig rijden bij gladheid t blijft oppassen maar het scheelt absoluut.

• Jaap

Vorig jaar was een drama zonder winterbanden, dit jaar de Michelin Alpin en ben nog niet gegleden of vast komen te zitten, en dat was vorig jaar echt wel anders.

Voor de winter kun je beter een iets smaller band nemen.

• Ad

Hallo BMW vrienden,

Wat men altijd aanraad voor de montage van winterbanden.

Ga altijd een of meerdere maten terug in breedte, houd darbij de standaardmaat in het oog, dus bijv. er zitten standaard 205-60-15 onder de auto.

Ga dan naar 195-65-15.

Een bredere band heeft te weinig doorklief vermogen in de aangereden sneeuw, bij een smallere band net weer wel.

Kijk eens naar de rally auto's, die hebben in vergelijking smalle banden onder de auto gemonteerd gekregen, dat is niet voor niets.

Deze gaan nog verder terug in de breedte.

Dan het volgende punt, de aanpassing van het rijgedrag.

De meeste mensen denken, zo, de winterbanden zijn gemonteerd, we kunnen er eens flink tegen aan, kunnen nu nog harder door raggen.

MIS, helemaal mis, deze denkwijze is gewoon ondoordacht en uiterst gevaarlijk, niet alleen voor hun eigen, maar ook voor de mede weggebruiker.

Deze domme denkwijze door deze mensen, dat zijn nu net de veroorzakers van het ongeluk leed, nemen in hun argeloze en kamikaze acties de medeweggebruiker mee in hun slip kapriolen.

Dit soort mensen moeten gewoon even een opfris cursus krijgen hoe het wel moet, niet dat dit nu direct geld moet kosten, dat is overbodig.

Laat ze het eens beleven wat er allemaal mis kan gaan, dan rijden die de volgende keer ook met aangepast rijgedrag rond.

er word eigenlijk te weinig aandacht aan geschonken, wel aan die BOB, daar gooien ze tonnen tegen aan, maar dit, mooi niet.

Ik zie het in de straat, daar wond ook zo'n stuk hersenloos gedrocht, dat ook denkt dat hij kan rijden, bumperkleven in de bebouwde kom, bumperkleven op de rest van de wegen, altijd te hard rijden, ook gerust 70 tot 80 km/h in de 30 km zones.

Staat er erg prat op dat hij dit allemaal kan, en met de afgelopen gladde wegen, scheurend door de sneeuw, niet de snelheid aanpassend.

Ik hoop echter op een van deze gladde dagen, dat hij eens een strooi auto op zijn route tegen mag komen, laat hij zich daar dan tegen te pletter rijden.

Niet in de buurt van de spelende kinderen, die bij ons van de heuvel met hun sleetjes de berg afglijden.

Alle mensen in ons dorp rijden een straat om, zodat de kinderen gewoon kunnen blijven glijden met hun sleetjes, nee hoor nergens voor nodig hij batst er gewoon doorheen met zijn auto.

Zou dit de reden kunnen zijn, dat hij geen kinderen kan krijgen, moet haast wel een ingreep zijn van moeder natuur!

Ik wacht er gewoon op wanneer dit eens mis gaat!

Mensen rijd met uw gezond verstand, dat is gewoon menselijk en doordacht!

Daar zijn heel veel mensen u zeer dankbaar voor!

Met vriendelijke groet,

Ad

• ge39rard

Snel maar mijn winterbanden eronder, ben benieuwd. Het is voor mij nu in iedergeval nu wel duidelijk dat winterbanden zeker een goede keuze is geweest.

Groeten Gerard

• edho

Ik heb nu ook 195/15/65 eronder, michelin Alpin. Zomerbanden zijn de zelfde maat. Ik heb echter wel een extra set lichtmetaal aangeschaft van het zelfde type, dan rijd ik in de winter net zo netjes als in de zomer.

Bevalt prima, ik rijd net zo rustig als met het zomerspul er nog onder. Bij sneeuwval ben je hiermee echt beter af.

Van de week bij schone snelweg 100/120 gereden, geen extra geluid waargenomen.

• ge39rard

ik heb nu stalen velgen er bij maar wil volgend jaar ook misschien ook lichtmetaal er onder. Voor de winter maak mij het niet zo uit hoe het er uit ziet. de auto is met dit weer helaas ook niet mooi schoon te houden maar goed

gr Gerard