temperatuurmeter net buiten blauwe gebied

• Orientblau

Hallo,

Volgens mij kan eraan toegevoegd worden dat als de wijzer in het midden staat, de motor nog niet op bedrijfstemperatuur hoeft te zijn. Om vervolgens het gaspedaal diep in te trappen is volgens mij niet goed.

Ik dacht dat de motor pas na ca 20km pas op bedrijfstemperatuur is.

Ook al staat dan de wijzer van het koelwater niet in het midden (thermostaat niet goed) , na 20 km is de motor op temperatuur en zal er van vervuiling van het blok geen sprake meer zijn?

Dit laatste is een vraag en geen vaststelling:)

Groet,

Martin

• theone

Bedankt heren voor de informatie.

Ga maandag direkt een afspraak maken met de garage.

• Jos

Dat klopt wat je zegt. De temperatuurmeter(wijzer) geeft de temperatuur aan van de koelvloeistof. De motorolie doet er veel langer over om op de juiste temperatuur te komen en dat duurt inderdaad zeker 20 minuten.

Dat is dus zeker iets om rekening mee te houden. Eigenlijk zou een olietempmeter geen luxe zijn, in de meeste (duurdere) sportauto's is deze dan ook wel ingebouwd.

• theone

Nog ff voor de goede orde: moet alleen de thermostaat vervangen worden en niet het thermostaathuis?

• Jos

Volgens mij alleen de thermostaat, ik hoop dat de anderen daar wat meer over kunnen vertellen.

Veel succes overigens.

• theone

Vrijdagmorgen gaat ie naar de garage voor nieuwe thermostaat.

Niemand die weet of het thermostaathuis ook vervangen moet worden?

Bedankt alvast.

• sjaak

Het thermostaathuis hoeft idd niet vervangen te worden,mits hij niet lekt natuurlijk.

Thermostaat zijn echt de kosten niet,als je zelf handig bent,makkelijk zelf te doen;)

• fsmit79

De thermostaat wordt bij de dealer alleen verkocht in combinatie met het thermostaat huis. Koste mij 25 euro en is een fluitje van een cent.