temperatuurmeter net buiten blauwe gebied

• theone

Hallo,

bij dit koude weer gaat mijn temperatuurmeter niet netjes meer in het midden staan.

De meter staat net iets voorbij het blauwe gebied.

Merk niets kwa rijden en de kachel werkt ook prima.

Kan dit kwaad?

Het betreft een E-36 318i cabriolet.

Ps: in de zomer staat hij netjes in het midden.

• Jos

Waarschijnlijk is de thermostaat aan vervanging toe.

• Ron

Idd wacht er niet te lang mee.

• theone

Bedankt voor de info.

Wat kan er gebeuren eigenlijk als de moter niet op temperatuur komt?

Welke schade kan dit euvel aanrichte?

• Jos

Nou, een heleboel . Vervuild inwendig blok, verstopte oliekanalen in de cilinderkoppen. Vastzittende kleppen met alle gevolgen van dien zoals verbrande kleppen. Het blok komt gewoon niet op temperatuur waardoor de boel gewoon vervuild met de gevolgen die ik net beschreef.

Reparatie/restauratie kost dan een vermogen. Dus gewoon de thermostaat vervangen, het kost lang niet zoveel als reparatie van het blok.

• theone

Moet ook het thermostaathuis vervangen worden, omdat ik dat volgens mij hier wel eens gelezen heb, of heb ik het mis?

• theone

Wat ik nog vergeten ben te vermelden is dat als ik ff stationair draai, de temperatuurmeter wel naar het midden gaat.

• Rob530DH2002

Er is dan geen rijwind en dus minder koeling. Sommige auto's met commonrail dieselmotor hebben zelfs een speciale unit om de motor versneld op temperatuur te krijgen omdat deze zo efficient draaien dat het te lang duurt voor ze op bedrijfstempatuur komen, ook hieruit blijkt wel de noodzaak voor bedrijfstempatuur van een motor. Automotoren die langdurig op bedrijfstemperatuur draaien met relatief weinig koude starts (zoals taxi's) hebben een aanzienlijk langere levensduur.

• theone

Ok, wederom thanks voor de info.

Hoeveel km moet je trouwens rijden voordat de meter precies in het midden staat, want eigenlijk heb ik dit nog nooit in de gaten gehouden?

• Jos

Binnen een km of 3 of een minuut of 5 moet hij wel in het midden gaan staan oftewel bij rustig wegrijden en onder normale weersomstandigheden. Bij het koude weer als nu kan het iets langer duren maar veel scheelt dat niet. En het is inderdaad ook wat Rob zegt dat bij stationair draaien van de motor zonder rijwind zal de meter ook wel in het midden komen te staan. Ik heb hetzelfde gehad en had dat in de wind geslagen destijds met een e39 520i. De kleppentrein was uiteindelijk volledig in de soep gedraaid. Schade 2200 euro. Dus………snel vervangen die thermostaat.